Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitovapaa 3v asti, yksityiseen päiväkotiin jo aiemmin?

Vierailija
14.03.2017 |

Olen ilmoittanut työnantajalle, että olen hoitovapaalla, kunnes lapsi täyttää 3v. Nyt ollaan kuitenkin tutkittu päiväkotivaihtoehtoja ja yhdessä hyvässä yksityisessä olisi mahdollista aloittaa, mutta aloitusaika heillä olisi jo elokuussa, jolloin lapsi on vasta 2v 9kk.

Onhan mun mahdollista olla vielä hoitovapaalla sinne 3v asti, vaikka lapsi aloittaisikin jo vähän aiemmin päiväkodissa? Ettei ole pakko palata heti elokuussa töihin? Osa-aikahoito olisi mahdollista nuo ekat kuukaudet ja voisi harjoitella alkuun lyhyempiä päiviä muutamana päivänä viikossa. Ollaan myös muuttamassa syksyllä, niin saisin laitettua asuntoakin hyvin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo laittanut pihvin ja antanut poskeen!?!?!

Vierailija
2/23 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mahdollista, mutta kotihoidontuki loppuu siihen kun lapsi menee hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun selvitykseni mukaan ei voi olla hoitovapaalla jos lapsella on hoitopaikka. Eli et voi saada kelasta hoitovapaiden tukia.

Vierailija
4/23 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tiedän, että kotihoidontukiraha lakkaa, kun lapsi menee hoitoon, mutta onko velvollisuus sitten palata samalla töihin? Ja voiko sitä töiden aloitusta edes aikaistaa, jos on ilmoittanut olevansa poissa 3v asti? Kun kotihoidontuki ja hoitovapaahan on eri juttuja/erillisiä toisistaan?

Hankalaa, kun lapsi on syntynyt loppuvuodesta ja teoriassa on mahdollisuus hoitaa kotona 3v asti, mutta käytännössä se ei näköjään ihan menekään niin simppelisti, kun hoitopaikkoja tuntuu olevan parhaiten saatavilla, jos voi aloittaa lukuvuoden alusta. Loppuvuodesta aloittavat joutuvat jonnekin hornan tuuttiin, mihin säkällä sattuvat pääsemään. Ärsyttävää. :-D

Ap

Vierailija
5/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa kotihoidontuki ei lakkaa siihen kun lapsi menee hoitoon, vaan siihen kun lapsi menee hoitoon kunnalliseen päiväkotiin tai alat nostaa yksityisen hoidon tukea. Meillä lapsi kävi kaksi aamupäivää viikossa yksityisen päiväkodin maksullisessa kerhossa ja nostimme samaan aikaan kotihoidon tukea, koska se oli kannattavampaa kuin se pieni yksityisen hoidon tuki mitä noista kahdesta aamupäivästä olisi saanut. Hoitovapaasta en tiedä, koska kävin samalla osa-aikaisesti töissä.

Vierailija
6/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin tutustutaan usein jopa kahden viikon ajan ennen kuin varsinainen hoito alkaa. Ensin ollaan pari tuntia yhdessä lapsen kanssa, sitten vähitellen pidennetään aikaa ja aletaan jättää lasta yksin. Tutustumisjaksona vanhemman ei kuulu käydä vielä töissä.

Vierailija
7/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantajaa kiinnosta missä sun lapset on. Senkus olet vaikka kolme vuotta yksin kotona ja lapsi hoidossa. Kelaa kiinnostaa eli tukia et saa. Moraalisesti kyllä väärin joten en kuuluttelisi asiaa työpaikalla sinne palattuani, muita voi kismittää. Mun työpaikalla monet käyttää osittaista hoitovapaata niin että ovat yhden päivän viikosta pois mutta lapsi tarhassa, tekevät vain jotain muuta sillloin esim. joogaavat.

Vierailija
8/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat vaan lapset hoitoon, parin viikon tutustumisjakso ja sitten menet töihin. Ei se pari kuukautta siinä mitään merkitse.

Vierailija
9/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantajaa kiinnosta missä sun lapset on. Senkus olet vaikka kolme vuotta yksin kotona ja lapsi hoidossa. Kelaa kiinnostaa eli tukia et saa. Moraalisesti kyllä väärin joten en kuuluttelisi asiaa työpaikalla sinne palattuani, muita voi kismittää. Mun työpaikalla monet käyttää osittaista hoitovapaata niin että ovat yhden päivän viikosta pois mutta lapsi tarhassa, tekevät vain jotain muuta sillloin esim. joogaavat.

Kelaa kiinnostaa vain jos menee kunnalliseen päivähoitoon.

Vierailija
10/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja on palkannut sulle sijaisen, niin on hyvin mahdollista että et edes voi mennä aikaisemmin töihin kuin mitä olet ilmoittanut.

Vierailija
11/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ihme vastauksia olet saanut. Monella vastaajalla on selvästi vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.

Mä olin Shangaissa muutaman vuoden kun olin hoitovapaalla. Perheemme muutti miehen työn mukana. Palasin lasten kanssa Suomeen ja omiin töihin, kun kuopus täytti kolme. Mies tuli perässä puolen vuoden päästä.

Ja kateellisille tiedoksi hoitovapaa työelämä stä ja kotihoidontuki on täysin eri asioita.

Vierailija
12/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ihme vastauksia olet saanut. Monella vastaajalla on selvästi vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.

Mä olin Shangaissa muutaman vuoden kun olin hoitovapaalla. Perheemme muutti miehen työn mukana. Palasin lasten kanssa Suomeen ja omiin töihin, kun kuopus täytti kolme. Mies tuli perässä puolen vuoden päästä.

Ja kateellisille tiedoksi hoitovapaa työelämä stä ja kotihoidontuki on täysin eri asioita.

Miten tämä liittyy mitenkään ap:n kysymykseen?!

Vierailija
13/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lain mukaan mahdollista olla hoitovapaalla ja lapsen olla päiväkodissa. Mutta voit tietysti pitää vuosilomasi ennen paluuta töihin. Mutta haluatko pitää vusilomasi, jos lapsi on hoidossa. Meillä lapsi aloitti hoidon elokuun puolivälissä ja aloitin työn syyskuun alussa hoitovapaan loputtua, mutta en asiaa kenellekään huudellut. En päiväkotiin, enkä töihin.

Vierailija
14/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki siitä ettei hoitovapaa ja lastenhoitojärjestelyt sido toisiaan. Sossuperheet luulee että hoitovapaa = kotihoidontuki. Luulo on väärä.

Vierailija
15/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki siitä ettei hoitovapaa ja lastenhoitojärjestelyt sido toisiaan. Sossuperheet luulee että hoitovapaa = kotihoidontuki. Luulo on väärä.

Öh. Suurin osa on kyllä jo vastannut että ne eivät liity toisiinsa, eikä yksityinen hoitopaikka katkaise kotihoidontukea ja ap itsekin kirjoitti sen jo. Eikä edes kysynyt sitä.

Vierailija
16/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä töihin kuten olet suunnitellut. Ja laittaa lapsen hoitoon elokuussa

Vierailija
17/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö lapsella ole oikeus vain 20 tuntiin viikossa, jos toinen vanhempi on kotona hoitovapaalla?

Vierailija
18/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö lapsella ole oikeus vain 20 tuntiin viikossa, jos toinen vanhempi on kotona hoitovapaalla?

Kuntakohtaista. Ja ap ei kai ees puhunutkaan yäysistä päivistä.

Vierailija
19/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisestä päiväkodista saa ostaa niin paljon hoitoaikaa kuin haluaa, mutta Kelalta tulee tukia vain oikeutetun hoitoajan mukaan.

Vierailija
20/23 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen hoitopaikka on eri asia kuin kunnallinen päiväkoti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän