Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pph:n facebookkailu, puuttuisitko?

Vierailija
17.03.2017 |

Asumme pienellä paikkakunnalla, ja kuulumme samaan Facebook-kirppariryhmään ja paikkakunnan ryhmään. Muutaman viime viikon aikana olen pannut merkille, että hoitaja kommentoi työpäivän aikana tiuhaan kirppis- ja paikallisryhmäjulkaisuihin.. Esimerkiksi eräänä päivänä ryhmässä käyty keskustelu, hoitaja oli kommentoinut klo 8.36, 9, 9.15, 9.42, 10.07.. jne lounaaseen saakka.
Minua hieman tympii, koska en halua että lapset (4 ja 2 v) näkevät mallin että koko ajan ollaan nenä kiinno ruudussa. Ja me maksamme päivähoidosta, jossa oletan hoitajan tekevänkin lasten kanssa asioita. Puuttuisitteko ja jos, niin miten?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on sen keino pysyä järjissään. (Vähän yhteyttä ulkomaailmaan ja muihin aikuisiin).Jos muuten päivän polttavimmat puheenaiheet on pissakakka-linjalla.Ja joo-itse on ammmattinsa valinnut mut niinhän kaikki äidit ja isät on valinneet osansa mut ei ne silti jaksa leikkiä ja lässyttää koko päivää.

Vierailija
22/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph työaika voi olla esim 6.00 - 18.00. Kuka suostuu olemaan ilman nettiä tuon ajan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä väliä vaikka lapset leikkii keskenään yms yms. Jos se on kiellettyä niin sitte on.

Meillä 1 on saanut lähteä jatkuvan työajalla surffailun takia. Useasta pomon sanomisesta huolimatta jäi koko ajan kiinni jostain nurkasta fb tä selaille.

Kuinka tärkeetä se oikeesti on kulkea se känny liimattuna kouraan...?

Vierailija
24/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pph työaika voi olla esim 6.00 - 18.00. Kuka suostuu olemaan ilman nettiä tuon ajan?

Uravalintakysymys. Pph saa palkkaa siitä, että "tuiottaa" niitä lapsia. Pärjättiinhän ennenkin ilman nettiä jopa koko elinikä.

Vierailija
25/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla, ap, herännyt jokin huoli lasten hyvinvoinnista? Vai onko ainut huomioimasi asia se facebookissa huomattu kirppiskommentointi?

Joskus mietin, että ihmisillä on aivan liian hyvin asiat kun riittää aikaa tarkkailla muiden ihmisten elämää.

ihmettelen myös näitä kommenttejä siitä että pph:n työ on tuijottaa lapsia koko päivän.

suostuisitteko itse 6-18 välillä tekemään pelkästään sitä 1500e palkalla (kulukorvauksineen)?

Eikä nettiä päivän mittaan käyttävä pph ole yhtä kuin huono hoitaja.

Jos lapset ovat turvassa ja huolehdittu hyvin niin ei minua haittaa yhtään jos pph facebookkaa siinä sivussa ja huolehtii omasta jaksamisestaan.

Samalla tavalla lapsiaan kotona hoitava vanhempi ylläpitää omaa mielenterveyttään.

Onko kritiikissä kyse pohjimmiltaan siitä, että halutaan pph:n elävän herran pelossa kun kerran saa rahaa kotona oleilusta?

Lasten hoitaminen (erityisesti muiden lasten) on työtä. Niin kovaa työtä, ettei sitä moni jaksa tehdä.

Vierailija
26/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph:lla ei ole mitään ruoka/kahvitaukoja kun lapset on siinä koko ajan.Yleensä kai ryhmäs on isojakin lapsia jotka ei nuku päiväunia.

Vierailija
27/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutelisin asiasta suoraan pph:n kanssa. Mun mielestä on tyhmää mennä heti pomolle juoruamaan ja valittamaan. Tuollainen selän takana toimiminen ei ainakaan luottamusta lisää.

Vierailija
28/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules. Aika monella alalla ei ole mitään asiaa nettiin työaikana! Mun työpäivät venyy monesti jopa 14 tuntiseksi ja kun vihdoin kotiin pääseen, ei netti juurikaan houkuttele vaan suihkun ja iltapalan kautta petiin mars, että jaksaa taas aamulla töitä tehdä. Siinä voi vierähtää parikin päivää ilman nettiä eikä haittaa hiukkaakaan.

Vierailija
29/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, kiitos vastauksista.

Pph on yksityinen, minulla ei ole häntä vastaan mitään, arvostan kyllä pph:n työtä. Lapset ovat hyvinvoivia hoitopäivän jälkeen (isompi valittanut hoitajan lapsen tönivän, siitä pari kertaa sanottu ja muutaman kerran valittanut että hoidossa on tylsää).

Mutta kuten sanoin, tässä on kyseessä enemmän ehkä se malli mitä pph näyttää, onko hän nenä ruudussa kiinni ison osan ajasta, joka päivä? Meillä kyllä pidetään ruutuajasta kiinni, myös niin että me vanhempina näytetään mallia ettei jokaista asiaa tehdä puhelin kourassa, eikä jokaista tyhjää hetkeä täytetä puhelimella ja että puhuessa katsotaan silmiin eikä näyttöön. Ja toki vanhempana sitä miettii aina vähän liiankin pitkälle, onko hoitaja aivan omissa maailmoissaan siellä ja lapset oman onnensa nojassa, isoin (pph:n oma) pomottamassa.

Vierailija
30/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan siellä pph:n luona käydä vieraitakin työaikana+ hänen perheensä.

Perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa johon kuuluu myös kaupassa käyntiä,siivousta ,pyykinpesua ja myös tietokoneelle kirjaamista JA myös omien henkilökohtaisten asioiden hoitoa yms. joten jossain toimistossa työskentelevän on turha nillittää "enhän minäkään voi".

Tietenkin jos lapsia ei ole asianmukaisesti hoidettu niin se ei ole Ok,mutta siitähän tässä ei ollut kysymys.

Vierailija
31/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin on heikoissa kantimissa, jos fb:lla pitää mielenterveyttä hoitaa/ ylläpitää. Onkohan silloin ihan sopiva lasten hoitajaksi? Mitenhän oma pph äitini (ja muut vanhat lastenhoidon ammattilaiset) ovat pärjänneet 40 vuotta työssään ilman nettiä!?!

Aamulla eri aikoihin tulevien lasten vastaanottoa, aamupalan tarjoaminen, pöydän raivaus, tiskit, lounaan valmistelua, yhdessä puuhastelua tai leikkien seuraamista, vessakäynnit, vaipatettavat, lasten pukeminen ulos, ulkoilua (jossa näkee niitä muita aikuisia), sisälle, ulkovaatteiden putsaukset ja kuivumaan laittamiset, vessat, vaipat, käsien pesut, ruokailu, tiskit, leikit, lukemista, päiväunet, yleensä ryhmässä joku isompi joka ei nuku ja jonka kanssa pelataan, askarrellaan ym. Taas vessat, vaipat, käsipesut, välipala, tiskit, siivoilua, askartelua, leikkiä, pukemiset, ulos (jolloin taas mahdollisuus nähdä muita aikuisia), lasten kotiinlähtö.

Mihin väliin sen netissä neppailun vielä laittaisit?

Ihan pöyristyttävä ajatuskin, että lapseni hoitaja istuisi ruokapöydässä nenä kiinni puhelimessa sen sijaan että olisi vuorovaikutuksessa lasten kanssa ja opettaisi samalla ruokatapoja. Tai kun lapset leikkii, tuijottaisi taas nettiä sen sijaan että olisi vuorovaikutuksessa ja läsnä lasten kanssa vastaamassa kysymyksiin, laulelemassa ja loruttelemassa jne. Ellei satu olemaan niitä ruuan valmistelu ym asiaan kuuluvia töitä.

Jos et pärjää työpäivääsi ilman nettiä (ellei se kuulu työhösi) sinulla on vakava riippuvuusongelma, et myöskään sovellu lasten parissa työskentelemään.

Olen ilmeisesti aivan liian vanhanaikainen nykyaikaan. :(

Tai sitten olen vain saanut hieman erilaisen mallin lasten kanssa olemiseen.

Vierailija
32/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuohon kellonaikaan, mitä pph on viesteillyt, ole yleensä aamulla ulkoilu? Ulkona kyllä mun mielestä pitäis pitää silmä lapsissa eikä puhelimessa, ettei lapset karkuun pääse tai vammauta itseään/toisiaan.

Vierailija
33/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vauhkolta aloitukselta kuulostaa. Itselläni on esimerkiksi kotona jatkuvasti kone päällä ja facebook auki. Sellaisinakin päivinä kun on muuta tekemistä ja hoidan koulutöitä tms ehdin käydä kirjoittamassa kymmeniä kommentteja facekirjoituksiin.

En hoida lapsia, mutta aikoinaan hoitaessani, oli päivä hyvin pitkäveteinen kun lapset olivat päiväunilla tai omissa leikeissään. Yleensä mukanani oli joku kirja tms. jota selailin samassa huoneessa. En näe mitään syytä miksei nykyään samassa tilanteessa voisi näprätä puhelinta.

Ymmärrän kauhukuvan jota ap:kin itselleen maalailee: lauma kolmivuotiaita kiipeilemässä kirjahyllyissä tai vääntelemässä uunin nuppeja päälle kun hoitaja on puolitoista tuntia omissa maailmoissaan. En kuitenkaan usko että kukaan korkeamoraalinen hoitaja tähän syyllistyisi, varsinkaan jos päällisin puolin homma näyttää fiksulta ja toimivalta.

