Onkohan tämä turhaa pelkoa? Koira menee kahdeksi yöksi hoitoon bipolle :/
Minulla on chihuahua. Ei hauku, on sisäsiisti jne.
Olen huomenna ekaa kertaa viemässä tuon pikku ukon hoitoon kaverilleni, koska menen tapaamaan allergista äitiäni (eli en voi ottaa mukaan).
Kaveri on usein iltaisin ollut aika sekava, kertonut kyllä mitä lääkkeitä syö ja varmasti sen vuoksi. Joskus kuitenkin 'vetää överit' vaikka unilääkkeiden kanssa ja on ihan poissa tästä maailmasta yli puoli vuorokautta. :(
Haluaisin luottaa siihen, että kaveri/ystävä pitää varmasti huolen pienestä koirastani. Hän ei ole holtiton ja hullu, mutta lääkkeet tekevät hänestä oudon, toitottavan ja omassa maailmassa elävän.
Hän on tottunut koiriin ja eläimiin lapsuudenkodissa, osaa todellakin olla lemmikkien kanssa. Mutta jos jotain sattuisi hänelle ja sitä kautta koiralleni niin en tiedä miten kestäisin.
Kommentit (17)
Miksi viet koiran lääkkeiden väärinkäyttäjälle?
Jos kaverillasi on todella bibo niin hänellä todennäköisesti on lääkkeet joiden avulla hänen pitäisi pysyä suht tasaisissa mielialoissa jos ottaa lääkkeensä oikein. Jos vetelee unilääkkeitä liikaa niin kyseessä on jonkin tasoinen narkkari (anteeksi ilmaisu) sellaiselle en uskaltaisi lemmikkiäni pistää.
Vierailija kirjoitti:
Miten se että kaverisin on bibo vaikuttaa siihen että hän vetelee liikaa esim unilääkkeitä ja on siks vähän toisissa maailmoissa?
Se vaikuttaa aika paljonkin. Hän on toisinaan vakaa olemukseltaan ja kun sairaus heittää suuntaan tai toiseen, hän saattaa yhtäkkiä syödä ihan hirveän satsin unilääkkeitä. Hänellä on iteroitu resepti unilääkkeisiin, mutta silti saattaa ahdistuksessa/maniaolossa syödä laatan niitä. Se on vaan arvaamatonta enkä osaa aavistaa asioita ajoissa.
Ap
Niin ja miksi vien. Haluaisin niin uskoa ja luottaa, että hän osaa olla myös turvallinen. Mutta ehkä en sitten viekään... vaikea tilanne :(
Ap
Entä jos tämä kaverisi sattuu olemaan sekavassa tilassa ja siinä yhteydessä tiputtaa vahingossa lääkkeitään lattialle koirasi ulottuville? Jos sinua epäilyttää vähäänkään koirasi turvallisuus niin eikö olisi parempi hankkia varmasti turvallinen hoitopaikka koirallesi.
Jennie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se että kaverisin on bibo vaikuttaa siihen että hän vetelee liikaa esim unilääkkeitä ja on siks vähän toisissa maailmoissa?
Se vaikuttaa aika paljonkin. Hän on toisinaan vakaa olemukseltaan ja kun sairaus heittää suuntaan tai toiseen, hän saattaa yhtäkkiä syödä ihan hirveän satsin unilääkkeitä. Hänellä on iteroitu resepti unilääkkeisiin, mutta silti saattaa ahdistuksessa/maniaolossa syödä laatan niitä. Se on vaan arvaamatonta enkä osaa aavistaa asioita ajoissa.
Ap
Jos ystävälläsi on biboon annettu lääkitys, muitakin kuin unilääkkeitä. Niin hänen pitäisi pysyä suht tasaisena suurimman osan ajasta. Välillä lääkkeit ei toimi täysin joten pieniä heittoja saattaa tulla mutta yleensä ei mitään läheskään niin pahaa kuin ilman. En väitä etteikö lääkityksellä olevat bibo ihmiset eivät olisi luotettavia ja hyvin toimivia, mutta minusta tuntuu että se lääkitys joka tekee ystävästäsi luotettavan, joka on bibon hoitoon puuttuu kokonaan jos unilääkkeitä napsii siihen että voit ilmaista "usein iltaisin". SItten kun hänellä on bibo lääkitys kunnossa niin sitten hän voi olla luotettava ja turvallinen hoito koirallesi.
