Tunnetko ketään joka olisi ollut yli 40v
Kommentit (46)
Tunnen parikin. Isosiskoni tuli yllätysraskaaksi liki nelikymppisenä ja kun lapsi, heidän esikoisensa syntyi, oli täyttänyt sen 40 v. Toinen on työkaverini, joka alkoi odottaa 41 vuotiaana ja kerkesi täyttää ennen synnytystä 42 vuotta.
Mä itsekin olen jo 39 ja kova yritys päällä saada se meidän kolmas lapsi aluileen.:)
Tunnen parikin ihmistä. Toisella on kaksi lasta ja sai kummankin yli 40-vuotiaana.
Oma äitini oli 41 saadessaan minut.
Tiedän montakin, yksi sai kolmannen 46-vuotiaana
Voiko yli 50 vuotias mies siittää terveen lapsen? Lisääntyykö downin todennäköisyys?
Tunnen monta. Vanhin oli 45, kun sai viidennen lapsensa muutama vuosi sitten.
Minä tunnen naisen joka sai lapsensa 40 ja 46 vuotiaana.
Minä sain kuopuksen 42-vuotiaana. En tullut keneltäkään kysyneeksi, miten suhtautuivat asiaan.
Muutaman tunnen, läheisin on mummoni joka sai kaksi lasta nelikymppisenä, toinen oli äitini. Kun mummo kuoli 89-vuotiaana, itse olin vielä ala-asteella.
Tunnen yhden tästä aika läheltä samasta kylästä. Mamma oli raskaana liki viisikymppisenä ja kyllä kävi kylällä supina asiasta, varsinkaan kun lapsen isästä ei ollut mitään tietoa. Lapsen ulkonäön perusteella epäilen erästä, mutta en ole asiaa enempää jaksanut ajatella. Nyt lapsi on jo koululainen ja niin hemmoteltu tapaus, että hirvittää.
Tiedän mummoni, joka synnytti enoni yli 40 v. Itse en haluaisi ensisynnytystä yli 40 v. Vaan olen oikein tyytyväinen ilman lapsia ja olen nyt 43 v.
Vierailija kirjoitti:
Voiko yli 50 vuotias mies siittää terveen lapsen? Lisääntyykö downin todennäköisyys?
Muistelen biologian kurssilta, että naisen iällä on enemmän vaikutusta, eli vanhemmilla synnyttäjillä on suurempi todennäköisyys, että jotain poikkeavaa kuten kaksosraskauksia esiintyy enemmän, mutta toki kaikki menee yleensä hyvin, varsinkin jos tuleva äiti on terve ja normaalipainoinen.
Minäkin tunnen monta.
Uskon että tämä on pääkaupunkiseudulla yleisempää kuin pienemmillä paikkakunnilla.
Nyt kun mietin, omassa kaveripiirissäni on useampi saanut lapsen 40+ vuotiaana (useimmiten ei kyllä ensimmäinen), kuin alle 30-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi terveenkin lapsen siittää, mutta kyllä kaikenlaiset riskit tutkimusten mukaan lisääntyvät isän iän ollessa yli 40. Siittiöiden laatu ja liikkuvuuskin on viisikymppisellä jo huonompi, jotain raskaus ei välttämättä ihan helposti ala.
Minä.
Tai siis en niin kauan, mutta sen ikäisenä.