Mikä on teillä tehonnut akneen / edes peittänyt sen?
Kommentit (34)
Kuinka pahasta aknesta nyt puhutaan?
Tutut, jotjs ovat Roaccuttan-kuurin vetäneet, ovat päässeet sillä eroon. Mä olen hyötynyt antibiooteista, mutta acne on palannut kuurin loputtua pikku hiljaa. Olen 41 ja edelleen kärsin aknesta, tosin se ei ole niin paha kuin nuorempana. Pysyy suht hyvin pois Basironilla ja lisäksi mulla on ihotautilääkärin määräämä voide, joka ei kuivata/tee ihoa punaiseksi kuten Basiron. Nimeä en just nyt muista.
Ravinto, uni ja liikunta.
Iho ei tykkää sokerista, valkoisista jauhoista ja huonoista rasvoista, kuten teollisesti prosessoiduista ja margariineista.
Roaccutan ei auta kaikilla. Söin 10 vuoden aikana kolme kuuria (6-10 kk pituisia), mutten saanut pysyvää apua. Myöskään e-pillerit, antibiootit, lääkevoiteet, erilaiset hoidot kosmetologilla, ihonhoitotuotteet tai ruokavaliot eivät ole auttaneet. Nyt sitten yritän tasapainoilla aknen ja ryppyjen kanssa, kun ikääkin alkaa jo olla. :(
Minulla alkoi akne pahana aikuisiällä n. 22.v. Alkuun tein sen virheen että yritin hoitaa sitä apteekin puhdistus/hoito/rasva voiteilla. Kokeilin lähes kaikki. Annan sinulle hyvän neuvon joka kannattaa lukea huolella:
Akne lähtee sisältäpäin. Kaikki voiteet ja rasvat hoitavat vain jo olemassa olevia finnejä, ei estä uusien tuloa. Eli jos aknesi on yhtä paha ja toivoton kuin minulla, suosittelen että keskityt vähemmän näihin voiteisiin ja puhdistuksiin.
Seuraavaksi hoidin sitä tetralysal antibiooteilla ja paikallisilla reseptisalvoilla. Apu oli olematon ja sain vatsani täysin sekaisin. Yhtä tyhjän kanssa.
Ainoa lääke jota suosittelen väliaikaisesti on Diabetes Nova e-pillerit joiden vaikutus alkaa vasta n.4 kk kuluttua aloituksesta. Nämä kyllä auttavat, mutta edelleen siellä on se syy joka sitä hormonitoimintaa sekoittaa.
Oma tapaukseni selvisi pikkuhiljaa. Suolistoni oli sekaisin ja tulehtunut. Ravintoaineet ei imeytynyt kun suolinukka oli mennyt. Viljat ja soija ei enää käynyt. Allergiat ei näkynyt testeissä, tähän löysin vinkin netistä ja oli minun kohdalla juurikin näin. Kahvi ja stressi teki myös tuhoja ja pahensi tilannetta. Suosittelen kokeilemaan tätä. Jos ei auta niin keskity silti siihen suolistoon ja mieti voisiko syy löytyä sieltä.
Itselläni on edelleen syvät arvet. Ajan kanssa vaaleni kyllä mutta arpi kuoppia on paljon ja koen että mun aika nättinä oli ja meni. Sileää ihoa en enää takaisin saa, se aika meni jo. Pitää keskittyä muihin asioihin. Mutta sinun aknesi ei varmasti ole yhtä paha. Itsellä tuon hoito viivästyi kun halusin ihosta huolimatta imettää vauvani 10kk ikään ennenkuin aloin etsiä lääkkeistä apua. Ongelma oli paha jo ennen raskautta.
Vierailija kirjoitti:
Roa kirjoitti:
Kaikki muu lääkitys olikin kokeiltu, miksi sitä reseptiä on niin vaikea saada?
Vaatikaa!!!Koska se on yksi vaarallisimmista lääkkeistä! Jos lääkityksen aikana tai heti loppumisen jälkeen tulee raskaaksi on lähes varmasti vammautunut lapsi. Ja käyttöikä yleensä 16-24 -vuotiailla.
Jos hermot kestää niin googlatkaa roaccutan baby tai isotretionin baby defects.
Ja voitte miettiä minkälainen ongelma katolisissa maissa, joissa ei käytetä ehkäisyä.[/quot
No me nyt ei eletä katolisessa maassa joten ehkäisy ei ole ongelma. Itseasiassa naispuolisille potilaille määrätään automaattisesti e-pillerit hoidon ajaksi jos ei niitä jo ennestään käytä. Sivuvaikutuksilla muutenkin turha pelotella, vakavat sivuvaikutukset ovat harvinaisia ja kuiva iho on pieni harmi jos pahasta aknesta pääsee eroon.
Minulla hormonaalinen aikuisiän akne ja sopivista e-pillereistä huolimatta finnejä tuli säännöllisesti. Kaikki lääkärin rasvat ja antibiootit kokeiltu teini-iässä, niistä ei mitään hyötyä mutta pillereiden aloituksen jälkeen ongelma hävisi useaksi vuodeksi. Nyt aikuisemmalla iällä ongelma alkoi tosiaan uusiutua, ei niin graavina kuin nuoruudessa mutta kuitenkin, ilman meikkiä oli turha haaveilla kulkevansa julkisesti. Roacuttania en halunnut alkaa syömään, sillä sen teho hormonaaliseen akneen jää monilla heikoksi.
Aikaa on kyllä kulunut (ja rahaa) kun olen etsinyt sopivia ihonhoitotuotteita ja meikkejä, mutta nyt olen saanut ongelman selätettyä. A-vitamiinijohdannaista (eli samaa ainetta kuin Roacuttanissa mutta ulkoisesti) käyttämällä ongelma alkoi helpottua ja kun tutustuin korealaiseen ihonhoitorutiiniin niin ihoni kunto parani tästä vielä huomattavasti.
Käytän siis apteekista saatavaa Avenen Triacneal- voidetta missä on tuota a-vitamiinia, lisäksi säännöllisesti viikottain hedelmähappokuorinta ja etanavoidetta ihon kosteutukseen ja arpien parantamiseen. Lisänä muutamat seerumit ja kasvorasvat tehokkaampaan kosteutukseen ja sheet maskeja viikottain ihon kirkastamiseen. Ensi kesänä uskallan jo kulkea ilman meikkiä ensimmäistä kertaa pariin kymmeneen vuoteen. 😊
Vierailija kirjoitti:
Ainoa lääke jota suosittelen väliaikaisesti on Diabetes Nova e-pillerit joiden vaikutus alkaa vasta n.4 kk kuluttua aloituksesta. Nämä kyllä auttavat, mutta edelleen siellä on se syy joka sitä hormonitoimintaa sekoittaa.
:DD
Mieheni sai laakarilta Retin-A liuosreseptin, ei siis mitaan sisaisesti otettavaa laaketta. Silla parani paha akne eika ole tullut takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:DD
Minä niin vihaan tätä puhelimen automaattista sanansyöttöä! 😂
- Diane Nova!
Vierailija kirjoitti:
Roa kirjoitti:
Kaikki muu lääkitys olikin kokeiltu, miksi sitä reseptiä on niin vaikea saada?
Vaatikaa!!!Koska se on yksi vaarallisimmista lääkkeistä! Jos lääkityksen aikana tai heti loppumisen jälkeen tulee raskaaksi on lähes varmasti vammautunut lapsi. Ja käyttöikä yleensä 16-24 -vuotiailla.
Suurin osa raskaana olevista naisista ei taida kuulua tuohon ikähaarukkaan kuitenkaan. Sen puolesta varmaan ihan hyvä aika syödä Roaccutan-kuuri, jos on syödäkseen.
Roaccuttan on ainoa oikeasti tehokas hoito vaikeaan akneen. Vain ihotauti lääkäri saa määrätä. Aloitusvaiheessa ja kertaalleen hoidon aikana otetaan verikokeita (maksa-arvot ja kolesteroli). Raskaustesti myös jos kyseessä nainen. Raskaaksi ei missään tapauksessa saa hoidon aikana eikä 6kk hoidon lopettamisesta tulla pahojen sikiövaurioiden vuoksi. Erilaiset haittavaikutukset ovat mahdollisia kuten ihan kaikissa lääkkeissä, tavallisimmat kuitenkin hyötyyn nähden kestämisen arvoisia (ihon voimakasta kuivumista ja punoitusta, nivel särkyjä, silmien kuivumista..) Annostus tosiaan vaihtelee, tavallisimmin 1-3 kapselia/vrk. Reseptin saa vain yhteen pakettiin kerralla jonka jälkeen resepti aina uusitaan. Resepti on voimassa vain viikon kirjoituspäivästä. Hintaa paketille jää kelakorvauksen jälkeen itselle maksettavaksi noin 55€ ja paketti riittää noin pari kuukautta annostuksesta riippuen. Ehdottomasti suosittelen ja mahdollisimman pikaisesti aloittamista jos akne on paha niin ei ehdi enempää arpia muodostua. Hoidon aikana iho hermostuu jonkin verran auringonvalolle joten paras aika hoidon aloittamiselle olisi syksy, mutta jos tosiaan akne on kovin paha niin turha odotella. Iho vain kannattaa sitten suojata hyvin auringolta kesällä.