Miksi laihduttajat pihtailevat rasvaa, mutta sokeria syövät surutta?
Tännekin tulee pyyntöjä ruokailun arvioimiseksi. Poikkeuksetta ne ruuat on rasvattomia ja sokerilla kyllästettyjä.
Laihduttajan kannattaa minimoida sokeri ja syödä surutta rasvaa. Silloin laihtuu ja pystyy myös hallitsemaan painoa laihdutuksen jälkeen.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttajan kannattaa minimoida sokeri ja syödä surutta rasvaa. Silloin laihtuu ja pystyy myös hallitsemaan painoa laihdutuksen jälkeen.
Minä en laihtunut, kun söin surutta rasvaa.
Ainoa, mikä minua laihduttaa, on ruokamäärän kontrollointi.
Sokerista onnekseni en piittaa, joten se ei ole ongelma.
Jaa, rasvaa syömällä ruokamäärää on helppo kontrolloida. Ei pysty syömään liikaa.
Hahahahaha!
Naura vaan. Oletko pystynyt syömään rasvaa yli tarpeesi? Oletko edes kokeillut?
No helposti. Otetaan vaikka darrapäivä pari viikkoa sitten; vetäisin kokonaisen pizzan, täytteenä fetaa, paprikaa ja tuplajuusto, pussillisen sipsejä juustodipillä, muutaman kupillisen kahvia punaisella maidolla ja puoli pellillistä kasvispizzaa (tomaatti-feta-mozzarella-sipuli-juustoraaste), pohja tehty vain voista, jauhoista ja tilkasta vettä. Väittäisin, että meni rasvamäärä överiksi ja heittämällä :D
Ai joo, illalla tehtiin vielä parit lämpimät voileivät. Majoneesilla ja juustolla toki. Joten joo, kyllä pystyy syömään liikaa rasvaa :p
N 166/60
Niin, söi sen rasvan sokerin kanssa. Koitapa syödä rasvaa ilman sokeria.
Missä tuossa listassa oli sokeria? Majoneesissa? No vaude. Sehän kumoaa tuon rasvan määrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, rasvaa syömällä ruokamäärää on helppo kontrolloida. Ei pysty syömään liikaa.
Hahahahaha!
Naura vaan. Oletko pystynyt syömään rasvaa yli tarpeesi? Oletko edes kokeillut?
No helposti. Otetaan vaikka darrapäivä pari viikkoa sitten; vetäisin kokonaisen pizzan, täytteenä fetaa, paprikaa ja tuplajuusto, pussillisen sipsejä juustodipillä, muutaman kupillisen kahvia punaisella maidolla ja puoli pellillistä kasvispizzaa (tomaatti-feta-mozzarella-sipuli-juustoraaste), pohja tehty vain voista, jauhoista ja tilkasta vettä. Väittäisin, että meni rasvamäärä överiksi ja heittämällä :D
Ai joo, illalla tehtiin vielä parit lämpimät voileivät. Majoneesilla ja juustolla toki. Joten joo, kyllä pystyy syömään liikaa rasvaa :p
N 166/60
Niin, söi sen rasvan sokerin kanssa. Koitapa syödä rasvaa ilman sokeria.
Missä tuossa listassa oli sokeria? Majoneesissa? No vaude. Sehän kumoaa tuon rasvan määrän.
Jaa sä et tiedä, mikä on sokeri. Majoneesissa ei muuten ole sokeria.
Syövät surutta sokeria?
Siis mättävät karkkia kaksin käsin jatkuvalla syötöllä? Vai mitä oikein tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Tottahan vitussa rasva lisää diabeteksen riskiä. Siksihän diabetesta kutsutaan rasvataudiksi!
Aika monelta alapeukuttajalta meni sarkasmi ohi.
Joo, nää jotka pitää kaurapuuroa, ruisleipää ja hedelmiä laihdutusruokana on kyllä tuomittuja palauttamaan kilonsa takas lanteilleen heti kun laihis päättyy. Sori nyt mut niin se vaan on. Hiilaripöhö ei laihduta pysyvästi. Kroppa ei välitä tuleeko hiilari possumunkin vai banaanin muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule, helposti onnistuu! Juustot ja porsaan grillikylki vain on on niin ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rasvaakaan voi ihan surutta syödä, jos haluaa painoaan tarkkailla. Siihen keskusteluun en edes lähde, mikä rasva on terveellistä ja missä määrin. Keho tarvitsee rasvaa, mutta rasvassa on myös paljon energiaa. Ihan kaikkia kasviksia, salaatteja ja ruokia ei voi uittaa öljyssä ja syödä huoletta rasvaisia lihoja, juustoja ja pähkinöitä. Kohtuus kaikessa...
Rasvattomia tuotteita en itsekään ymmärrä. Esimerkkinä vaikkapa raejuusto. Rasvaton on mautonta verrattuna 2% tuotteeseen. Se 2% on kaloreissa hyvin mitätön määrä, jolla ei pitäisi olla juurikaan merkitystä.
Kysehän on siitä, että rasvaa ei yksinkertaisesti pysty syömään liikaa. Kokeilkaa vaikka.
Hohhoijaa, olen kokeillut, joten enköhän tiedä. Vuonna 2007 kokeilin ns. ketokarppausta sellaiset neljä kuukautta. Paino humpsahti ensimmäisellä viikolla alas kaksi kiloa eli sen, mitä kropassa oli glykogeenivarastoja ja niihin sitoutunutta nestettä. Niiden jälkeen - ei mitään. Samassa pysyi. Mätin rasvaista lihaa, juustoja, oliiveja ym. herkkua ilman mitään rajaa. Ei silti en lihonutkaan. Painoa oli toistasataa kiloa, joten siitä ei ollut kysymys ettei olisi ollut mistä laihtua.
Tuntui, että erittäin alhainen hiilarimäärä sai suorastaan ahmimaan noita "sallittuja" ruokia. Ainoa, mikä minulla toimii painonhallinnassa, on ruokamäärän rajoittaminen. Syön kyllä aika rasvaista ruokaa, mutta en voi sitäkään syödä niin paljon kuin maistuisi. (Makeaa sen sijaan en pysty paljon syömäänkään kun tulee äklö olo.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rasvaakaan voi ihan surutta syödä, jos haluaa painoaan tarkkailla. Siihen keskusteluun en edes lähde, mikä rasva on terveellistä ja missä määrin. Keho tarvitsee rasvaa, mutta rasvassa on myös paljon energiaa. Ihan kaikkia kasviksia, salaatteja ja ruokia ei voi uittaa öljyssä ja syödä huoletta rasvaisia lihoja, juustoja ja pähkinöitä. Kohtuus kaikessa...
Rasvattomia tuotteita en itsekään ymmärrä. Esimerkkinä vaikkapa raejuusto. Rasvaton on mautonta verrattuna 2% tuotteeseen. Se 2% on kaloreissa hyvin mitätön määrä, jolla ei pitäisi olla juurikaan merkitystä.
Kysehän on siitä, että rasvaa ei yksinkertaisesti pysty syömään liikaa. Kokeilkaa vaikka.
Kyllä minä ainakin leivän päälle laittaa sentin kerroksen oivariiniä... ja ai että on hyvää... siinä meni rasvat ja sokerit
Läskipaketti margariinia on 1472 kcal. Uppooko helposti paketti päivässä?
Pieniä paketteja sinulla. Eikös ne ole yleensä 400 grammaa, jolloin kilokalorit on yli kolmentuhannen?
Margariini on pahaa joten ei uppoa, mutta voi, kerma, oliivit, juustot, oliiviöljyssä haudutettu munakoiso ja öljyiset salaatit uppoavat kyllä helposti.
Grillikylkeä et kyllä pysty syömään yli tarpeen. Voit syödä sitä paljonkin, mutta et liikaa. Kalorimääräkin voi olla suuri, mutta sillä ei ole merkitystä, jos ruoka on rasvaa. Koska insuliinia ei erity liikaa.