Millä makua kasvisruokaan?
Kommentit (24)
Vaalea misotahna on hyvä umamilisä. Kun ruoassa on tarpeeksi rasvaa, suolaa ja misoa, se uppoaa siinä missä liharuokakin.
Minä olen laiska ja käytän eineksiä, joista suosikkejani ovat ns etniset ruoat. Eli kannattaa pölliä vaikutteita muiden kulttuurien maustehyllyiltä.
Rohkeasti eri mausteita, itsellä suurkulutuksessa kuivattu ja tuore basilika, oregano, muut yrtit sekä kuivattuna että tuoreena.. suola ja pippuri tietysti myös :-)! Erikoisempiin ruokiin esim. kurkumaa, currya jne, vähän sen mukaan mihin päin maailmaa ruoka sijoittuu. Tomaattikastikkeeseen laitan aina pari valkosipulinkynttä hautumaan hyväksi aikaa.
Liha saa kasvisruuankin maistumaan hyvältä.
Helvetisti suolaa. Muutoin mitäänsanomattoman makuista.
No vaikka mitä, riippuen ruokalajista. Kerropa vähän mihin ruokiin kaipaisit mausteita?
Yleisesti jos puhutaan niin tulee käytettyä yrttejä (tuoreena ja kuivattuna), mustapippuria, savupaprikaa, chililastuja ja chilitahnaa (harissaa tällä hetkellä useimmiten).
Pesto makaronia sisältäviin wokkeihin, currytahna ja tacokastike riisiä sisältäviin :D Muuta kasvisruokaa en osaa tehdä kuin wokkeja. Jos en olisi pähkinöille allerginen, laittaisin niitäkin.
Kun tekee laadukkaista aineksista niin ei tarvitse tönkkösuolata. Itse käytän pakastevihanneksia erittäin vähän, mielummin aina tuoreita kauden vihanneksia. Käytän paljon tuoretta inkivääriä, valkosipulia, sipulia, yrttejä jne mausteena.
Samoja mausteita käytän kuin lihaankin. Suolaa, pippuria, basilikaa, oreganoa, jauhelihamaustetta, grillimaustetta. Noita tulee käytettyä eniten, mutta riippuu aivan mitä ruokaa olen tekemässä.
Maustetuilla ruokakermoilla ja juustoilla.
Samoja mausteita kuin lihaankin, maun mukaan. Ei lihakaan mielestäni sellaisenaan juuri miltään maistu, kyllä maustetta pitää siinäkin olla.
Ihan riippuu ruuasta. Yrttejä, pippureita, sitruksia, suolaa, etikkaa, erilaisia maustekastikkeita, maustesekoituksia, chilejä, inkivääriä, savustamista... Valmistustapakin vaikuttaa ruuan makuun. Ja pyrin mausteilla/tekniikoilla korostamaan kasvisten omaa makua. On olemassa myös voimakkaan makuisia kasviksia, joita käytän mausteen tavoin, esim. Selleri tai fenkoli.
Vierailija kirjoitti:
Kun tekee laadukkaista aineksista niin ei tarvitse tönkkösuolata. Itse käytän pakastevihanneksia erittäin vähän, mielummin aina tuoreita kauden vihanneksia. Käytän paljon tuoretta inkivääriä, valkosipulia, sipulia, yrttejä jne mausteena.
Pakastevihannekset eivät ole huono vaihtoehto. Pakastaminen ei hävitä vitamiineja, ja vihannekset pakastetaan yleensä nopeasti korjuun jälkeen. Tuorevihannekset saattavat lojua kaupan varastossa ja tiskissä vaikka kuinka kauan, ja vitamiineja häviää koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Liha saa kasvisruuankin maistumaan hyvältä.
Liha maistuu loppujen lopuksi aika paskalta. Sellaiselta kuolemalta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mausteita käytätte?
Lammasta.
Jeera ja korianteri on mun lemppari mausteet. Osta kokonaisia siemeniä ja murskaan ne. En nyt kaikkeen laita, mutta tykkään lähi-itä tyylisestä ruuasta.
Minä olen yleensä laittanut kasvisruokiin suolaa.