Koulu antaa kiusaamisen jatkua
Facebookissa on nyt jaettu tapausta jossa lasta on pahoinpidelty koulussa. Asiaan ei ole suhtauduttu vanhemman mielestä vakavasti ja lopulta sen jatkuessa ei vanhemmille ole edes kerrottu.
Oman lapseni koulussa on myös ollut paljon kiusaamista ja ei ole yksi kerta kun lapsi on tullut kotiin mustelmilla. Wilmaviesteihin saa opettajalta ympäri pyöreitä vastauksia "asiasta on juteltu" mutta koskaan ei kerrota mitä on käynyt. Eniten suututtaa tämä ettei tapahtumista kerrota vanhemmille ennen kuin itse lähtee asiasta kysymään. Jos jollain on ujompi lapsi tai lapsi pelkää kiusaaja eikä vanhemmilleen kerro itse kiusaamisesta jää tämä täysin pimentoon.
Olen puhunut muiden vanhempien kanssa ja tämä tuntuu olevan koulujen yleinen käytäntö, ettei vanhempiin oteta yhteyttä. Koulu ei siis itse pyri asiaan vaikuttamaan eikä anna meille mahdollisuutta.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Tai parempi jos palstalla olisi joku joka osaa kertoa koulujen kannan asiaan.
Kommentit (39)
Mulla on kolme lasta ja aina on koulussa tapahtunut kiusaaminen saatu selvitettyä hyvin. Olen myös itse ottanut vanhempiin yhteyttä kun omaa lasta kiusasi yksi toinen lapsi. Sattui selväjärkisiä vanhempia olemaan toisessa päässä ja kiusaaminen loppui heti. Olen myös ollut itse toisen osapuolen vanhempiin yhteydessä kun oma lapsi oli kiusaaja.
Vapaa-ajalla tapahtuva somekiusaaminen ei muuten kuulu koulun selvitettäväksi.
Ja sitten kannattaa muistaa, että se oma mussukka voi kertoa asiat vähän muunnellulla totuudella kotiinpäin, mulla on valitettavasti tästä omakohtaista kokemusta oman lapsen kohdalla. Ei ollut ihan niin viaton kiusauksen uhri kun antoi kotona ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme lasta ja aina on koulussa tapahtunut kiusaaminen saatu selvitettyä hyvin. Olen myös itse ottanut vanhempiin yhteyttä kun omaa lasta kiusasi yksi toinen lapsi. Sattui selväjärkisiä vanhempia olemaan toisessa päässä ja kiusaaminen loppui heti. Olen myös ollut itse toisen osapuolen vanhempiin yhteydessä kun oma lapsi oli kiusaaja.
Ja sitten kannattaa muistaa, että se oma mussukka voi kertoa asiat vähän muunnellulla totuudella kotiinpäin, mulla on valitettavasti tästä omakohtaista kokemusta oman lapsen kohdalla. Ei ollut ihan niin viaton kiusauksen uhri kun antoi kotona ymmärtää.
Juuri tästä syystä en halua heti lähteä rikosilmoitusta tekemään. Haluan tietää mitä on tapahtunut. En syytä lastani valehtelusta mutta asia on vakava ja siksi pitäisi olla mahdollisuus kuulla kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä en halua heti lähteä rikosilmoitusta tekemään. Haluan tietää mitä on tapahtunut. En syytä lastani valehtelusta mutta asia on vakava ja siksi pitäisi olla mahdollisuus kuulla kaikkia.
Tuosta jäi ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin lastensuojeluilmoituksen koulussa tapahtuneesta kiusaamisesta ja pahoinpitelystä. Ei se muuten lopu.
Surullista jos nämä on ne ainoat keinot. Koulu kuitenkin jo tehnyt selväksi ettei asiaa aio käsitellä.
Ap
Höpö höpö. Kouluhan ryhtyy toimiin kun sinä teet rikosilmoituksen ja otat rehtorin esimieheen yhteyttä.
Niin kauan tosin kun alistut elämään kynnysmattona mitään ei tapahdu.
Minä ainakin entisenä kiusattuna muistan, etten todellakaan halunnut kertoa vanhemmille kiusaamisesta, tai että he edes tietäisivät asiasta. Meidän ala-asteella ainakin oli niin, että jos vanhemmat tai opettajat puuttuivat asiaan, niin kiusaaminen yleensä paheni lopulta, koska oli "kantelupukki" tai nössö. Kiusaajat vain etsivät noissa tilanteissa uusia tapoja kiusata niin, etteivät opettajat huomaa.
Sen mitä vanhempana voi tehdä on, että ottaa kiusaajien vanhempiin yhteyttä, ja jos mahdollista niin juttelee heidän kanssaan päin naamaa, ei puhelimessa. Kouluun yhteyden ottaminen kiusaamisen takia ei monesti toimi, koska opettajat eivät joko välitä tai heillä ei ole toimivia keinoja kiusauksen kitkemiseksi.
Semmoinen erikoinen huomio vielä, että jostain syystä lapsuuteni ala-asteella miesopettajat suhtautuivat kiusaamiseen vakavasti ja heillä oli hyviä keinoja kiusauksen lopettamiseksi, kun taas naisopettajat ei joko osanneet tehdä juuri mitään tai sitten heitä ei vain kiinnostanut selvitellä näitä asioita.
Oman pojan kiusaamiseen puututtiin heti, otettiin sekä mun poika, kiusaajat että kaikkien vanhemmat samaan huoneeseen ja juteltiin asiat läpi. Sen jälkeen ei ole kiusaamista ollut ja pojat on hyviä kavereita tänä päivänä. Mutta jos tämä ei olisi toiminut, olisin mennyt henkilökohtaisesti kouluun ja pistänyt kiusaamiselle stopin ja tämän myös sanoin opettajille.
Itseäni kiusattiin ala-asteen kuudennella jonkin aikaa, silloin ei opettajia kiinnostanut palan pätkää. Yläastetta ei kyseisellä paikkakunnalla ollut, joten kun sinne siirryttiin, luokka hajautui, mutta silti uudessa luokassa uudet pojat alkoivat kiusata minua. Kestin sitä tasan kaksi tuntia, kunnes paloi hihat. Pojat kävelivät perässäni välitunnilla ja kuulin että yrittivät sylkeä päälleni. Käännyin ympäri, nappasin yhtä pojista hiuksista ja pyöritin pitkin pihaa. Se kiusaaminen loppui siihen.
Olen siis itse sitä mieltä, että jos koululta ei löydy munaa puuttua näihin, ihan turha soitella mihinkään poliisille. Jos lapsi itse ei pysty antamaan takaisin, on vanhemman se tehtävä. Nämä kiusaajat ei yleensä nimittäin välitä pätkääkään mistään puhutteluista tms. Jos on niin tyhmä että kiusaa jotain puolustuskyvytöntä, se kertoo ettei kyseessä ole normaali ihminen ja silloin käytetään sitä taktiikkaa, mikä kyseiseen ihmisryhmään toimii. Väkivalta lopettaa vittuilun, näin se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somessa jaetut jutut on kyllä aika värikkäitä, en väitä ettei tilanteet olisi mahdollisia, mutta tarinasta kuullaan vain yksipuoli ja usein aika tunnepitoinen. Olen jäänyt usein miettimään, miten opettajia ja koulun muuta henkilökuntaa sätitään, mutta kuinkahan nämä sättijät itse toimisivat? Miten kiusaaminen oikeasti saadaan loppumaan?
En ole vielä itse tavannut henkilöitä, jotka kiusaamiseen eivät olisi puuttuneet, mutta loppu peleissä kouluillakin aika rajalliset keinot puuttua. Se lasten kasvatus tapahtuu kuitenkin eniten kotona, ei koulussa. Ja kyllähän aikuisista löytyy yhtälailla kiusaajia, eli miten sen kiusaamisen ihan oikeasti saa loppumaan?
Tämä Facebook päivitys pisti taas miettimään. Siksi kerroin myös omat kokemukset. Olen samaa mieltä että kasvatus ja vastuu on kotona, siksi olisi tärkeää että näistä kerrottaisiin heti vanhemmille jotta voimme puuttua ja sitten vaikka koulun ulkopuolella hoitaa asian kiusaajien vanhempien kanssa jos koulu ei halua olla osallinen.
Ap
On niitä sellaisiakin vanhempia joiden mielestä kaikki muut ovat väärässä paitsi se oma kiusaaja-hakkaaja lapsi. Silloin voi olla ihan hyvä viedä asiat pitemmälle että siellä kotonakin ne silmät aukeaisivat.
No hiukan kuulostaa yliammutulta vetää heti kehiin jotain juristia. Paitsi ihan vihoviimeisenä keinona.
Tehokkainta on jutella kiusaajien vanhempien kanssa. Lapset vasta opettelevat sosiaalisia taitoja, harva on luonnostaan paha, ja suurimmalla osalla on normaalit, kivat ja välittävät vanhemmat. Vanhempien kesken kun on juteltu, lasten kanssa tai ilman, niin yleensä ollaan saatu kiusaamiset loppumaan.
Mutta kyllä kouluakin pitää infota. Myös siitä näkökulmasta, että wilmaviestistä ainakin jää jälki, että on saatettu etukäteen opettajan tietoon, jos myöhemmin pitää jatkoselvitellä turpiin vetämisiä. Esim lasten keskinäisissä kiristys- ja uhkailutapauksissa tämä on ihan olennaista.
Vierailija kirjoitti:
Sen mitä vanhempana voi tehdä on, että ottaa kiusaajien vanhempiin yhteyttä, ja jos mahdollista niin juttelee heidän kanssaan päin naamaa, ei puhelimessa. Kouluun yhteyden ottaminen kiusaamisen takia ei monesti toimi, koska opettajat eivät joko välitä tai heillä ei ole toimivia keinoja kiusauksen kitkemiseksi.
.
Ei auta meidän tapauksessa, koska kaikki käännetään ihan päinvastoin, heidän poika ei tee koskaan mitään ja valitetaan ihan turhasta. Opettajilla on monta muutakin lasta ja tapausta hoidettavanaan, ei ole aikaa hoitaa. Kotoa pitäisi kasvatuksen lähteä, mutta joissain kodeissa siitä ei vain välitetä.
Vanhemmat, teillä on oikeus mennä seuraamaan koulutuntia paikan päälle. Sopikaa asiasta rehtorin kanssa. Voitte myös laittaa huonosti kiusaamiseen suhtautuvan koulun nimen nettipalstalle . Julkinen häpeä saa ihmeitä aikaan. Mutta älkää antako periksi.
Rikosilmoitus ilman muuta. Kiusaaja ja vanhemmat syytteeseen.
Onko näillä rikosilmoitus huutelijoilla edes omia lapsia? Mun lapseni on ollut kiusattu ja olen ihan itse mennyt kiusaajan vanhempien luokse asiaa selvittämään, kun ei koulussa tuntunut selviävän. Onko ihan vieras ajatus lähteä selvittämään asiaa itse? Ja tosiaan tuo puoli, että oman lapsesi osuutta et saa selville kuin sieltä toiselta osapuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Onko näillä rikosilmoitus huutelijoilla edes omia lapsia? Mun lapseni on ollut kiusattu ja olen ihan itse mennyt kiusaajan vanhempien luokse asiaa selvittämään, kun ei koulussa tuntunut selviävän. Onko ihan vieras ajatus lähteä selvittämään asiaa itse? Ja tosiaan tuo puoli, että oman lapsesi osuutta et saa selville kuin sieltä toiselta osapuolelta.
On.
Oman lapseni luo tuli eräs tunnettu kiusaaja ja heitti lastani jääkokkareella kasvoihin, tuloksena verestävä ruhje.
Tein samantien rikosilmoituksen ja myöhemmin kuulin poliisilta että kiusaaja perheineen oli otettu lastensuojelun asiakkaaksi. Lapseni on saanut olla kiusaajalta -moniongelmainen apukouluun siirretty- rauhassa sen jälkeen.
Kiusaaja oli tällöin 13v.
Vierailija kirjoitti:
No hiukan kuulostaa yliammutulta vetää heti kehiin jotain juristia. Paitsi ihan vihoviimeisenä keinona.
Tehokkainta on jutella kiusaajien vanhempien kanssa. Lapset vasta opettelevat sosiaalisia taitoja, harva on luonnostaan paha, ja suurimmalla osalla on normaalit, kivat ja välittävät vanhemmat. Vanhempien kesken kun on juteltu, lasten kanssa tai ilman, niin yleensä ollaan saatu kiusaamiset loppumaan.
Mutta kyllä kouluakin pitää infota. Myös siitä näkökulmasta, että wilmaviestistä ainakin jää jälki, että on saatettu etukäteen opettajan tietoon, jos myöhemmin pitää jatkoselvitellä turpiin vetämisiä. Esim lasten keskinäisissä kiristys- ja uhkailutapauksissa tämä on ihan olennaista.
Ei voi heti lähteä syyttämään toisten vanhempia jos heille on annettu samat tiedot kuin meille. Kiusaamista on tapahtunut, siitä on puhuttu. Eivät välttämättä tiedä että oma on kiusannut tai miten pahasti.
Siksi kuulutan koulun vastuuta tiedottamisesta mitä siellä tapahtuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
On lapsia, useampia. Kiusaajan äiti vähättelee ja haukkunut moneen otteeseen minun lapseni valehtelijoiksi ja kovat lyönnit ovat muuttuneet hipaisuksi. Olen tehnyt vuosien mittaan paljon että kiusaaminen loppuisi, mutta ei. Hetken on rauhallista ja taas lähtee sama ralli. Ei jaksa lapsi,eikä jaksa muukaan perhe. Meillä käydään terapiassa sen takia ettei yhtä perkeleen sekasikiötä saada kuriin. Että siinä sulle sitä saamattomuuta.
Vierailija kirjoitti:
Oman pojan kiusaamiseen puututtiin heti, otettiin sekä mun poika, kiusaajat että kaikkien vanhemmat samaan huoneeseen ja juteltiin asiat läpi. Sen jälkeen ei ole kiusaamista ollut ja pojat on hyviä kavereita tänä päivänä. Mutta jos tämä ei olisi toiminut, olisin mennyt henkilökohtaisesti kouluun ja pistänyt kiusaamiselle stopin ja tämän myös sanoin opettajille.
Itseäni kiusattiin ala-asteen kuudennella jonkin aikaa, silloin ei opettajia kiinnostanut palan pätkää. Yläastetta ei kyseisellä paikkakunnalla ollut, joten kun sinne siirryttiin, luokka hajautui, mutta silti uudessa luokassa uudet pojat alkoivat kiusata minua. Kestin sitä tasan kaksi tuntia, kunnes paloi hihat. Pojat kävelivät perässäni välitunnilla ja kuulin että yrittivät sylkeä päälleni. Käännyin ympäri, nappasin yhtä pojista hiuksista ja pyöritin pitkin pihaa. Se kiusaaminen loppui siihen.
Olen siis itse sitä mieltä, että jos koululta ei löydy munaa puuttua näihin, ihan turha soitella mihinkään poliisille. Jos lapsi itse ei pysty antamaan takaisin, on vanhemman se tehtävä. Nämä kiusaajat ei yleensä nimittäin välitä pätkääkään mistään puhutteluista tms. Jos on niin tyhmä että kiusaa jotain puolustuskyvytöntä, se kertoo ettei kyseessä ole normaali ihminen ja silloin käytetään sitä taktiikkaa, mikä kyseiseen ihmisryhmään toimii. Väkivalta lopettaa vittuilun, näin se vain on.
Vihoviimeinen tapa on että opetan omaa lastani lyömään muita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lapsia, useampia. Kiusaajan äiti vähättelee ja haukkunut moneen otteeseen minun lapseni valehtelijoiksi ja kovat lyönnit ovat muuttuneet hipaisuksi. Olen tehnyt vuosien mittaan paljon että kiusaaminen loppuisi, mutta ei. Hetken on rauhallista ja taas lähtee sama ralli. Ei jaksa lapsi,eikä jaksa muukaan perhe. Meillä käydään terapiassa sen takia ettei yhtä perkeleen sekasikiötä saada kuriin. Että siinä sulle sitä saamattomuuta.
Monilla kiusaaminen jatkuu vuosia, olen saanut nähdä mitä se tekee. Meillä ollaan vasta ekalla. Otan tämän vakavasti ja haluan selvittää mitä on tapahtunut ja ennen kaikkea olla varma että saan myös jatkossa tiedon.
Tiedän että on niitä vanhempia jotka eivät usko omastaan pahaa sanaa, en tiedä mitä minulla on nyt vastassa.
Jos en saa ratkaisua muualta ja lapseni hakkaaminen jatkuu käännyn varmasti itsekin rikosilmoituksen puoleen.
Kiusaajan äiti ilmottautuu vaikka häpeän silmät päästäni. Sain Wilman kautta tietää että poika oli toisen kanssa kiusannut yhtä poikaa. Oli vaatteiden viemistä ja sotkemista. Viestissä kerrottiin vain tuo. Koitin kysyä mitä tapahtui, kenelle ja mitä asialle tehtiin. Vastaus oli on puhuttu ja pyydetty anteeksi.
Haluan uskoa että olen kasvattanut lapseni paremmin, syyttää toista kiusaajaa että tämä veti mukaan. Se olisi kuitenkin epäreilua.
Yllätys kiusaaja ei halua kotona kertoa kiusaavansa. Eikä meillekkään koulu kerro mitään.
Rikos on rikos, siitä kuuluu tehdä ilmoitus vaikka tekijä ei vielä ole vastuussa itsestään. Ei se ehkä johda mihinkään mutta hyssyttely ja vähättely on pahempi.