Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensiasunnon osto, pitääkö sitä käsirahaa nyt olla vai ei?

Vierailija
18.03.2017 |

Vai voiko sen kiertää jos on takaaja jolla on omaisuutta?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin harva nykyisin säästää ASPia? Siinä tulee säästetyksi oma osuus ja valtio takaa loput ja saa vielä pienen palkkionkin. 

Noin muuten tuo 40% sääntö nettotuloista on ihan hyvä. Sen mukaan minä olen 20 vuotta lainani mitoittanut ja hyvin pärjännyt.

Meillä on ASP-tili, se mitä tähän saakka on säästetty on säästetty sinne.

Ja asp lainaa saa vain tiettyyn summaan saakka, ei todellakaan koko lainalle. Me esim joudutaan ottamaan asp-lainan päälle vielä ihan tavallista asuntolainaa, koska 100 000 eurolla ei vielä ihan perheasuntoa osteta. Mutta toki se hyvä silti on.

Ap

Semmoinen huomio muuten tähän että jos haluaa ottaa yhtään euroa asp-lainaa niin silloin pitää koko asunnon ostohinnasta olla säästetty se 10 %. Vaikka asp-lainalla rahoitettaisiin vain osa asunnosta.

Vierailija
22/28 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin harva nykyisin säästää ASPia? Siinä tulee säästetyksi oma osuus ja valtio takaa loput ja saa vielä pienen palkkionkin. 

Noin muuten tuo 40% sääntö nettotuloista on ihan hyvä. Sen mukaan minä olen 20 vuotta lainani mitoittanut ja hyvin pärjännyt.

Älä unohda vielä sitä etua, että jos korko nousee yli 3,8 % niin valtio maksaa 70 % tämän ylittävästä korosta.

Minusta tuo jo tekee sen 6 %:n korkotason saavuttamisen käytännössä teoreettisen. Toki valtio muistaakseni maksaa koron kai jälkikäteen että pitää se raha tietysti sillä hetkellä olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

9/22 selvitti mikä on käsiraha .

Jos on lainaa hakemassa ja asuntoa ostamassa niin ihan oman  oikeusturvan kannalta on hyvä opetella termit ja mitä ne tarkoittavat.

Vierailija
24/28 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette pysty nyt säästämään 20 tuhatta niin, ei voi olla talous kovin kunnossa. Kaksi palkansaajaa säästää tuon vuodessa-max kahdessa.

Sanoin yllä ellen kahdesti niin ainakin kerran että säästäminen ei ole ongelma, siihen menee muutama vuosi. Appivanhemmat haluaisi avittaa, koska onhan se vuokrakin hukkaan heitetty rahaa.

Ihan sama mitä kukakin asiasta on mieltä, se ei kuitenkaan ollut kysymykseni johon taisin jo saada ja löytääkin selvennyksen :) kiitos

Tiedäthän, että appivanhempiesi avittaminen/vakuuden antaminen tarkoittaa pankin haltuun antamaa omaisuutta, jonka arvoksi lasketaan 60% markkina-arvosta esimerkiksi osakekirja, okt jne. jolloin he eivät voi myydä omaisuuttaan ilman pankin lupaa.

Jos kysymyksessä iäkkäämmät appivanhemmat ja pitkä laina-aika, oma rahoitusosuus/säästöt olisivat viisautta, ettei laina-osuus ole niin iso.

Vierailija
25/28 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istaria kirjoitti:

"Asuntojen hinnatkaan Helsingissä tuskin romahtavat."

Tälläiset kommentit voi jättää omaan arvoonsa jos takaajana on joku toinen, eli omat rahat ei tavallaan ole pöydässä. Suomessa kun ei nälkään kuole vaikka näin kävisi, eli takaaja oli se jolla on tässä melkein kaikki riski, ei AP. Toki jos takaaja haluaa näin toimia niin sehän on valtavan hienoa mutta jos siihen liittyy painostusta tyyliin "haluan omaan asuntoon nyt koska se on mulle hyvä diili. Mulla on hyvä idea, etkö sä voisi taata lainaa kun ethän sä siinä mitään menetä. Mä maksan sen kyllä pois, mulla on varma työ ainakin seuraavat 30 vuotta eli ei tarvitse huolehtia."

Asunto/talo kattaa itsessään 75% vakuutta ja se henkilötakaaja putoaa vastuusta ensimmäisenä eli ei ole koko laina-ajan vastuussa. Kohtuullisissa lainoista on myös mahdollisuus ostaa se takaus, jolloin ei erillisiä takauksia enää tarvitakaan.

Vierailija
26/28 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaiseen kysymykseen vastatakseni niin kyllä täytyy olla. Uuden 1.7.2016 astuneen lain mukaan ei saa myöntää 100% lainoja. Ja jos Asp-korkotukilainan haluaa niin tosiian se 10% asunnonostohinnasta pitää olla säästettynä. Ja Asp -lainan maksimimäärä pk-seudun ulkopuolella on 135t, joten ihmettelen mistä 100t on ollut puhetta.

Vierailija
27/28 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuossa OP:n linkissä ei puhuta asiasta mitään. Se koskee vakuuksia, mikä on ihan eri asia. En tiedä mikä motivoi ihmisiä vastaamaan näihin ihan mitä sattuu.

-edellinen

Vierailija
28/28 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordean asiakaspalvelu 0200 3000 24/7

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi