Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ylioppilaaksi valmistuminen merkittävämpää kuin ammattiin?

Vierailija
17.03.2017 |

Onko merkittävämpää lukea itsensä ylioppilaaksi lukiossa kuin valmistua ammattiin ammattikoulusta?

Toki opiskelu niissä on täysin erilaista enkä hae kysymykselläni sitä kumpi toisen asteen koulutus on kenestäkin "parempi valinta" vaan onko toinen jotenkin merkittävämpi saavutus yleisesti?

Kysymys tuli mieleen kun poikaystäväni valmistuu tässä kuussa ravintolakokiksi ammattikoulusta ja hänen siskonsa ylioppilaaksi lukiosta keväämmällä. Siskon ylioppilaaksi valmistumista touhotetaan ja korostetaan kokoajan että saa pian lakin mutta poikaystäväni valmistumisests ei vaikka valmistuu 2vk kuluttu. Olen itse kiinnittänyt huomiota että jos poikaystäväni ottaa puheen jotenkin valmistumiseensa joku tokaisee äkkiä siihen että Juu Millakin saa lakin ihan kohta ja juhlitaan lakkiaisia

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
2/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilastutkinnolla ei nykyaikana tee pitkälti mitään mutta silti sitä jostain syystä arvostetaan enemmän. Yhteiskunnan kannalta merkittävämpiä ovat ammattiin valmistuvat jahka vain työllistyvät valmistumisen jälkeen. Itse olen käynyt lukion lukioikäisenä ja tehnyt osa-aikaisena paskapalkalla kaupankassan töitä ja nyt vähän päälle parikymppisenä kävin ammattikoulututkinnon ja työllistyin heti sen alan töihin kokopäiväisenä. Nyt aion hakea opiskelemaan lisää tätä alaa korkeakouluun. Ammattikoulusta oli yhteiskunnalle sekä itselleni huomattavasti enemmän hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi luulla että edes lähipiirissä ymmärrettäisiin valmistumisen merkitys henkilökohtaisella tasolla mutta usein ei. Toiset arvostavat vain titteleitä, eivät ihmisiä. Voi miettiä pitääkö sitten itse sellaisia ihmisiä arvossa.

Vierailija
4/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ammatista. 

Kyllä ainakin ravintolakokiksi valmistuminen on vähän sama kuin eskarista valmistuisi. Eri asia, jos valmistuu esim. psykologiksi. 

Eli tässä tapauksessa ylioppilastutkinto on syystäkin arvostetumpi. Vanhemmat kuitenkin tekevät väärin kohdellessaan lapsiaan noin epätasa-arvoisesti. 

Vierailija
5/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkiaisten juhlimisella on pitkät perinteet. Ja  minusta on ihan hyvä niin. Nuori on tehnyt kuitenkin aika kovan ponnistuksen selviytyäkseen kirjoituksista. Mutta kukapa estää juhlimasta myöskin ammattiin valmistumista. Itsekin amiksesta aikoinaan valmistuneena en pidä sitä mitenkään suurena saavutuksena, enkä olisi välittänyt sitä juhlia. Henkilökohtaisesta arvostan suurempana ponnistuksena ylioppilaaksi kirjoittamista kun ammattiin valmistumista amiksesta, mutta en tarkoita, että ammattiin valmistumine  olisi vähempi arvoista sinänsä. Itse en ehkä olisi lukiossa pärjännyt kielissä . Vuoden kuluttua amiksesta valmistuttuani lähdin uudestaan kouluun ja valmistuin  terveydenhoitoon kuntoutuspuolelle ja siinä ammatissa on tullut elämäntyö tehtyä.

Vierailija
6/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu.

Huippuarvosanoin ylioppilaaksi valmistuminen on parempi ansio kuin työllistämättömälle amisalalle valmistuminen.

Työllistävälle amisalalle valmistuminen on parempi ansio kuin yo-tutkinto huonoin arvosanoin.

Vierailija
7/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ammatista. 

Kyllä ainakin ravintolakokiksi valmistuminen on vähän sama kuin eskarista valmistuisi. Eri asia, jos valmistuu esim. psykologiksi. 

Eli tässä tapauksessa ylioppilastutkinto on syystäkin arvostetumpi. Vanhemmat kuitenkin tekevät väärin kohdellessaan lapsiaan noin epätasa-arvoisesti. 

Amiksen psykologitutkinto? xD

Vierailija
8/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka täälläkin varmaan tullaan ylioppilaaksi tulemista mollaamaan, niin kyllä se kuitenkin on hyvä koulu niille joilla päätä on lukea. Lukio on yleissivistävä ja se ei ole pahitteeksi kenellekään. Täälläkin on jo sanottu, ettei ole tehnyt lukion todistuksella mitään, mutta onko kyse siitä, että se todistus on ollut huono? Ei huonolla lukion todistuksella mitään teekään, eli jos ei oikein hyvin lukiossa  pärjää ja kirjoituksista mennään rimaa hipoen, on parempi mennä amikseen ja saada sieltä kenties paremmat paperit joilla voi päästäkin jatkamaan lukuja. Kyllä molemmat on ihan hyviä sekä lukio, että amis.  Mutta kyllähän se lukio on vaikeampi päästä kunnialla läpi, jos ei oikein lukuhaluja ole, eikä sitä lakkia saa jos ei kirjoituksista pääse läpi.  Joten kyllä lakin eteen enempi täytyy töitä tehdä.

Vierailija
9/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistävät opinnot vs. ammattiopinnot, niin.

Agraariaikojen Suomessa lakki oli jotain ja ylioppilasta saatettiin maalla kutsua jo jopa maisteriksi. Toki tutkintorakennekin oli toisenlainen. Tosiasia oli kuitenkin, että lukio oli vaativa paikka ja sinne menivät ja pääsivät vain ne, joilla oikeasti oli päätä.

Nykyisin lakki merkitsee, että olet osa isoa ja vielä erittelemätöntä massaa. Moni vain ajautuu lukioon, kun ei tiedä mitä haluaa tehdä isona. Yhteiskunnallehan tämä on käymässä kalliiksi, mutta kaikkien vähänkin kynnelle kykenevien pakottamisesta korkeakouluopintoihin halutaan pitää kiinni. Koska nimenomaan nuo arvostukset, niin järjetöntä kuin se onkin.

Vaikka jatko-opinnot sujuisivatkin ja saisit akateemisen loppututkinnon, mitä valmistelemaan lukio siis alunperin on tarkoitettu, töitä riittää entistä harvemmille. Ts. valmistut suoraan kortistoon sensijaan, että olisit toiminut ammatissa jo pitkään.

Arvostukset eivät ole päivittyneet todellisuuteen, mutta kyllä sekin päivä vielä nähdään. Tämä "tehdään kaikista akateemisia" -hanke ei vaan toimi käytännössä.

Vierailija
10/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä on perinteisesti ollut suurempi arvo.

Vierailija
11/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta, kaikki jo nuoria aikuisia ja lukiosta/ammattikoulusta valmistuneet. Esikoinen kävi lukion ja sai lakin, juhlittiin. Keskimmäinen teki kaksoistutkinnon, amis ja lukio, juhlittiin ja kuopus valmistui vuosi sitten ammattiin, niin hänelläkin oli juhlat. Katsos ap, tasapuolisuutta! Ja se vaatii pelisilmää vanhemmilta..

Vierailija
12/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen valmistunut sekä lukiosta, että ammatikoulusta, ja en juhlinut ammattiin valmistumista. Mun mielestä siinä ei ollut mitään haastetta tai "saavutusta", koska käytännössä valmistumiseen riitti se, että saapui vaan paikalle koulupäivinä.

Vierailija
13/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilaaksi ei pääse ilman työntekoa, kun taas ammattiin valmistuu, kunhan käy istumassa koulussa. Tämä ei ole vitsi. Olen itse käynyt molemmat.

Vierailija
14/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ammatista. 

Amiksen psykologitutkinto? xD

Vastakkainasettelu koski ammattiin valmistuneita ja ylioppilastutkintoa, eikö vain. Voi ammattiin valmistua muualtakin kuin amiksesta, esim. juuri psykologiksi. 

Harva kuitenkaan juhlii tätä. 

Ylioppilasjuhlat eivät ole niinkään valmistumisjuhla kuin siirtymäriitti kuten ripille pääsy. Puhtaankin ylioppilaaksi pääsystä, ei kokiksi pääsystä. 

Vierailija
15/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä merkittäviä molemmat. Sääli, että edelleen on vanhempia jotka noin törkeästi väheksyvät lastensa saavutuksia.

Vierailija
16/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilaaksi ei pääse ilman työntekoa, kun taas ammattiin valmistuu, kunhan käy istumassa koulussa. Tämä ei ole vitsi. Olen itse käynyt molemmat.

Mäkin oon käynyt molemmat ja koin asiat just päinvastoin. Ammattikoulussa ei päässyt kurssia läpi, jos ei ihan oikeasti ollut valmistanut vaadittua tuotetta. Lukiossa riitti se, että istui tunneilla ja kuunteli edes vähän, kursseista pääsi läpi jos oli hyvä muisti. Kirjoitin E:n paperit lukematta tavuakaan.

Olisin toivonut, että vanhemmat olisivat huomioineet ammattiin valmistumiseni edes jotenkin, mutta edes tekstiviestiä eivät vaivautuneet lähettämään. Oli kai niin kiire jossain pikkupikkupikkuserkun ylioppilasjuhlissa.

Vierailija
17/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilas ei ole mitään jollei pääse yliopistoon.

Vierailija
18/18 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulusta ammattiin valmistuvien arvostuksen puute on kovin paljon ihan niiden valmistujien "syytä". Valmistujaisjuhlat pidetään usein pienessä piirissä, kun taas ylioppilaita juhlii koko "kylä ja suku". Tai sitten ne amisten vanhemmat on stereotyyppisesti tyhmiä, kun ei juhlia järjestä vaikka nuori niitä vaatisikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan