Hoitovapaa 3v asti, yksityiseen päiväkotiin jo aiemmin?
Olen ilmoittanut työnantajalle, että olen hoitovapaalla, kunnes lapsi täyttää 3v. Nyt ollaan kuitenkin tutkittu päiväkotivaihtoehtoja ja yhdessä hyvässä yksityisessä olisi mahdollista aloittaa, mutta aloitusaika heillä olisi jo elokuussa, jolloin lapsi on vasta 2v 9kk.
Onhan mun mahdollista olla vielä hoitovapaalla sinne 3v asti, vaikka lapsi aloittaisikin jo vähän aiemmin päiväkodissa? Ettei ole pakko palata heti elokuussa töihin? Osa-aikahoito olisi mahdollista nuo ekat kuukaudet ja voisi harjoitella alkuun lyhyempiä päiviä muutamana päivänä viikossa. Ollaan myös muuttamassa syksyllä, niin saisin laitettua asuntoakin hyvin.
Kommentit (23)
työantajalle ei kuulu hoidatko lapset itse, hoitaako kunta vai yksityinen kun olet hoitovapaalla. Kelalle kuuluu jos kunta hoitaa lapset, et saa silloin kodinhoidon tukea. Yksityisellä hoidettaessa et saa kodinhoidon tukea mutta saat tukea yksityiseen päivähoitoon mikä voi olla aika sama summa. Eli kelaakaan ei kiinnosta oletko hoitovapaalla vai töissä. Päivähoitopaikkaa ei välttis kunnalta saa jos ilmoitat että olet hoitovapaalla ainakaan siitä lähipäiväkodista.
Vierailija kirjoitti:
työantajalle ei kuulu hoidatko lapset itse, hoitaako kunta vai yksityinen kun olet hoitovapaalla. Kelalle kuuluu jos kunta hoitaa lapset, et saa silloin kodinhoidon tukea. Yksityisellä hoidettaessa et saa kodinhoidon tukea mutta saat tukea yksityiseen päivähoitoon mikä voi olla aika sama summa. Eli kelaakaan ei kiinnosta oletko hoitovapaalla vai töissä. Päivähoitopaikkaa ei välttis kunnalta saa jos ilmoitat että olet hoitovapaalla ainakaan siitä lähipäiväkodista.
Kyllä se kuuluu työnantajalle, sillä hoitovapaata myönnetään oman lapsen hoitamista varten.
Mitä ihmettä horiset? Kommentoijat ovat neuvoneet ap:ta ihan oikein. Kukaan täällä ei ole väittänyt tuollaisia.