Voiko 14-vuotiaan jättää yksin kotiin vanhempien viikon lomamatkan ajaksi?
Näin nyt kuitenkin olemme tekemässä, varasimme juuri miehen kanssa lomamatkan Kreetalle kesäkuuksi. Lapsi ei enää halua vanhempien kanssa lomalle lähteä. Suunnittelee lähtevänsä kavereita tapaamaan toispaikkakunnalle sen viikon aikana, mutta pärjäisi varmaan kotonakin.
Kommentit (99)
Huhhu, en todella jättäisi. Ottakaa mukaan ja hänelle ystävä mukaan tai sitten jonkun aikuisen vastuulle kotimaahan siksi viikoksi.
On se kumma kun väitetään että poliisit tulee jos alaikäiset keskenään :o yhtään poliisia käynyt kun olin 16-vuotiaana vauvan kanssa kahdestaan! Nytkin kahdestaan, ero kyllä se että ollaan kummatkin ikää saatu lisää...
Mutta sopii että poika vaikka välillä käy tutulla/joku käy pari kertaa teillä ja kyselee pojan kuulumisia, varmistelee että on ruokaa jne :)
Me oltiin isoveljen kanssa 15 ja 17 kun vanhemmat lähti pikkusiskon kanssa autolomalle Legolandiin ja muualle Pohjoismaihin muistaakseni viikoksi. Oltiin osa-aikaisissa kesäduuneissa, yöt ajeltiin perheen kakkosautolla pitkin maaseutua. Saatiin joku tankkaamaan auto puolestamme pikkukylän bensiksellä. Hauskaa oli, onneks vanhemmat ei vieläkään tiedä tuosta autoilusta, tai niin me kuvitellaan.
14v? viikoksi? Ei. Vie mummolaan.
14v voisi jättää päiväksi tai pariksi kyllä. Mutta ei viikoksi.
Ei jäisi meidän 14-v yksin kotiin. Meillä kyllä nuoret on aina intona lähteneet matkoille mukaan, nytkin kesäkuussa lähtevät (14- ja 17-vuotiaat). Minä en osaisi rentoutua lomalla ollenkaan kun en tietäisi mitä kotona tapahtuu. Vaikka oma nuori olisi ihan fiksu ja vastuullinen, sana leviää nopeasti että on kämppä tyhjänä ja sen tietää sitten millaiset bileet on pystyssä.
Ok kouluviikolla muutamaksi yöksi, mutta viikonloput kannattaa sopia kaveriperheen kanssa, että menee sinne. 14-vuotiaat kyllä pärjäävät mutta bileiden riski on ilmassa vaikka nuori itse olisikin luotettava. Kavereiden paine on melkoinen tuossa iässä. Kokemusta on! Olin itse aika kiltti tyttö mutta kun jäimme pari vuotta vanhemman isosiskon kanssa kaksin viikonlopuksi teini-ikäisinä, bilert oli taatut.
Mua häiritsee toi "suunnittelee menevänsä kaverille".
Miten niin suunnittelee? Siis onko asia sovittu kaverin ja hänen vanhempiensa kanssa vai ei? Jos asia ei ole selvä ja sovittu, ei mitään matkoja varailla. Eikä tällainen asia ole 14-vuotiaan päätettävissä, sen ikäinen tekee kyllä vielä ihan niin miten vanhemmat päättää.
Ei todellakaan voi jättää. Ja miten niin 14v ei lähde mukaan? Oletteko kauankin harrastaneet lapsenne laiminlyöntiä? Minulla on 14v tytär, enkä missään nimessä jättäisi häntä yksin kotiin, eikä hän edes haluaisi. Moni teini luulee olevansa iso ja aikuinen, mutta eniten silti kaipaa vanhempien huolepitoa ja sääntöjä. 14 v ikäisestä kuuluu vielä pitää huolta. Ei 14v voi päättää elämästään yksin. Jos te haluatte hänet mukaan, hän lähtee mukaan, tietenkin. Eri asia jos hän olisi 17v.
Vierailija kirjoitti:
Ne ainoat isovanhemmat asuu 2h + kk huoneistossa, ovat jo aika iäkkäitä ja sairaita. Ei ne voi teinistä huolehtia, eikä teini siellä viihtyisikään.
ap
Voisiko hän mennä kaverille?
Riskit on oikeesti aika isot - ja kiva loma teillä kun hän ei vastaakaan puhelimeen (koska alku loppu) ja spitatye jo suunnilleen ruumishuoneelle kun mistään että saa vahvistusta että lapsi on kunnossa...
Been there, niin että lapsista nuorin oli 14 , vanhin jo 20-kymppinen...
Mä en jättäisi 14-vuotiasta täysin yksin viikoksi. Pitää olla joku aikuinen, joka käy päivittäin tsekkaamassa.
Itse jätettiin 15-vuotias ja 17-vuotias viikoksi. Kauhee stressi, et kai ne pärjää, mut aivan turhaan hyvin pärjäsivät :).
Ja meidän teinit eivät vain yksinkertaisesti halunneet rantalomalle. Vaihtoehdot olivat pakottaa mukaan tai olla menemättä. Me ja kaksi nuorempaa lasta kuitenkin haluttiin lomalle, joten mentiin sit. Kivaa oli.
Omat teinit tosin järkeviä ja luotettavia. Ja kun niitä oli kaksi, järkevyys tiivistyi (tiedän, joillakin tyhmyys tiivistyy, mutta ei meillä). Ruokaa ostettiin kaapit, jääkaappi ja pakastin täyteen. Rahaa annettiin molemmille reilusti. Ei mitään pelkoa, että olisivat kuolleet nälkään, eivät ole niin avuttomia.
Voi nyt herranjestas taas! Että 14-vuotiasta ei voi jättää yksin kotiin eikä jonkun mielestä vielä 15-vuotiastakaan, koska kuka sitten tekisi lapselle ruokaa ja kyllähän siitä nyt lastensuojeluilmoitus pitää tehdä. Taidatte olla muutenkin vähän ylisuojelevia lapsianne kohtaan? Kuten joku tuossa aiemmin jo huomautti, jotkut 15-vuotiaat asuvat yksin toisella paikkakunnalla opiskelujen takia, ja teidän mielestä 14-vuotiasta ei voi missään tapauksessa jättää yksin kotiin viikoksi.
Itse olen ollut 14-vuotiaasta asti yksin kotona öitä. Samana vuonna kun täytin 15, olin kesällä noin viikon yksin kotona, kun vanhempani lähtivät mökille. He jättivät minulle rahaa ja tein itselleni ruokaa tai ostin jotain valmisruokaa. Meillä myös isovanhemmat asuivat ihan lähellä, ja muistaakseni he kävivät välillä katsomassa, että olin elossa ja hyvinvoiva.
Toki se riippuu paljon lapsesta, minkä ikäisen voi jättää yksin kotiin. Jotkut voivat olla pelokkaampia tai eivät vielä osaa yksin kotona olemiseen tarvittavia taitoja, kuten sitä ruuanlaittoa. Sitten on tietysti vielä ne lapset, jotka vanhempien poistuessa paikalta järjestävät megabileet asunnossa. Sellaista en jättäisi yksin kotiin. Mutta jos lapsi on kiltti, itsenäinen ja perusturvallisuus on kunnossa, en näe mitään syytä, miksei 14-vuotias olla viikkoa yksin kotona. Varsinkin näin internet- ja kännykkäaikakautena, kun voitte soitella ja viestitellä lapselle vaikka joka päivä. Tosin en kyllä jättäisi 14-vuotiasta ilman lähistöllä asuvaa turvallista aikuista, esim. isovanhempia/kaverin vanhempia/tuttavaperhettä, joihin voi tarvittaessa ottaa yhteyttä, jos jotain sattuu tai tarvitsee apua jossain nopeasti, jos vanhemmat kerta lähtevät ulkomaille asti.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin lasun jos naapuri tekisi noin. Ei ole ikärajaa mutta kyllä varmaan itsekkin tiedät miten sossut asiaan suhtautuu.
Teetkö lasun myös jos naapurissasi asuu 15-vuotias lukiolainen yksinään?
Me jätimme 14v neljäksi päiväksi yksin.
Hän itse sitä kovasti halusi. Naapurit olivat läheisiä meille, joten sovittiin että sieltä katsovat perään ja hädän tullen tyttö voi soittaa tai mennä heille.
Ja joka ilta tyttö ilmoittautui naapurille, että tosiaan oli ajoissa kotona.
Kaikki meni tosi hyvin. Tyttö siivosi ja pesi pyykkiä ja teki itse ruokansa.
Oli tosi ylpeä kun pärjäsi hyvin itsekseen ja selvästi nautti olostaan :).
Mutta ilman tuota naapuri -yhteyttä en olisi jättänyt.
Toki mekin isänsä kanssa soitimme hänelle pari kertaa päivässä.
Mitäs sitten tytölle käy jotain? Poliisit pyytävät tytön vanhempia tyttö vastaa "vanhemmat ovat kreetalla ja oon yksin" mitä poliisit siitä tuumii? Heitelle jättöä tai tulee lastensuojelu juttu... Sitä varmaa haluatte? Menkään vaa lomalle...
14-vuotiaalta voi kysyä mielipidettä, mutta kyllä aikuiset tekee päätökset tällaisissa asioissa. Ilmeisesti perheessä ei ole aikuisia kun on pitänyt kääntyä av-raadin puoleen.
En jättäisi yksin. Ikinä ei tiedä mitä voi tapahtua, ihan teinin oman hölmöilyn takia tai muuten. Ja sitten ihan se pointti, että vaikka teini voi viestittää, ettei halua yhdessä matkalle, kyllä voi tulla suru puseroon noin pitkän matkan aikana. Joku päivä tai pari yksin kotona voisi olla hauskaakin, mutta luulen, että voi tuossa ajassa tuntea itsensä hylätyksi... Ei se nyt mikään pikkuaikuinen vielä ole.
No en tiedä teidän 14 vuotiaasta mutta en jättäisi koska en pystyisi itse nauttimaan lomasta kun se jäänyt lapsi olisi kokoajan mielessä ja olisin niin huolissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin ekan kerran viikon keskenäni kotona 14-vuotiaana, eikä mulla ollut sen kanssa mitään ongelmaa. En oikein ymmärrä miksi ihmiset täällä sanovat, että jonkun aikuisen pitäisi käydä tekemässä kunnon ruokaa yms. Kyllä nyt normaali 14-v tiemmä ruokaa osaa laittaa sen verran, että hengissä viikon pysyy. Samalla paikkakunnalla asuva isovanhempi kävi kääntymässä silloin kerran päivässä toteamassa, että talo on pystyssä ja siistissä kunnossa ja meikä hengissä. Jotkut vaan on ilmeisesti hieman enempi oma-aloitteisia ja itsenäisiä jo tuon ikäisinä...
Nyt puhutaan vähän eri asioista.
Siitä, mistä selviää hengissä ja siitä, mikä on oikein.
Jälkikäteen voit yrittää selitellä vanhempiesi laiminlyöntiä itsellesi selviytymissaavutukseksi ja todisteeksi oma-aloitteisuudesta. Todellisuudessa vanhempasi olivat ja ovat itsekkäitä ja ajattelemattomia. Kenties jopa downright huonoja vanhempia.
Ajat myös muuttuvat. Joskus 1970-luvulla tuollainen olisi voinut olla aika yleistäkin, tosin matkailu oli siihen aikaan harvinaisempaa. Mutta lasten tapaturmat ja tapaturmakuolematkin olivat siihen aikaan todella paljon yleisempiä kuin nyt, joten voidaan sanoa, että paljossa on menty parempaan suuntaan.
Ja nimenomaan vanhempien viitseliäisyyden ja huolehtimisen ansiosta!
Aika moneen asiaan pätee se, että se mikä ei tapa, niin vahvistaa. Olen tietoinen, että molemmat vanhempani ovat vähän ajattelemattomia ja suhteellisen itsekeskeisiä. Olen myös 18-vuotiaana ekan kerran muuttanut itsenäisesti ulkomaille, niin olen tainnut olla vähän reippaampi teininä kuin teinit keskimäärin. Mielestäni laiminlöynti on liian vahva sana kuvaamaan tilannetta; jokainen teini on yksilö ja osa on itsenäisempiä ja reippaampia kuin toiset, osa tekee tyhmyyksiä heti kun silmä välttää ja osa käyttäytyy ihmisiksi ilman vahtimista.
Eli meinaat, että tällä sun logiikalla 1-vuotias voi olla vaikkapa viikonloppuyön yksin kotona kun vanhemmat käyvät hoitamassa parisuhdetta kylpylässä tai että 7-vuotias voi olla viikon kotona kun vanhemmat lähtevät Leville laskettelemaan?