Voi helvetti... En mä tuota koiraa hänelle uskallakaan viedä :(
Ap
En kyllä jättäisi koiraani moiselle tapaukselle hoitoon. Toivottavasti löydät toisen hoitajan.
Olen vähän samoilla linjoilla 9:n kanssa.
Meillä on kaksi kissaa ja pari vakihoitajaa, jotka käyvät meillä ruokkimassa ja rapsuttamassa kissat kun olemme poissa. Kissojen hoito sopii hoitajien päivärytmiin ja tiedän heidän olevan ehdottoman luotettavia. He eivät ole hajamielisiä tai piittaamattomia, eivät sekoile.
Kissojen hoito ei ole meiltä mitään sosiaalista toimintaa hoitajien suuntaan tai heidän voimaannuttamistaan (kts. viesti 5), vaan ihan normaalia, arkista naapuriapua. Suosittelen ap:lle samaa seuraavalla kerralla, niin ei tarvitse olla huolissaan.
Mä en antaisi lemmikkiäni tuollaiselle epätasapainoiselle ihmiselle joka väärinkäyttää lääkkeitä. Lemmikki voisi jäädä ihan hoitamatta tai vaikka syödä vahingossa niitä lääkkeitä ja kuolla.
Ja vielä:
Kaksisuuntainen mielialahäiriö eli bipolaarinen oireyhtymä ei lyhene "bibo". vaan bipo.
10
Vierailija kirjoitti:
Bibo 😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Bibo tiukalla?
Eihän tässä ole kyse kaverisi kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Suuri osa tuosta sairaudesta kärsivistä on ihan "normaaleja" ihmisiä, joilla on perheet ja työpaikat ja sairaus ei juuri eroa arjessa jostain diabeteksesta. Kaverisi kuulostaa olevan pahasti epävakaa narkomaani ja lääkkeiden väärinkäyttäjä, sellaiselle en koiraani tai lastani antaisi hoitoon. Jos mielialat vaihtelevat noin rajusti tai saattaa pudota yhtäkkiä maniaan/syvään masennukseen, ei sairaus todellakaan ole hoitotasapainossa vaan hänellä on akuutti sairausjakso päällä.
Kuten jo itsekin päättelet. Oikeastaan jo se kertoo tarpeeksi, että joudut miettimään ja kysymään asiaa muilta. Pelkkä bipolaarinen ei ole ongelma, mutta se on, jos sinulle ei ole muodostunut tarvittavaa luottamusta hyvin tuntemaasi henkilöä kohtaan. Ei sivullisenkaan korvaan kuulosta siltä, että hänellä on tilanne hallinnassa. Älä vie hoitoon, ei tarvitse sitten jälkikäteen selvitellä esim. että minne koirasi on myyty.
Olennaista on lääkityksen tasapaino, myöntyvyys lääkehoitoon ja persoona. Minulla on bipo, mutta käyn töissä, minulla on puoliso ja elämä normaalia. Osastolla olen viimeksi ollut yli 10 vuotta sitten. Lääkkeet otan säännöllisesti, en mene niistä mitenkään "sekaisin" ja mitään pkv-lääkkeitä ei ole käytössä. Ystävien kissoja, koiria, you name it on ollut hoidossa ja hyvällä menestyksellä. En ottaisi jos en olisi 100 % varma että pystyn huolehtimaan paremmin kuin hyvin.
Sitten taas minulla on tuttava, joka säännöllisen epäsäännöllisesti jättää lääkkeet käyttämättä, katoaa kotoaan päiviksi ilmoittamatta mitään ja jättää eläimet keskenään (tällöin hain eläimet itselleni ja ne lähtivät uuteen kotiin). Voi myös maata sängyssä, ottaa liikaa unilääkkeitä ja olla välittämättä eläimistä, ei ruoki, ei käytä ulkona jne. Omasta mielestään lääkityksestä on vain haittaa ja ne voi hyvin jättää syömättä.