Jopa 40% ihmisistä kokee pelottavan unihalvauksen kerran elämässään: ”Voi nähdä asioita, joita ei ole olemassa”
Jopa 40% ihmisistä kokee pelottavan unihalvauksen kerran elämässään: ”Voi nähdä asioita, joita ei ole olemassa”
Unihalvauksessa pelottavat näyt ovat tavallisia.
Unihalvauksessa pelottavat näyt ovat tavallisia. (KUVA: Colourbox)
Julkaistu: 15.3. 20:08
Unihalvaus Noin 10–40 prosenttia kokee unihalvauksen kerran elämässään.
Unihalvauksella tarkoitetaan erikoistutkija ja psykologian dosentti Katja Vallin mukaan tilaa, jossa heräämisen yhteydessä ihminen ymmärtää olevansa hereillä, mutta keho ei suostu liikkumaan.
– Unihalvaus tapahtuu ihmisen havahtuessa hereille tai juuri ennen nukahtamista. Kyseinen tila voi pelästyttää pahastikin, mutta vaarallinen se ei ole, Valli kertoo.
Unesta valveeseen siirtymä ei Vallin mukaan tapahdu hetkessä, vaan se kestää usein sekunteja. Unihalvaus liittyy REM-unesta heräämiseen.
– REM-unessa lihaksisto on halvaantuneessa tilassa, hengitys- ja silmänliikuttajalihaksia lukuun ottamatta. Jos herää suoraan REM-unesta, kuten usein käy, saattaa olla, että aivot siirtyvät valvetilan puolelle lihashalvausmekanismin ollessa vielä päällä.
Unihalvaus kestää Vallin mukaan tavallisesti muutaman sekunnin, mutta harvinaisissa tapauksissa se voi jatkua useita minuuttejakin.
– Olen kuullut muutamasta tapauksesta, joissa unihalvaus kesti jopa yli kymmenen minuuttia, Valli toteaa.
Pelkotilat yleisiä
Unihalvaukseen voi joillain liittyä hallusinaatioita ja illuusioita, jotka koetaan usein pelottavina.
– Jokin ympäristössä oleva esine voi näyttää ihan joltain muulta. Unihalvauksen aikana voi nähdä myös asioita, joita ei ole olemassa. Näyt ja tuntemukset liittyvät usein kokemukseen pahan läsnäolosta. Koetaan, että joku tai jokin haluaa vahingoittaa, Valli kertoo ja jatkaa:
– Hengittäminen voi tuntua usein unihalvauksen aikana raskaalta. Monet ovat kuvailleet tuntemusta sellaisena, kuin joku istuisi rinnan päällä, eikä saa kunnolla henkeä.
Halvaantumisen tunne sekä pelottavat näyt voivat pelästyttää, jos ei ole aiemmin kokenut unihalvausta.
– Kun on kerran kokenut unihalvauksen, ja saa tietää mikä se on, seuraavalla kerralla kokemus ei tunnu yhtä pelottavalta. Ensimmäisen kerran, kun sain itse unihalvauksen, ehdin ajatella jo aivohalvausta – ajattelin, että nyt kuolen, Valli muistelee.
Unihalvauksesta voi opetella pääsemään irti
Vaikka tuntuisi siltä, että ei pysty liikkumaan, unihalvauksesta voi oppia pääsemään nopeammin irti.
– Unihalvauksia kokeneet ovat oppineet konsteja, joilla he pääsevät pois kyseisestä tilasta. Jos yrittää oikein kovasti suorittaa jonkin liikkeen, kuten puristaa käden nyrkkiin, voi unihalvauksesta päästä irti nopeammin, Valli neuvoo.
Unihalvaus näkyy harvoin päällepäin. Koska henkilö ei pysty puhumaan, hän ei voi pyytää esimerkiksi kumppanilta tai perheenjäseniltä apua.
– Jos kumppanin silmät ovat selällään ja ilme on säikähtänyt, eikä hän näytä pystyvän liikkumaan, on suositeltavaa mennä koskemaan häntä. Kosketus auttaa usein pääsemään unihalvauksesta irti.
Narkolepsian on nähty olevan yhteydessä unihalvaustapauksiin. Vallin mukaan tätä selittää valveen ja unen säätelymekanismin toiminnan häiriö narkolepsiassa. On olemassa kuitenkin myös muita tekijöitä, jotka voivat herkistää unihalvaukselle.
– Unihalvauksia pystyy ehkäisemään välttämällä univajetta ja stressiä. Säännöllinen elämänrytmi, alkoholin välttäminen ja muut terveelliset elämäntavat ovat unenlaadulle hyväksi, Valli tiivistää.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kerran unihalvauksen, ja näin pahoja henkiä jotka syöksyivät minua kohti. Ajattelin silloin, että voi helvetti, nytkö olen sairastunut skitsofreniaan. En vaan päässyt pois siitä tilanteesta, vaikka äly pelasi ja tajusin että tilanne oli mieletön.
Minäkin näin kaksi kertaa viikon sisällä jotain sellaista pahaa ja uhkaavaa. Kun nyt ei voinut olla ihan varma, onko se totta vai kuvitelmaa niin kerroin mielessäni niille, että jumala turvaa minut eivätkä he voi minulle mitään.
Tulee useamman kerran vuodessa. Viimeksi viikko sitten. Minulla näitä tulee usein aamuyöstä tai sitten jos olen päiväunilla.
Itse sain kerran unihalvauksen, ja näin pahoja henkiä jotka syöksyivät minua kohti. Ajattelin silloin, että voi helvetti, nytkö olen sairastunut skitsofreniaan. En vaan päässyt pois siitä tilanteesta, vaikka äly pelasi ja tajusin että tilanne oli mieletön.