Nimetön ilmianto pomolle kuulostaa todella raukkamaiselta kantelulta, ja jos siihen haluaa ryhtyä, kannattaisi ennemminkin suoraan vaihtaa hoitajaa.

Vierailija
34/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miten hoitaja EHTII olla facebookissa noin paljon. Joku tuossa aiemmin mainitsi, että onhan ruuanlaitot ja tiskauksetkin poissa lastenkanssaoloajasta, mikä on ihan totta ja mistä syystä ihmettelenkin miten riittää aikaa vielä netissä surffailuun.

Itse olin kolme vuotta kotona kolmen (pph:lla usein enemmän) alle kouluikäisen lapsen kanssa ja eipä ollut aikaa juuri netissä roikkua. Pelkästään ateriointeihin ja ulkoiluihin meni jo tosi valtaosa ajasta, ja puistoissa ei tosiaankaan voinut kännykkää räplätä kun piti valvoa lapsia.

Vierailija
35/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se on sen keino pysyä järjissään. (Vähän yhteyttä ulkomaailmaan ja muihin aikuisiin).Jos muuten päivän polttavimmat puheenaiheet on pissakakka-linjalla.Ja joo-itse on ammmattinsa valinnut mut niinhän kaikki äidit ja isät on valinneet osansa mut ei ne silti jaksa leikkiä ja lässyttää koko päivää.

En ole lässyttänyt tänäänKÄÄN lapsilleni kertaakaan. He ovat älykkäitä tyyppejä ja heille voi jutella ihan kuin ihmiselle.

Sen aikaa kun lapset leikkii teen ruokaa, laitan tiskejä, siivoilen ym. Ihan näitä päivittäisiä kotitöitä. Silloin kun kotitöitä ei ole, olen lasten kanssa pelaamassa, piirtämässä (yms), lukemassa, ulkoilemassa. Harvoinpa leikin tai että lapset minua leikkeihinsä kaipaisi.

Päivän aikana muita aikuisia nään useasti viikossa kerhoissa, iltaisin muissa kuvioissa.

Miksi (sinäkin) luulet, että perhepäivähoito tai kotihoito tarkoittaa neljän seinän sisällä kökkimistä ja täysin suljettuna ulkopuolisesta maailmasta? Taikka että vanhemmuus tarkoittaisi kaiken muun mielenkiintoisen ja älyllisen elämän loppumista?

Vierailija
36/36 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkitilanteita voi olla vaikka kuinka paljon:

-hoidossa vain 1 tai 2 isoa lasta, jotka leikkii omaa leikkiään rauhassa, samaan aikaan pikkuvauva vetelee aamupäiväuniaan ja yksi tulee vasta myöhemmin hoitoon

-hoitajalla vapaapäivä tai päivän ainoa lapsi tulee vasta klo 11

-lapsilla elokuvapäivä esim. huonolla kelillä, puolikuntoiset lapset löhöävät sohvalla eivätkä halua tehdä mitään ja ruokakin ym tehty valmiiksi

jne.

Tilannetta tietämättä on vähän outoa alkaa soitella asiasta eteenpäin. Ehkä sitten kannattaa hoitajalle mainita, jos facebookkailu on jokapäiväistä. Hoitajalla on max 5 lasta paikalla yhtä aikaa, suuren osan päivää vain 1-4. Sellaisen porukan puuhailuja pystyy hyvin valvomaan sivusilmällä, jos kaikki ovat normilapsia ja ovat jo oppineet talon tavat, leikkivät ja toimivat kuin kotonaan. Varsinaiset kasvatushetket on varmasti järjestetty joka päivälle suunnitellusti, ei lasten leikkejä voi koko aikaa olla ohjaamassa ja puhumassa päälle tai muuten tuijottamassa ("mee pois, me halutaan leikkiä rauhassa"). Nykypäivänä hoitajan työhön kuuluu myös tietokoneelle tehtävää kirjausta, sähköposteja ja suunnittelua, kuinka moni siinä lomassa ei vilkaisisi muutakin jos ei juuri ole mitään akuuttia. Varsinaista taukoa ei ole koko päivänä, jos kaikki eivät nuku päikkäreitä, ja monilla hoitajilla työ jatkuu kellon ympäri omien lasten muodossa. Siihen vielä pienestä palkasta johtuvat rahahuolet päälle. Ehkä hoitaja on muutaman sekunnin taukonsa ansainnut, kunhan lasten kanssa kommunikointi ei siitä vaarannu. Lapset saavat varmasti luksushoitoa päiväkotiin verrattuna muutamasta nettikäynnistä huolimatta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän