Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Ehkä vähän yksinkertaistettu päätelmä, mutta liikkumattomuus pahentaa tätäkin sairautta. Miksi tämä yhteiskunta on suunniteltu siten, että liikunta on minimoitu myös lasten elämästä. Päiväkodeissa ja kouluissa vaan kannustetaan istumaan rauhassa ringissä tai pulpetissa ja näpertelemään, vaikka lapset tarvitsisivat ja haluaisivat liikkua.

https://www.theatlantic.com/health/archive/2014/09/exercise-seems-to-be-...

• ylös 30
  • alas 14

Kommentit (20)

Vierailija

Periaatteessa riittäisi jos jokainen koululainen juoksisi matkansa koululle. Koululaisista muodostuisi letka kaupungille ja se tukkisi liikenteen aamuksi. Se edistäisi ihmisiä lähtemään aikaisemmin töihin.

• ylös 15
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kävelin aina koululle ja takaisin, liikuin päivittäin pihalla, kävin teininä päivittäin lenkillä ja kerkesin harrastaa ties mitä liikuntalajeja. Mites paljon olisi pitänyt liikkua jotta olisin parantunut?

• ylös 35
  • alas 1
Vierailija

No ehkä VÄHÄN yksinkertaistettu päätelmä.

En ymmärrä mikä ongelma ihmisillä on adhd:n kanssa, vaikka itsellään/perheessä ei tätä häiriötä edes olisi. Koko ajan keksitään mitä ihmeellisempiä syitä mistä se muka johtuu, viitsimättä kuitenkaan paneutua faktoihin sen enempää.

• ylös 32
  • alas 2
Vierailija

😂
Kaikkea sitä on.
Minulla on kaksi adhd poikaa ja ovat erityäin liikunnallisia ja myös liikunnallisesti taitavia. Harrastaa jääkiekkoa ja salibandyä ja kaiken vapaa-ajan pelailee pallopelejä. Niin ulkona kuin sisälläkin.
Että en nyt ihan allekirjoita tuota väitettä.
He rentoutuvat sillä että katselee telkkaa. Aivot lepää.
Ei se adhd johdu ruuasta eikä liikunnasta tai niiden puutteesta.
Osalla varmaan on häiriökäytöstä mutta se ei ole adhd;ta ja on varmaan korjattavissa noilla asioilla sekä kurilla.
Oikea adhd ei ns parane ikinä eikä se ole yhtä kuin huono käytös. Sen kanssa oppii elämään ja oireet lievittyvät kun ikää tulee.

• ylös 26
  • alas 1
Vierailija

Vmp. En jaksa edes avata linkkiä.
Millä keinoilla parannetaan tyhmyys, kokeile jos liikunta auttaisi siihenkin.

• ylös 22
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kävelin aina koululle ja takaisin, liikuin päivittäin pihalla, kävin teininä päivittäin lenkillä ja kerkesin harrastaa ties mitä liikuntalajeja. Mites paljon olisi pitänyt liikkua jotta olisin parantunut?

eipä se pelkkä liikunta tuon jutun mukaan parannakaan, mutta helpottaa tilannetta. Luultavasti on sinullakin auttanut merkittävästi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

eipä se pelkkä liikunta tuon jutun mukaan parannakaan, mutta helpottaa tilannetta. Luultavasti on sinullakin auttanut merkittävästi.

Tottakai se auttaa, jokainen rauhoittuu kun liikkuu kunnes väsyttää. Ongelma tulee vastaan siinä kun sitä liikettä ja aktiviteettiä tarvitaan niin paljon että se haittaa elämää. Hei, ihan kuin tuolle ongelmalle olisi ollut joku nimikin... en nyt muista mikä...

• ylös 13
  • alas 1
Kapteeni teräspalli

Vierailija kirjoitti:

Jottet olisi pölvästi niin annan vinkin.

Aina vaan enemmän ja nopeammin ja laadukkaammin.

Ei lopu tekeminen kesken ja puurtavaa on rehellisyyden nimissä mitä oikeasti jaksaa tehdä ja miten päivänsä suunnittelee. Suunnittelu lisää päivään jopa 2 tuntia lisää ja sen voi käyttää töiden jälkeen raskaaseen liikuntaan.

• ylös 0
  • alas 12
Vierailija

Väitän monen ADHD:n olevan vain energisiä lapsia. Sairautta en vähättele, tunnen pari ADHD:ta ja heillä elämä on oikeasti vaikeaa kun ei voi keskittyä kunnolla ja koti koko ajan kaaoksessa, joka stressaa. Liikunta varmasti edistää terveyttä, niinkuin se edistää meillä kaikilla.

Itse vain koen, että aika monen lapsen energisyys ja vilkkaus kiedotaan turhan helposti käytöshäiriöiden taakse, vaikka ruokavalio, liikunta ja ruutuajan runsas vähentäminen olisi monelle oikea hoitomuoto.

• ylös 11
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Väitän monen ADHD:n olevan vain energisiä lapsia. Sairautta en vähättele, tunnen pari ADHD:ta ja heillä elämä on oikeasti vaikeaa kun ei voi keskittyä kunnolla ja koti koko ajan kaaoksessa, joka stressaa. Liikunta varmasti edistää terveyttä, niinkuin se edistää meillä kaikilla.

Itse vain koen, että aika monen lapsen energisyys ja vilkkaus kiedotaan turhan helposti käytöshäiriöiden taakse, vaikka ruokavalio, liikunta ja ruutuajan runsas vähentäminen olisi monelle oikea hoitomuoto.

Tuli tässä mieleen, että mitähän siitä eräästä Suomen tunnetuimmasta ADHD-julkkiksesta olisi tullut, jos ei olisi päässyt nuorena miehenä liikkumaan, hyppyrimäkeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee termistö iloisesti sekaisin! Adhd on TARKKAAVAISUUS JA YLIVILKKAUSHÄIRIÖ ei käytöshäiriö!!!
Ymmärrätkö?

• ylös 12
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuli tässä mieleen, että mitähän siitä eräästä Suomen tunnetuimmasta ADHD-julkkiksesta olisi tullut, jos ei olisi päässyt nuorena miehenä liikkumaan, hyppyrimäkeen.

Mun mielestä ADHD ei ole edes kovin huono sairaus, kun vaan jaksaa ohjata lasta oikeaan suuntaan. Valjastaa se voima oikealla tavalla. Esimerkiksi on tutkittu, että aika monet uuden maailman etsijät ja seikkailijat ovat olleet ylivilkkaita.

Omalla ystävälläni on mukamas ylivilkas lapsi. Noh pari kertaa tätä lasta vahtineena voin sanoa, että ei ole mikään sairas, vaan normaalienerginen poika, joka vaatii ulkonariehumista karkin mussutuksen ja sotapelien sijaan. Eikä siis mitenkään erityisesti normaalia enempää ulkoleikkejä. ADHD-lapsi tuskin kykenee peittämään sairauttaan vieraskoreuden taakse. Poika on ollut ihan eri niinä kertoina kun olen häntä hoitanut ja niinä kertoina kun olen ollut kylässä. Ja sitten saakin kuulla, ettei tyyppi ole välttämättä koko viikonloppuna ollut ulkona. Ei mikään ihme, että on levoton ja hermostunut!

Vierailija

Voihan se liikunta auttaa. Mutta itse olen aina ollut liikunnallinen ja liikun reippaasti yli suositusten, ja silti ko. sairaus on aina aiheuttanut ongelmia. Vain lääkitys ja asiaan perehtyneen psykologin kanssa tehdyt arjen selviytymisstrategiat ovat auttaneet. Tietysti asiat saattaisivat ilman liikuntaa olla vieläkin pahemmin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Nyt menee termistö iloisesti sekaisin! Adhd on TARKKAAVAISUUS JA YLIVILKKAUSHÄIRIÖ ei käytöshäiriö!!!
Ymmärrätkö?

Kyllä, ymmärrän. Ota se herne pois nenästä. Mä nyt niputin tossa viimeisessä virkkeessä kaikki "sairaudet". Aikuisten on helpompi kietoutua itsekeksimänsä diagnoosin taakse kuin myöntää, että ipadilla roikkuminen ja energiajuomat voisivat olla syynä lapsen ylivilkkauteen ja tarkkaavaisuuteen, hermostuneisuuteen ja aggressioon.

En missään vaiheessa ole sanonut, etteikö ADHD:ta ole olemassa. On sitä, mutta ei todellakaan niin paljon kuin väitetään.

Vierailija

Itselläni taas liika liikunta teki vain karhun palveluksen. Pelasin aktiivisesti salibandyä ja olin kuin sähköjänis koko ajan, uni ei tullut ja kävin järjettömillä kierroksilla enkä pystynyt olla paikallani hetkeäkään. Ahdistuin myös äärettömän helposti ja lopulta tunsin olevani toimintakyvytön ja koulu rupesi kärsimään. Lopetettuani polveni vammautumisen takia vaihdoin kevyeeseen lenkkeilyyn alkoi tilanne tasaantumaan, olin pitkästä aikaa tasapainoisempi ja koulukin rupesi sujumaan muutaman vuoden jälkeen

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No eihän ADHD parane. Siis oikea ADHD. Mutta kyllä itsekin huomaan, että raskas liikunta vähentää oireilua merkittävästi. Tosin tarpeeksi raskasta on tyyliin aamulla lenkki, päivällä sali/kahvakuulatreeni ja illalla tanssitunti tms.  Eli sitä oikeasti tarvitsee ja paljon, jotta vaikuttaa kunnolla.

Mutta ei paranna ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ADHD ei ole edes kovin huono sairaus, kun vaan jaksaa ohjata lasta oikeaan suuntaan. Valjastaa se voima oikealla tavalla. Esimerkiksi on tutkittu, että aika monet uuden maailman etsijät ja seikkailijat ovat olleet ylivilkkaita.

Omalla ystävälläni on mukamas ylivilkas lapsi. Noh pari kertaa tätä lasta vahtineena voin sanoa, että ei ole mikään sairas, vaan normaalienerginen poika, joka vaatii ulkonariehumista karkin mussutuksen ja sotapelien sijaan. Eikä siis mitenkään erityisesti normaalia enempää ulkoleikkejä. ADHD-lapsi tuskin kykenee peittämään sairauttaan vieraskoreuden taakse. Poika on ollut ihan eri niinä kertoina kun olen häntä hoitanut ja niinä kertoina kun olen ollut kylässä. Ja sitten saakin kuulla, ettei tyyppi ole välttämättä koko viikonloppuna ollut ulkona. Ei mikään ihme, että on levoton ja hermostunut!

ADHD ei kyllä ole niin yksioikoinen juttu, että se näkyisi koko ajan aamusta iltaan samalla tavalla. Esim. oma lapseni on aika helppo kotona silloin kun ollaan omalla porukalla. Mutta yksikin ihminen lisää, ja meno on aivan älytöntä.

Samoin koulussa on paljon haasteita, ja päiväkodista sanottiin ensimmäisen kerran lapsen kyvyttömyydestä pysyä paikoillaan alle 2-v iässä. 

Mutta esim. toimintaterapeutin kanssa lapsi toimii kuin unelma, koska on kahdestaan mielenkiintoisen aikuisen kanssa. Tosin ammattilainen kyllä siinäkin huomaa ilmpulsiivisuuden, omaehtoisuuden jne. Mutta esim. keskittymisen ja oman toiminnan ohjauksen ongelmat eivät tule noissa tilanteissa esiin.

Siinä olen samaa mieltä, että ADHD ei ole huono ominaisuus ollenkaan, itse menestyn ammatissani juuri sen takia, ja lapseni kohdalla uskon myös että hänen vahvuutensa tulee aikanaan löytymään nimenomaan noiden piirteiden kautta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No ehkä VÄHÄN yksinkertaistettu päätelmä.

En ymmärrä mikä ongelma ihmisillä on adhd:n kanssa, vaikka itsellään/perheessä ei tätä häiriötä edes olisi. Koko ajan keksitään mitä ihmeellisempiä syitä mistä se muka johtuu, viitsimättä kuitenkaan paneutua faktoihin sen enempää.

Varmaan se kun "muotisairauksien" kanssa tulee aina niitä jotka keksii itselleen/muille noita, ja menee täysin väärin sitten tietenkin.

Vierailija

Oliskohan niin, että liikunta kun tiettävästi lisää dopamiinin eritystä aivoissa, että ADHD:ta "parantava" vaikutus tuleekin juuri tästä. Samaa voi tehdä monella konstilla. ADHD:n kun arvellaan johtuvan liian vähäisistä dopamiinitasoista tietyillä aivoalueilla.