Mitä mieltä olet siitä, että lapsi muuttaa tuppukylästä omilleen päästäkseen eliittilukioon?
Oletko kuullut tällaisista, joille kotikaupungin tai edes naapurikaupungin lukiot eivät ole kelvanneet, vaan on ollut pakko päästä eliitin joukkoon eliittilukioon ja lukiota varten on joutunut muuttamaan omilleen? Pidättekö järkevänä vaihtoehtona 16-vuotiaalle nuorelle vai olisiko järkevämpää muuttaa vasta jatko-opintojen perässä?
Kommentit (9)
Järkevä valinta, eliittilukiossa kannustus jatko-opintoihin on aivan erilainen kuin tuppukylälukiossa.
Toisaalta 3 vuoden kuluttua 50% peruskoulunsa päättäneistä joutuu muuttamaan pois kotoa, koska koulutus keskitetään 18 paikkakunnalle ja isolla osalla koulumatka pitenee sellaiseksi, että keskiastetta ei voi enää käydä kotoa käsin. Kaikille luvataan opiskelupaikka, mutta se voi olla 300 km päässä kotoa (vaikka sinne ei olisi edes hakenut).
Jos lapsi pääsee sisään eliittilukioon ja teillä on varaa asuminen yms kustantaa, en jättäisi tilaisuutta käyttämättä.
Eliittilukion? Mitä ne on?
Sekä minä, että lapseni olemme maajoukkuetason urheilijoina muuttaneet omillemme 16 vuotiaana käydäksemme lukion urheilulinjan. Eikä siinä meidän mielestä ole mitään erikoista, koska tämä on melko yleistä urheilupiireissä.
Typerää mielestäni. Lähilukio on tarpeeksi hyvä. Eliittilukio😂
Tosiaankin hyvässä lukiossa ilmapiiri on eri ja se kannustaa opiskelemaan. Itse olen maalaislukion käynyt. Opetuksessa ei ollut valittamista juurikaan, mutta siellä ei ollut motivoiva ilmapiiri ja lukio tuntui yläasteen jatkumolta. Ei siellä ymmärtänyt panostaa opiskeluun siinä määrin kuin olisi ollut järkevää. Sain keskinkertaiset paperit, vaikka olisin varmasti kirjoittanut halutessani useammankin laudaturin. Jälkikäteen olen ollut tekemisissä lukiossa opiskelevien kaupunkilaisten kanssa ja olen ollut yllättynyt kuinka tosissaan he ottavat lukion. Kyllähän hyvä todistus helpottaa niin paljon yliopistoon pääsyä, että se kannattaa ottaa kun sen pienellä vaivalla saa. Lukiossa opiskelutahti on kuitenkin todella rauhallinen, eikä tarvitse juurikaan panostaa, että ne asiat oppii.
Helsingissä ihan tavallista, että Kallion ilmaistutaidon ja kuvataidelukioon tulee nuoria eri puolilta maata, kun vastaavia lukioita ei kotiseudulla ole. Eli ihan ok.
Samassa tilanteessa varmaan hirvittäisi päästää lapsi pois kotoa noin nuorena, mutta päästäisin toki, jos hänen motivaationsa olisi kova ja perustelut kestävät. Vanhempien tehtävä ei ole seistä lastensa tiellä.
Miksi nro 6 oletat että lapsesi haluaa yliopistoon? Ei tuon ikäisen vielä tarvitse muuttaa lukion perässä. Vaikutatte kamalan tiukoilta vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nro 6 oletat että lapsesi haluaa yliopistoon? Ei tuon ikäisen vielä tarvitse muuttaa lukion perässä. Vaikutatte kamalan tiukoilta vanhemmilta.
Siis lapsi haluaa itse muuttaa. Tietenkin saa jäädä lähilukioon jos haluaa niin tehdä tai mennä vaikka amikseen. Opiskelemaan pääsee kyllä myöhemminkin, joten ehkä parempikin, että ei mene lukioon jos ei jaksa siihen panostaa, koska jälkikäteen numeroita ei voi enää korottaa. Eli jos ei tiedä mitä haluaa, niin voi mennä amikseen ihmettelemään ja sitten vaikka aikuisena suorittaa lukion Laudaturin papereilla ja menee yliopistoon jos siltä tuntuu.
Ei minulla ole lapsia.
Ihan tavallistahan tuo on. Meidän esikoisen koulussa (Helsingissä) kaukaisimmat on Oulun läheltä...