Työstä myöhästely
Mitä mieltä olette, jos iltavuoroon tuleva henkilö tulee 15 min myöhässä eikä edes koe siitä häpeää? Olen henkilökohtainen avustaja opintojen ohessa ja yksi avustaja on aina aamuvuoro ssa ja toisen pitäisi tulla iltavuoroon aina kun edellinen on lähdössä (jos iltavuoro alkaa esim. Klo 14.00 iltavuorolaisen pitäisi olla paikalla viimeistään 14.00). No, tänään iltavuorolainen laittoi klo 14.00 viestin että tulee 15 min myöhässä. On kuulemma lähes aina muutaman minuutin myöhässä. Entä tarvitseeko minun jäädä siihen 15 yli asti kun en siitä saa palkkaa? Ilmoitin asiasta työnantajafirnalle. Tuntuu että tuo myöhästelevä työntekijä on avustettava suosikki niin ehkä siksi katsoo sormien läpi jos myöhästyy.
Kommentit (27)
Ja avustettava haluaisi maksaa ylityöstä käteisellä, mutta minusta en voi ottaa häneltä käteistä vastaan siitä, se ei ole laillista.
Ap
Ylitöihin ei ole pakko suostua eli nyt heti yhteys tahoon jonka välityksellä olet tuossa työssä.
Minusta joku on pahasti vialla jos yhden työntekijän myöhästymisiä katsotaan läpi sormien ja avustettava yrittää/haluaa maksaa käteisellä ylityöt. En suostu ottamaan vastaan käteistä avustettavalta eli pimeää rahaa. Ei se voi mennä niin että minä tai joku muu on ylitöissä, ylityössä olleelle avustettava maksaa ylityöstä käteisellä ja 15 minuuttia myöhästynyt saa täyden palkan.
Ap
Käyttäjä464 kirjoitti:
Minusta joku on pahasti vialla jos yhden työntekijän myöhästymisiä katsotaan läpi sormien ja avustettava yrittää/haluaa maksaa käteisellä ylityöt. En suostu ottamaan vastaan käteistä avustettavalta eli pimeää rahaa. Ei se voi mennä niin että minä tai joku muu on ylitöissä, ylityössä olleelle avustettava maksaa ylityöstä käteisellä ja 15 minuuttia myöhästynyt saa täyden palkan.
Ap
Toisen avustajan palkanmaksu ei kuulu sinulle, se on hänen ja työnantajan välinen asia. Mutta siihen voit puuttua että ylitöihin sinun ei tarvitse jäädä. Hoida homma äläkä narise enempää, me emme asialle voi mitään. Käteistä sinun ei tarvitse vastaanottaa ja voit siitä sanoa avustettavalle.
Ihme jankkaamista. Ilmotat tuntisi niinkuin kuuluu ja vaadit saada palkan ajasta, jonka olet ollut töissä. Palkanmaksajaakin alkaa kiinnostamaan, jos joka kertaa maksaa 15min extraa, kun myöhästelijä ilmoittaa tuntinsa valheellisesti.
Ja ensi kerralla menet vaikka ulos puhumaan kollegasi kanssa asiasta, jos et halua asiakkaan kuulle puhua.
Liittoon yhteys, jos ei ala sujumaan. Mutta etpä tietenkään kuulu mihinkään liittoon. Nyt kannattaisi liittyä ja siihen maksulliseen versioon. Tai siis opiskelijoille on ns. Kannatusosastoja, joissa ei makseta liiton maksua. Mutta jos on töissä opiskelujen ohessa, niin suositellaan maksamaan liittomaksu, että saa apua tarpeen tullen.
Meillä on kanssa tuollainen myöhästelevä tyyppi, mutta sille ei sanotaan mitään, koska pomon suosikki. Reilua? No, ei tod.
Hän laittaa viestin avustettavalle. Avustettava haluaisi että kaikki voisivat tarpeen vaatiessa olla ylitöissä, minä myös, koska olen opiskelija ja minulla ei ole muka kiire mihinkään.