Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen surkea itsetunto

Vierailija
18.03.2017 |

Valittaa kaikesta, että on niin surkea ja huono ja ei sen takia voi tehdä mitään. Jos vaatii, niin alkaa itkeä. Että pistää vituiks tollasen nynnyn kanssa, aaarrggghhht. Nykyajan lapset, ne ei kestä mitään! Missään et saisi moittia, tai toinen on heti niin surkee. Hieno tekosyy jo 9-vuotiaalla ettei tartte edes yrittää.
Toisaalta lapsi ei aidosti näytä haluavankaan yrittää, mutta on todella raivostuttavaa antaa vanhemman moitteen mennä noin ihon alle kuin tässä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No millä mä olisin sen voinut paremmaksikaan taikoa??? En minäkään ajattele tuolleen että kelpaan muille tai olen jotenkin ok tms.

ap

Vierailija
22/31 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on asperger-tutkimuksiin menossa. Enää ei vain auta korjaamaan se, ettei moiti, kun sekin on moite, että pyytää tekemään jotain ihan normaalia. Lapsi ei osaa, halua jne. Eikä kiinnosta minuakaan, kun taidot ei kehity vaivatta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilin jo 4-vuotiaasta, että lapsi ei ole ihan normaali, mutta ei ole kukaan halunnut auttaa. Olisi saattanut helpottaa se, jos havaintojani olisi myötäilty.

ap

Vierailija
24/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on asperger-tutkimuksiin menossa. Enää ei vain auta korjaamaan se, ettei moiti, kun sekin on moite, että pyytää tekemään jotain ihan normaalia. Lapsi ei osaa, halua jne. Eikä kiinnosta minuakaan, kun taidot ei kehity vaivatta.

ap

Saa lapsi sitten diagnoosin tai ei niin se ei oikeuta sinua kiusaamaan häntä. Eikä sitäpaitsi selitä tuota lannistettua mieltä.

Vierailija
25/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5. Ja jos ei ollut provo, varaa aika kiireesti kasvatusneuvolaan. Tarvitset vanhempana todella apua, ettet pilaa lapsesi tulevaisuutta.

Taitaa olla niin paha vuorovaikutushäiriö ja tunnevammanen äiti ettei tossa mitkään kasvatusneuvolat tai penet auta. Mikään mitä kukaan sanoo ei muuta asiaa kun äiti ei osaa yhtään samaistua lapsensa tunteisiin ja ihan avoimesti myöntää ettei edes välitä. Se vaan on niin että kaikista ei ole vanhemmiksi. Parempi olisi tolle lapselle päästä nopeasti sijoitukseen. Siihenhän tuo tilanne tulee päätymään mutta toivottavasti mahdollisimman pikaisesti.

Vierailija
26/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No millä mä olisin sen voinut paremmaksikaan taikoa??? En minäkään ajattele tuolleen että kelpaan muille tai olen jotenkin ok tms.

ap

Tajuatko että tarvitset terapiaa? Et ole psyykkisesti normaali. Väitän ettei sinulla ole ollut normaali onnellinen lapsuus itselläsikään kun sinusta on tullut noin tunteeton ihminen.

Vierailija
27/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisissa asioissa se lapsi sitten epäonnistuu niin, että sitä pitää ihan erikseen moittia? Jos itse mietin lapsen kanssa arjessa tehtäviä asioita niin kyllä minä sieltä löydän enemmän sellaista, mistä voi lasta kiittää. Ja jos ei asiat onnistukaan, niin miksi moittia? Miksi ei voi auttaa ja opettaa, tehdä yhdessä? 

Ja jos oikeasti tulee vaan ne moitteet mieleen, niin joskus olisi ihan hyvä purra kieltä ja pitää ne mölyt mahassa. 

Vierailija
28/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan näet vain oman epäonnistuneen kasvatustyösi tuloksen. Lapsi pitää kasvattaa kehuilla, ei moitteilla. Omien vanhempien tulee aina uskoa ja kannustaa, ja nähdä pikkaisen paremmassa valossa lapsi kuin hän oikeasti edes onkaan. Sitä varten vanhemmat ovat!

Itse asiassa kehuilla itsetuntoa ei rakenneta vaan onnistumisen elämyksillä. Lasta pitää opettaa tekemään, onnistumaan ja saamaan onnistumisen kokemuksia.

No nämähän ei ole mitään toisiaan poissulkevia asioita. Tottakai onnistumisista kehutaan. Pienistäkin. Ja yrittämisestä. Mutta ennen kaikkea lasta itseään. Sitä miten ihana, hyvä ja rakastettava hän on. Jokaisen lapsen täytyy kuulla tämä vanhemmiltaan ja ennen kaikkea sen pitää NÄKYÄ arjessa siinä miten lasta kohdellaan, miten hänelle puhutaan, miten katsotaan. Normaaleille vanhemmille tämä on itsestään selvää ja tulee ihan luonnostaan.

Vierailija
29/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten hän oppisi pitämään itseään onnistujana omissa silmissään. Koetaanko me aikuisetkaan laajalti niin? Vanhemmuus on liian vaikeaa.

ap

En ymmärrä kysymystäsi. Jokaisessa lapsessa on valtavasti hyvää, myös onnistumisen kokemuksia. Lapsi oppii ja kehittyy. Miten hän muka ei voisi tuntea itseään onnistujaksi?

Voi, etkö muka todellakaan tiedä, kermaperse? Moitteella. Mikä sä olet mulle sanomaan kun itseäsi ei ole näemmä moitittu kuin aiheesta? Jos siitäkään, vaikka oletettavasti on siitä kuitenkin. Sä olet niin hyväosainen, ettet tiedäkään.

ap

Mitä se hyvä- tai huono-osaisuus siihen liittyy miten kohtelee muita? Kai sitä köyhäkin osaa olla ystävällinen ja empaattinen. Etpä taida olla ihan penaalin terävin kynä...

Vierailija
30/31 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Itsetunto ei ole mikään synnynnäinen ominaisuus vaan kehittyy hyväksi tai huonoksi riippuen saaduista kokemuksista ja ympäristön, erityisesti vanhempien reaktioista ja tavasta olla vuorovaikutuksessa lapsen kanssa.

Vierailija
31/31 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valittaa kaikesta, että on niin surkea ja huono ja ei sen takia voi tehdä mitään. Jos vaatii, niin alkaa itkeä. Että pistää vituiks tollasen nynnyn kanssa, aaarrggghhht. Nykyajan lapset, ne ei kestä mitään! Missään et saisi moittia, tai toinen on heti niin surkee. Hieno tekosyy jo 9-vuotiaalla ettei tartte edes yrittää.

Toisaalta lapsi ei aidosti näytä haluavankaan yrittää, mutta on todella raivostuttavaa antaa vanhemman moitteen mennä noin ihon alle kuin tässä.

Sinä olet äitinä lapsellesi tärkeintä maailmassa! Tottakai hänen itsetuntonsa on huono jos hänestä tuntuu ettei hän ole tarpeeksi hyvä kelvatakseen sinulle.