Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko teistä että rahat riitti ennen paremmin?

Vierailija
15.03.2017 |

Tulot oli pienemmät mutta silti oli käyttörahaa enemmän. Käytiin ostoksilla, tehtiin heräteostoksia jne. joka penniä ei mietitty, ruokakaupasta ostettiin mitä mieli teki.
Nyt tuntuu että raha ei riitä edes välttämättömään vaikka tilinauhan mukaan tulot on nousseet. Pitää tinkiä ruuasta, vaatteista. Ei ulkona syömistä, ei matkoja, ei mitään kuin perusasioita.
Mistä tämä johtuu?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaintosi on oikea.

Normaalituloisen verotus on haitarilla 25%-30% + eläkemaksut ja työttömyysvähennys. Jokaisesta tavarasta maksetaan 24% alvia.  Eli kokonaisvähennys bruttopalkasta on 55-60% luokkaa.

Mieitin juuri viikonloppuna, että markka-aikaan kirjat maksoivat n. 20-25 mk ja mun tulot oli 7500mk. Nyt samantaisoisesta kirjasta saa pulittaa 35 euroa ja palkka on 4200 euroa.  Kuntosalikortti maksoi aikoinaan 30 mk, nyt 59 eur/kk. 

Suomessa ruuan hinnat on ihan järkkyjä, asunnoista ja autoista puhumattakaaan. Ruaan alv-vähennys on huvennut kauppiaiden ja keskuliikkeiden taskuun, ei kuluttajien. Ihmettelen, miten minua vähemmän tienaavilla on varaa elää.

Vierailija
22/23 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kilpailuttanut vakuutukset ym., minulla on edullinen kuukausimaksu puhelimessa, en tee heräteostoksia enkä muutenkaan ostele mitään turhaa, mutta silti säästöön jää paljon vähemmän rahaa kuin esim. 10 v. sitten. Kaikki on kallistunut todella paljon, varsinkin ruoka. Matkustaminen oli myös edullisempaa aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on jäänyt mieleen, miten tomaatin kilohinta oli 4 markkaa 2000 luvun alussa, nykyään se on yli 4 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän