Brintellix ja pahoinvointi
Olen noin 1,5kk käyttänyt Brintellix masennuslääkettä. Aina lääkkeen oton jälkeen tulee ihan järkyttävän huono olo joka kestää 1-2 tuntia. Meinaan aina oksentaa mutta saan pidäteltyä. Onkohan ohi menevää? Tai onko jotain keinoa lieventää huonoa oloa? Lääke on muuten auttanut minua erittäin hyvin ahdistukseen ja masennukseen. Olen lukuisia lääkkeitä kokeillut ja tämä on ainut josta on apua. En vain tiedä jaksanko joka aamuista pahoinvointia. onko kokemuksia?
Kommentit (22)
Oon käyttänyt kohta vuoden. Edelleen tulee ajoittain päiviä jolloin on pahoinvointia n. tunnin ajan, mutta se on sen verran lievää että en ole oikeasti tuntenut tarvetta oksentaa. Näitä päiviä on nykyään myös paljon harvemmin. Ehkä pari 1-3 kertaa kuussa. Yleensä joudun himmaamaan hetken menoa sen ajaksi. Olemaan makuulla ja odottamaan että olo menee ohi. Lääkkeen muut vaikutukset ovat kuitenkin sen verran hyviä, että en koe tätä ongelmaksi. Muilla lääkkeillä oli lukuisia sivuvaikutuksia, jotka olivat täysin lamaannuttavia ja oloa entisestään pahentavia, joten olen iloinen että löytyi lääke jolla on vain yksi sivuvaikutus.
Käytin brintellix 10mg 9kk ajan ja pahoinvointi tuli ensimmäisen kuukauden ajan päivittäin, myöhemmin harvemmin viikoittain. Jouduin 10 pv sitten nostamaan annosta 15 mg aan ja pahoinvointi palasi reiluksi tunniksi päivittämiseksi riesaksi. Lepäily ja uni ainoat joka auttaa vaivaan jos tulee todella vahvana. Tosin aamupäivä menee tuolloin pilalle.
Oon syönyt Brintellixiä erittäin vaikeisiin pms-oireisiin 4kk ja pahoinvointia on edelleen päivittäin.
Vajaa kaksi viikkoa syöny Brintellixiä tässä Venlafaxinin jälkeen ja pahoinvointia esiintyy aina aamuisin tunnin ajan lääkkeen ottamisen jälkeen. Sivuvaikutukset muuten vähäisempiä verrattuna Venlafaxiniin ja Seroniliin, joskin lähtee tämä lääke omalla kohdalla myös pois koska se ei auta jo valmiiksi passiiviseen masennukseen.
Aloitin joskus Brintellixin ja siitä tuli kyllä pahoinvointia. Jouduin lopettamaan sen nopeasti, koska siitä tuli myös sivuoireena kauhea vartalon kutina. Ymmärsin, että se on yksi harvinaisemmista ko lääkkeen sivuoireista. Kutina oli sietämätön ja se loppui heti kun jätin lääkkeen pois.
Ei sovi. Nielemisrefleksi lamaantui.
Kolme päivää nyt syönyt, ja pahoinvointi on jatkuvaa. Alkuun tulee voimakkaampana, sitten helpottaa, mutta vuorokauden ympäri on huono olo. Juuri mitään en pysty syömään, ateriankorvauspirtelöillä pakko elää nyt.
Mulla ei ole ikinä tullut siitä pahoinvointia, monesta muusta lääkkeestä kyllä.
Itse aloitin lääkkeen tänään 5mg annoksella. Vähän on kuvottava olo, mutta aika vähän. Toivottavasti jatkuu näin.
Kannattaa kokeilla ottaa ruuan jälkeen eikä tyhjään vatsaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla ottaa ruuan jälkeen eikä tyhjään vatsaan.
Kiitos vinkistä!!
onko Seronilista kokemuksia? Pahoinvointia?? Kuinka kauan kestää?
Sen pahoinvoinnin pitäis kuulemma helpottaa parissa viikossa. Mulla on myös remeron nukahtamislääkkeenä, jota käytetään myös Brintellixin pahoinvointia helpottamaan. Mulla on ohje ottaa iltaisin, jotta se pahoinvointi menisi Remeronin avulla helpommin.
Miksi syötte pahoinvointia aiheuttavaa myrkkyä?
Nyt reilu 3vk takana, 10mg annostuksella. Pahoinvointi on jatkuvaa, aamusta iltaan. Alkaa pari tuntia lääkkeen oton jälkeen joten otan illalla että pahin menis ohi yön ainana.
Monesti kuitenkin aamupala tulee ylös ja lounas myös. Iltaa kohden en enää oksenna mutta etova olo jatkuu aaltoina ihan koko päivän.
Olin odottanut että olis jo tässä vaiheessa alkuoireet helpottanut.
Viikon päästä lääkärin kanssa keskustelu, katsotaan voinko jatkaa tällä, näin ei voi jatkua. Toistaiseksi en myöskään ole huomannut erityistä vaikutusta mielialaan, ehkä ihan pahimmat ahdistuspiikit on pois, mutta ei merkittävää muutosta.
Minulla auttoi pahoinvointiin se, että ennen brintellixin ottamista olen noin 1h syömättä enkä heti sen oton jälkeen syö. Lisäksi olen aina ottanut sen yötä vasten
Otatko sen tyhjään vatsaan? Jos otat, niin kokeile ottaa vasta aamupalan tai jos syöt myöhemmin, niin vaikka lounaan jälkeen. Itsellä auttoi.
Olen syönyt kyseistä läänettä nyt 2,5 vuotta ja pahoinvointi on jatkuvaa.. eli, aamulla kun lääkkeen ottaa, on se "tuurista" kiinni minkä asteinen pahoinvointi tulee. Yleisimmin lääkettä ei kannata ottaa tyhjään vatsaan vaan syönnin jälestä/ yhteydessä.. näin ainakin minulla.. lieventää pahoinvointia, kun taas toisinaan voi siltikin tulla voimakasta pahoinvointia. Pahoinvointi kestää lääkkeen sulamisen ajan, noin 1-2h ja lääkärini mukaan tämä johtuu lääkkeessä olevista apuaineista, ei ole vaarallista.
moi, sama juttu, nyt 2 viikkoo takana (ensin 5mg ja nyt 10mg) ja joka aamu pahoinvointia noin puoli tuntia lääkkeen oton jälkeen. mistään en ole löytänyt tietoa onko tämä aloitusoire. tosin pahoinvointiin on omat lääkkeet, primperan ja nimenomaisesti brintellixiin ondansetron, jotka kyllä auttavat.
otatko brintellixin aamulla vai illalla,,,, siihen en ole löytänyt vastausta.