Lasketaanko opistotutkinto korkeakoulututkinnoksi?
Korkeakoulujen yhteishaun ensikertalaiskiintiöissä? Entä vaikuttaako 25 vuotta vanhaa tutkintoa varten saamani opintotuki tukikuukausiin, jos siis pääsen opiskelemaan. En löydä kysymykseen suoria vastauksia.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen opistotutkintoja olivat esim. Iastentarhanopettaja, insinööri, merkonomi ja sairaanhoitaja. Verrataanko niitä todella ammattikoulututkintoihin?
Ei verrata kun eivät ole suoraan verrannollisia, noistakin vain merkonomi kaiketi on toisen asteen tutkinto.
Merkonomi oli ennen merkantti ja vanha merkonomi on nyt tradenomi.
Sä olet kyllä niin pihalla =D. Kauppakouluista aikoinaan valmistui merkantteja (2v tutkinto) ja kauppaopiston puolelta merkonomeja (3v tutkinto), molemmilla oli yhteinen eka peruslinja. Yo-merkonomeilla oli lukion lisäksi 2v tutkinto. Nykyään AMK:sta valmistuvat tradenomit opiskelevat 4,5v eikä tuota tutkintoa voi mitenkään rinnastaa noihin vanhoihin, korkeakoulututkinto on kuitenkin aina korkeakoulututkinto.
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Veljentyttäreni kolmen vuoden päätös oikeuteen täysistä tukikuukausista keskeytettiin, hänen lähes 11 vuotta sitten käyttämänsä 12 kuukkautta tutkinnosta, jota hän ei suorittanut loppuun lasketaan nyt uudistetulla päätöksellä käytetyksi. Epäilin ettei minun tukiani kukaan kaivelisi, mutta halusin vain varmistua, kun alani AMK-tutkinto kyllä poistaa ensikertalaisuuden. Luottamukseni on aika heiveröisellä pohjalla, en tiedä mitä muutoksia leikkaukset ja muutokset aiheuttavat tuissa.-Ap
Aikuisopintotuki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen opistotutkintoja olivat esim. Iastentarhanopettaja, insinööri, merkonomi ja sairaanhoitaja. Verrataanko niitä todella ammattikoulututkintoihin?
Ei verrata kun eivät ole suoraan verrannollisia, noistakin vain merkonomi kaiketi on toisen asteen tutkinto.
Merkonomi oli ennen merkantti ja vanha merkonomi on nyt tradenomi.
Sä olet kyllä niin pihalla =D. Kauppakouluista aikoinaan valmistui merkantteja (2v tutkinto) ja kauppaopiston puolelta merkonomeja (3v tutkinto), molemmilla oli yhteinen eka peruslinja. Yo-merkonomeilla oli lukion lisäksi 2v tutkinto. Nykyään AMK:sta valmistuvat tradenomit opiskelevat 4,5v eikä tuota tutkintoa voi mitenkään rinnastaa noihin vanhoihin, korkeakoulututkinto on kuitenkin aina korkeakoulututkinto.
Työssä noin on, ei siis suora muutos, kuten vaikka opisto-sähköinsinööri->AMK-insinööri, mutta työhakemuksessa vaatimuksena voi olla vanha merkonomitutkinto tai tradenomi, ei mainintaa nykyisestä merkonomista tai vanhasta merkantista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että lähdet opiskelemaan. Onnea matkaan! Oletko muuten lto?
Kyllä olen, alkaa selkä ja korvat pikkuhiljaa kyllästyä päiväkotityöhön... Hävettää edellisen sivun tunnekuohussa kirjoittamani epäselvä lause... Siis tosiaan ilmeisesti tukikuukausien leikkaamisen yhteydessä on tehty muutoksia muutenkin tukien kanssa, esimerkiksi sukulaistyttöni tapauksessa, jossa hänen tukikuukausiensa määrä romahti yllättäen, ja syy löytyi hänen vanhoista opinnoistaan, joita ei ennen oltu huomioitu. Lasketaanhan sairaanhoitajat ja insinööritkin nyt korkeakoulutetuiksi, siksi halusin varmistaa asian.
-Ap
Jotenkin ajattelin, et saattaisit olla lto, minäkin olen. Itsekin olen ollut jo kauan muissa töissä, vähän sattumankin kautta, vaikken lähtenytkään uudelleen opiskelemaan. Terv. vanha ebeläinen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Veljentyttäreni kolmen vuoden päätös oikeuteen täysistä tukikuukausista keskeytettiin, hänen lähes 11 vuotta sitten käyttämänsä 12 kuukkautta tutkinnosta, jota hän ei suorittanut loppuun lasketaan nyt uudistetulla päätöksellä käytetyksi. Epäilin ettei minun tukiani kukaan kaivelisi, mutta halusin vain varmistua, kun alani AMK-tutkinto kyllä poistaa ensikertalaisuuden. Luottamukseni on aika heiveröisellä pohjalla, en tiedä mitä muutoksia leikkaukset ja muutokset aiheuttavat tuissa.-Ap
Aikuisopintotuki?
Anteeksi, olet oikeassa, luin tarkemmin noita uutisia, kyseessä oli sellainen korkeakoulututkinto, joka nykyään lasketaan korkeakoulututkinnoiksi ja toive lisätukikuukausille tai tuo aikuisopintotuki. Jotenkin nämä kaikki termit ja muutokset ja ehdotukset vain sekoittaa päätä, en tiedä heistä, joille nämä asiat ovat enemmän arkea, mutta minulle kokonaisuus ei ihan valkene heti.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Aikuisopintotuki?
Anteeksi, olet oikeassa, luin tarkemmin noita uutisia, kyseessä oli sellainen korkeakoulututkinto, joka nykyään lasketaan korkeakoulututkinnoiksi ja toive lisätukikuukausille tai tuo aikuisopintotuki. Jotenkin nämä kaikki termit ja muutokset ja ehdotukset vain sekoittaa päätä, en tiedä heistä, joille nämä asiat ovat enemmän arkea, mutta minulle kokonaisuus ei ihan valkene heti.
-Ap
Sinällään taidat olla voittaja - joku tuttu käytti tuota Aikuisopintotukea ja sanoi että se on enemmän kuin pelkkä opintotuki. (Perustuu kai jotenkin tehtyihin työvuosiin?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Opistotason tutkinto on toisen asteen (lukio ja ammattikoulu) tutkinto. Korkeakoulututkintija ovat ammattikorkean ja yliopiston tutkinnot. Noin kauan aikaa sitten saatu opintotuki tuskin vaikuttaa nykyisiin tukikuukausiin.
Opistotutkinto ei ole ammattikoulututkinto vaan opistotutkinto, opistot muuttuivat aikanaan amkiksi.
Opistotutkinto vastaa kyllä ammattikoulututkintoa. Se, että Suomessa on ammattikorkeakouluja on aika harvinainen keksintö. Kuitenkin esim. 9/10 maailman maasta kouluttaa esim. sairaanhoitajat yliopistoissa bacheloreina ja hoitotieteilijä maistereina. Suomessa 100% sama EU-kriteerien mukainen koulutus amkeissa ja tällä tutkinnolla suora pääsy yliopistoihin hoitotieteen maisteriohjelmaan.
Höpöä. Lähinnä yhdysvalloissa sh:t koulutetaan universityssä.
Olisin mierluiten sähkö insinööri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen, alkaa selkä ja korvat pikkuhiljaa kyllästyä päiväkotityöhön... Hävettää edellisen sivun tunnekuohussa kirjoittamani epäselvä lause... Siis tosiaan ilmeisesti tukikuukausien leikkaamisen yhteydessä on tehty muutoksia muutenkin tukien kanssa, esimerkiksi sukulaistyttöni tapauksessa, jossa hänen tukikuukausiensa määrä romahti yllättäen, ja syy löytyi hänen vanhoista opinnoistaan, joita ei ennen oltu huomioitu. Lasketaanhan sairaanhoitajat ja insinööritkin nyt korkeakoulutetuiksi, siksi halusin varmistaa asian.
-Ap
yliopistossa saa korkeakoulu tutkinnon
Ja sitten on AMK eli ammattikorkeakoulu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Apyliopistossa saa korkeakoulu tutkinnon
Ja sitten on AMK eli ammattikorkeakoulu
Joo, tiedän kyllä määritelmän, tahdoin vain varmistuksen siitä, ettei mitään pöhköjä rinnastuksia tehdä. Nykyiselle alalleni pätevidytään AMKista ja yliopistosta, halusin vaan varmistaa fiksummilta ettei se on se tutkinnon taso eikä nimi tai ammatti joka vaikuttaa.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Aikuisopintotuki?
-ApSinällään taidat olla voittaja - joku tuttu käytti tuota Aikuisopintotukea ja sanoi että se on enemmän kuin pelkkä opintotuki. (Perustuu kai jotenkin tehtyihin työvuosiin?)
aikuistukea saa, kun työhustoriaa on 8 vuotta. Se on ansiosidonnaisen verran ja sitä saa 15 kk. Opintopisteitä pitää kertyä tietty määrä kuukaudessa.Koulutuksen pitää olla julkisen hallinnon alaista.
-Ap