Kannattaako eläinlääkäriksi enää opiskella?
Eläinlääkäriliiton sivuja vilkaistessa tulevaisuus ei vaikuta kovinkaan valoisalta. Uskaltaako tai kannattaako eläinlääkäriksi enää kouluttautua? Ihmislääkäreillä töitä pitäisi olla tulevaisuudessakin hyvin, mutta tilanne voi muuttua melkoisesti 10 tai 20 vuodessa.
Millaisia näkemyksiä teillä on aiheesta? Onko joku katunut eläinlääkikseen lähtöä? Jos, niin mistä syistä? Oletko kohdannut jotain odottamatonta, mikä olisi saanut sinut hakemaan eri alalle mikäli olisit hakuvaiheessa tiennyt siitä? Millä mielin katsot tulevaisuuteen?
Kommentit (4)
Työllisyystilanne on huonontunut joo, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä että ennen pystyit valitsemaan mihin menet töihin, nykyään pitää hakea paikkaa. Kyllä kaikki valmistuneet on kuulemani mukaan töitä saaaneet, ei voi tietty olettaa että heti olis unelmien vakiduuni odottamassa, mutta jotain töitä löytyy aina. Eli työllisyystilanne on silti parempi kuin monilla muilla aloilla.
Ite en siis töiden puolesta stressaa, enkä todellakaan ole katunut. Enemmänkin opiskelujen edetessä on selkeytynyt, kuinka paljon monipuolisemmin eläinlääkärit työllistyykään kuin äkkiseltään ajattelisi.
Olen itse hakemassa pörrölääkikseen ensi keväänä ja ainakin mitä olen itse seuraillut tilannetta, tuntuu olevan eläinlääkäreillä ainakin lähes täysi työllisyys ja työpaikkoja on pitkin maata aina jossakin avoinna.
Aika paljon kiehtoo juurikin se, että eläinlääkärinä voi tehdä esimerkiksi sitä tavallista käytännöntyötä tai sitten voi työskennellä vaikkapa Eviralla tms. zoonoosien parissa tai tutkia eläinten kesken leviäviä sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hakemassa pörrölääkikseen ensi keväänä ja ainakin mitä olen itse seuraillut tilannetta, tuntuu olevan eläinlääkäreillä ainakin lähes täysi työllisyys ja työpaikkoja on pitkin maata aina jossakin avoinna.
Aika paljon kiehtoo juurikin se, että eläinlääkärinä voi tehdä esimerkiksi sitä tavallista käytännöntyötä tai sitten voi työskennellä vaikkapa Eviralla tms. zoonoosien parissa tai tutkia eläinten kesken leviäviä sairauksia.
Uu! Melkein unohdin, lemmikkien määrä on ollut ainakin vuosia kasvussa eli potilaita riittää. Ihmiset myös käyttävät enemmän rahaa niiden hoitoon, koska lemmikit mielletään yhä useammin perheenjäseniksi siinä kuin puoliso tai lapset.
No kyllä varmaan kannattaa, voihan erikoistua kotieläimiin ja perustaa oman yrityksen. Jos ei muuten työllisty.