Merkonomitutkinto - onko se AMK ylempi alempi vai sinnepäinkään?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustutkinto.
Ei alempi tai ylempi korkeakoulututkunto.Kiitos!!
Voiko siltä pohjalta hakea korkeakouluun?
Entäs jos on sen päälle jokin erikoisammatttitutkinto?
Merkonomitutkinnon pohjalta voi hakea ammattikorkeakoulu tai opiskella erikoisammattitutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Entä YO-merkonomi?
Siitä olen joskus nähnyt uudistetut version. En ole sen tarkemmin tutkinut kujn en ole tarvinnut.
Yo-merkoni on merkonomi jolla on ylioppilastutkinto suoritettuna. Ihan samanarvoinen kuin tavan merkonomin tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
mutta onko se ylempi vai alempi opistoasteen tutkinto? SItäkin kysellään monessa paikassa
Nykyään ei ole mitään ylempiä tai alempia opisto-asteen tutkintoja. On toisen asteen tutkinto, joka on joko ammattikoulututkinto tai lukio.
Sitten on AMK-tutkinnot ja yliopisto-tutkinnot, joihin voi hakea, kun on toisen asteen tutkinto suoritettu. AMK:ssa ja yliopistossa voi suorittaa ylemmän tai alemman tutkinnon. Merkonomi on toisen asteen tutkinto, siis ammattikoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Entä YO-merkonomi?
Siitä olen joskus nähnyt uudistetut version. En ole sen tarkemmin tutkinut kujn en ole tarvinnut.
Lopetettu.
Eli merkonomi on ikäänkuin ylioppilastutkintoa vastaava korkeakouluun hakeutuessa?
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä menee niin, että yo-pohjaisena merkonomitutkinto on ylempi opistoasteen tutkinto, ja peruskoulu pohjaisena alempi,ehkä
No ei todellakaan tee siitä ylempää tutkintoa, vaikka olisi yo.
Jos nyt pilkkua viilataan, niin ammattikoulujakaan ei ole enää olemassa. Nykyisin ne ovat ammattiopistoja tai -oppilaitoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta onko se ylempi vai alempi opistoasteen tutkinto? SItäkin kysellään monessa paikassa
Ei kumpikaan, kun ei ole opistoasteen tutkinto.
Ennen merkonomi oli opistoasteen tutkinto, eli tasoltaan vastasi samaa kuin teknikko.
Vierailija kirjoitti:
Eli merkonomi on ikäänkuin ylioppilastutkintoa vastaava korkeakouluun hakeutuessa?
Kyllä. Tosin yleensä amistutkinnolla haetaan AMKIIN,ei yliopistoon. Aika heikoilla on yliopistossa amispohjalla,jos edes sisään pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen työnhakulomakkeissani törmännyt" ylempi ja alempi toisen asteen tutkinto" määritelmään- kumpi merkonomi oikein on??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen merkonomi oli opistoasteen tutkinto, eli tasoltaan vastasi samaa kuin teknikko.
Tuolla lisätietoa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Opistoaste
Ihmettelen kyllä, miten ap pärjäisi AMK:ssa, kun ei näin selvää asiaa osaa googlata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen työnhakulomakkeissani törmännyt" ylempi ja alempi toisen asteen tutkinto" määritelmään- kumpi merkonomi oikein on??
Lienee sitten se alempi ja Yo-vastaava se ylempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tosin yleensä amistutkinnolla haetaan AMKIIN,ei yliopistoon. Aika heikoilla on yliopistossa amispohjalla,jos edes sisään pääsee.
Toisaalta, merkonomi voisi olla tässä asiassa vähän tällainen "poikkeus vahvistaa säännön" -esimerkki. Kyseinen tutkinto on nimittäin aika teoriapainotteinen, toisin kuin useimmat amistutkinnot, lukemista on aika paljon.
Merkonomit lienevät keskimäärin fiksuimpia amiksia, kyseinen linja on amiksen "eliittiä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulle jämähtänyt lomake, sanoisin. Olen itse yo-merkonomi vm. -98 (valmistumisvuosi), ja tuolloin siis varmasti viimeisiä opistomerkonomeja.
Vuosituhannen vaihteen kieppeillä merkonomitutkonnosta tuli perustutkinto ja merkanttitutkinto (ent. alempi opistotutkinto) lopetettiin. Tradenomitutkinto korvasi entisen merkonomitutkinnon. Vahna merkonomitutkinto tasollaan oli siis nykymerkonomin ja tradenomin välimaastossa.
Eli merkonomi voi hakea alempaan ammattikoulututkintoon? Kuten tradnomiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaadi kuin riittävästi matemaattista ja kielellistä lahjakkuutta. Ylioppilas tutkinto on käytännössä vain kielitutkinto johon kuuluu vähän matematiikkaa.
Ei mene.