Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aion aloittaa juoksuharrastuksen kun lumet sulaa, mutta mistä

Vierailija
21.03.2006 |

nettisivuilta löytäisin jotakin kunto-ohjelmia, jonka mukaan harjoittelua voisin suunnitella?

Olen aika noviisi juoksussa, muita lajeja olen kyllä harrastanut. Lähinnä mietin, että juoksisin ainakin alkuun sykemittarin kanssa. Olisi järkevämpää aloittaa juuri oikealla tavalla, kuin pinkoa parina ekana kertana itsensä henkihieveriin ja olla sitten viikon niin kipeä, että hylkäisin koko harrastukseni. Mutta mistä tiedän mikä olisi aloittelijalle hyvä syke, kuinka usein ja minkä mittaisia lenkkejä alkuun olisi syytä tehdä?

Haluaisin välttää kompastuskivet ja todella sitoutua tuohon juoksuun, niin, että loppukesästä voisin hyvin juosta vaikka tunnin kuolematta taipaleelleni. Onko teillä tiedossa jotain hyviä kuntosivuja tai ohjeita juoksun aloittajalle?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse aloitin aikanaan kunto plus- lejden nettisivuilla olevan ohjelman mukaan.

siellä on ihan aloittelijoillekin suunnattu ohjelma, jonka tavoite on juosta 15 (muistaakseni) viikon kuluttua 10 km. alkaa ihan tosi kevyesti, ja näin vältetään rasitusvammat, jotka tulee helposti juoksuharrastuksen alussa.

vaarana on siis, että alat hjuosta pitkää matkaa liian pian, eli heti kun lihaskuntosi vaan kestää. se on virhe. nivelet vahvistuu hitaammin kuin lihakset, joten pitää olla malttia. itse olen nuo virheet tehnyt,. ja voin sanoa että kyllä harmittaa. paraneminen on hidasta!

parasta on käydä usein pienellä lenkillä :)

hyvia juoksuja sulle!

Vierailija
2/4 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ideana alkajalla on se, että juokset niin hiljaa, että pystyt puhumaan kokoajan! itsellä meni aikaa kun todella sisäistin sen. vauhti on oikeesti tosi hidas alussa, lähes kävelyvauhti. sykemittari auttaa havainnoimaan. miten hidas se todella pitää olla, mutta ilmankin pärjää. ite käytän sykemittaria vain pari kertaa vuodessa, tvallaan " muistutan" sillä itseäni, millainen hengityksen tulee olla jotta vauhti ei ole liian kova.

sitten kun on kova kunto, voi tehdä spurtteja joilla sykettä nostertaan, mutta alussa ei, jotta ei riko paikkojaan.

yksi vinkki; mittaa lenkin " pituuksia" ajassa,elä kilometreissä. silloin ei tule tarvetta juosta liian kovaa, vaan malttaa juosta hiljalleen. näin mulla ainakin. mittaan lenkit aika ajassa, en kilometreissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutko pk seudulla? olisi hyvä etappi vaikka naisten kymppi toukokuussa!

tai on sillon puolimaratoonikin, jos lähtökuntosi on jo nyt hyvä.

Vierailija
4/4 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juossut joskus aiemmin. Kaaduin silloin liukkaalla (lunta oli jään päällä) ja nyrjäytin selkäni niin, että olin monta kuukautta puolikuntoinen. Silloin pelästyin sitä niin, että päätin, etten juokse enää kuin kesällä. Siksi siis sanoin, että aloitan harrastukseni kun lumet sulaa.

Katsoinkin jo noita kuntoplussan sivuja ja hyviltä näytti nuo harjoitteluohjelmat. Kiitos vinkistä.

Hyviä lenkkejä sullekin=)