Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kampissa teinitytön kiusaamiseen väliin mennyt Leena Putkonen moittii ihmisiä someraivosta

Vierailija
14.03.2017 |

http://www.hs.fi/elama/art-2000005126550.html

”MINÄ olin se nainen, joka huutaa videolla Hei! Nyt loppuu!”, sanoo ravitsemusterapeutti Leena Putkonen, 34.

”En miettinyt tilannetta hetkeäkään. Minusta on itsestään selvää, että jos 13-vuotiaat käyvät toisiinsa käsiksi, aikuinen menee väliin.”

Putkonen puhuu tapauksesta, jossa varhaisteinit nöyryyttivät ja retuuttivat yhtä tyttöä Kampin kauppakeskuksessa ja kuvasivat tapahtuman videolle viime torstai-iltana. Asiasta kertoi Ilta-Sanomat.

TILANNE oli Putkosen mukaan sokeeraava. Yhtä suuri järkytys hänelle oli kuitenkin se tapa, jolla aikuiset kommentoivat tapahtumaa somessa sen jälkeen, kun video oli levinnyt.

”Siellä tuntemattomat aikuiset uhkailivat teinejä, vaativat nimiä ja puhelinnumeroita julki ja kehittelevät fantasioita 13-vuotiaan hakkaamisesta. On sulaa hulluutta vastata väkivaltaan väkivallalla, tuomita väkivalta kostolla. Aikuisten pitäisi ymmärtää paremmin”, Putkonen sanoo."

Täytyy myöntää, että tilanteella oli kiva mässäillä ja moralisoida. Tämä on niitä somen varjopuolia, meissä jokaisessa asuu pieni lynkkaaja köysineen ja palavine soihtuineen. Somemässäillessä inhimillisyys helposti unohtuu.

Twiittiraivolla on pilattu muutama elämäkin. Tässä hyvä puhe (englanniksi) muutamasta tapauksesta:

How one tweet can ruin your life | Jon Ronson

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haippiringin kohu oli ihan itse aiheutettu. Puolustelijat väitti, että uhrit on huoria julkisuustyrkkyjä, joita saa salakuvata ja katsella videoita jälkikäteen. Syystäkin ihmiset puolustivat naisia, jolloin puolustelijat eivät kestäneet tätä mieltä ja kohu syntyi. Ei erimieltä oleminen ole someraivoa. On ihan tervrttettä ihmiset sanovat mielipiteensä jos ei ole toimittu oikein. Raiskaus- ja tappouhkaukset menee yli, mutta harvoin niitä näkee.

Mielenkiintoista, että täällä puolustetaan syyllisiä miehiä, mutta ei viattomia naisia. Niillä videoiduilla naisilla ei ollut mitään mahdollisuutta puolustautua kun heidän videoita katseltiin. Eikä jälkikäteen kun ihmiset huorittelee netissä ja onkii heidän videoita. Tai Teri Niitin tapauksessa se imettäjänainen salakuvattiin ja jaettiin koko maailmalle pilkattavaksi.

Nyt kiusaajan video meni viraaliksi mutta hänkin paheksuu käytöstään nyt kun se julkisuus on negatiivista. Toki edelleen se kiusaajatyttö on saanut kohtuutonta julkisuutta ja toivottavasti asiat hoidetaan ja hänet jätetäään rauhaan. Isäkyllä pahensi entisestään tilannetra. Luulen, että tässäkin tapauksessa kohistaan enemmän yleisesti mikä lapsia vaivaa koska muitaon ok kiusata ja jakaa nettiin eikä kukaan puutu. Ehkä kohujen ansiosta uhreja tulee vähemmän, kun tekijät miettivät ensi kerralla mikä oikein.

Vierailija
42/48 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ihmetyttää aloituksen toteamus meissä kaikissa asuu joku someraivoaja. Itse en raivoa somessa enkä muualla ja luulen, että pienen joukon harrastus tuokin oikeasti on.

Parikymmentä ihmistäkin voi saada aikaan ison mekkalan, jos oikein innostuvat. Kohun kohteelle on silloin laiha lohtu, että loput viisi miljoonaa suomalaista eivät osallistu siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin aika äimistynyt noista kommenteista, toivotaan että 13-vuotias tulee raiskatuksi, hakatuksi ja tapetuksi. Toisaalla ollaan vaatimassa 10-vuotiaan raiskannutta saunan taakse. Hieman ristiriitaista.

Ja olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni näistä uhittelijoista on itse ollut väkivaltainen kiusaaja teininä. Veikkaan että aika moni. 

Vierailija
44/48 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putkosen someraivo = kaksi mielenterveysongelmaista purkamassa pahaa oloaan lehden jonka nimeä ei saa mainita sivuilla kommenttikenttään suuraakkosin ja kirosanoin. Koska eivät muuta osaa.

Kyllä hyvin asiattomia ja törkeitä kommentteja oli viikonloppuna monilla nettipalstoilla ja fb:ssä. Se, mikä minusta on huomionarvoista, on kuitenkin se, että jostain syystä muualla on näitä törkyjuttuja poistettu, siellä "nimeltä mainitsemattoman" lehden sivuilta ei. Siellä paska ja törky saa tilaa ja se tehdään näkyväksi sananvapauden nimissä. Mielestäni se on edesvastuutonta. Julkaisun kiusaamisen tuomitsevat artikkelit saavat varsin kummallisen sivumaun, kun toimitus sallii lapsen kiusaamisen kommentoinnissa.

- se joka ko. lehden kommenteista kirjoitti.

Vierailija
45/48 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Ikävä paljastaa someriehujille totuus: kaikissa EI asu pientä lynkkaajaa. Me fiksut emme ole haukkuneet suu vaahdossa Teri Niittiä, emme Axl Smithiä, emmekä vaatineet päätä vadille tuossa Kampin tapauksessakaan.

Tällainen on sivistyksestä ja ihmisen viisaudesta kiinni. On osattava suhteuttaa ja ymmärtää, että jokainen meistä ehkä joskus töpeksii, eikä ole yksittäisen maijameikäläisen asia mennä jakamaan tuomioita. Edes somessa.

Mainitsemasi asiat eivät ole jokaisen töpeksintöjä. Kaukana siitä. Ei ollut fiksun ihmisen mielipide.

Vierailija
46/48 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haippiringin kohu oli ihan itse aiheutettu. Puolustelijat väitti, että uhrit on huoria julkisuustyrkkyjä, joita saa salakuvata ja katsella videoita jälkikäteen. Syystäkin ihmiset puolustivat naisia, jolloin puolustelijat eivät kestäneet tätä mieltä ja kohu syntyi. Ei erimieltä oleminen ole someraivoa. On ihan tervrttettä ihmiset sanovat mielipiteensä jos ei ole toimittu oikein. Raiskaus- ja tappouhkaukset menee yli, mutta harvoin niitä näkee.

Mielenkiintoista, että täällä puolustetaan syyllisiä miehiä, mutta ei viattomia naisia. Niillä videoiduilla naisilla ei ollut mitään mahdollisuutta puolustautua kun heidän videoita katseltiin. Eikä jälkikäteen kun ihmiset huorittelee netissä ja onkii heidän videoita. Tai Teri Niitin tapauksessa se imettäjänainen salakuvattiin ja jaettiin koko maailmalle pilkattavaksi.

Nyt kiusaajan video meni viraaliksi mutta hänkin paheksuu käytöstään nyt kun se julkisuus on negatiivista. Toki edelleen se kiusaajatyttö on saanut kohtuutonta julkisuutta ja toivottavasti asiat hoidetaan ja hänet jätetäään rauhaan. Isäkyllä pahensi entisestään tilannetra. Luulen, että tässäkin tapauksessa kohistaan enemmän yleisesti mikä lapsia vaivaa koska muitaon ok kiusata ja jakaa nettiin eikä kukaan puutu. Ehkä kohujen ansiosta uhreja tulee vähemmän, kun tekijät miettivät ensi kerralla mikä oikein.

Teri ei tehnyt mitään rikollista, haippiringistä rikoksen teki vain Axl. Tässä pahoinpitelyvideossa on sentään rikos, mutta tekijä on alaikäinen. Tällaiset pitäisi tajuta huomioida ennen kuin kohuaa.

Vierailija
47/48 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se isä sitten kirjoitti? Jäänyt huomaamatta, vaikka olenkin asiaa seurannut.

Vierailija
48/48 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se isä sitten kirjoitti? Jäänyt huomaamatta, vaikka olenkin asiaa seurannut.

Löytyy ihan tästäkin ketjusta pari kommenttia isän kirjoittelusta ;) lukaiseppa alusta asti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä