Kampissa teinitytön kiusaamiseen väliin mennyt Leena Putkonen moittii ihmisiä someraivosta
http://www.hs.fi/elama/art-2000005126550.html
”MINÄ olin se nainen, joka huutaa videolla Hei! Nyt loppuu!”, sanoo ravitsemusterapeutti Leena Putkonen, 34.
”En miettinyt tilannetta hetkeäkään. Minusta on itsestään selvää, että jos 13-vuotiaat käyvät toisiinsa käsiksi, aikuinen menee väliin.”
Putkonen puhuu tapauksesta, jossa varhaisteinit nöyryyttivät ja retuuttivat yhtä tyttöä Kampin kauppakeskuksessa ja kuvasivat tapahtuman videolle viime torstai-iltana. Asiasta kertoi Ilta-Sanomat.
TILANNE oli Putkosen mukaan sokeeraava. Yhtä suuri järkytys hänelle oli kuitenkin se tapa, jolla aikuiset kommentoivat tapahtumaa somessa sen jälkeen, kun video oli levinnyt.
”Siellä tuntemattomat aikuiset uhkailivat teinejä, vaativat nimiä ja puhelinnumeroita julki ja kehittelevät fantasioita 13-vuotiaan hakkaamisesta. On sulaa hulluutta vastata väkivaltaan väkivallalla, tuomita väkivalta kostolla. Aikuisten pitäisi ymmärtää paremmin”, Putkonen sanoo."
Täytyy myöntää, että tilanteella oli kiva mässäillä ja moralisoida. Tämä on niitä somen varjopuolia, meissä jokaisessa asuu pieni lynkkaaja köysineen ja palavine soihtuineen. Somemässäillessä inhimillisyys helposti unohtuu.
Twiittiraivolla on pilattu muutama elämäkin. Tässä hyvä puhe (englanniksi) muutamasta tapauksesta:
How one tweet can ruin your life | Jon Ronson
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Someraivo on osattava näyttää toteen tai sitten sitä ei ole olemassa. Missä on kuvaamasi someraivo Putkonen?
Ehkä suurin osa yleisöstä tietää sen olemassaolon, vaikka sinä et tietäisikään.
Putkosen someraivo = kaksi mielenterveysongelmaista purkamassa pahaa oloaan lehden jonka nimeä ei saa mainita sivuilla kommenttikenttään suuraakkosin ja kirosanoin. Koska eivät muuta osaa.
Vierailija kirjoitti:
Putkosen someraivo = kaksi mielenterveysongelmaista purkamassa pahaa oloaan lehden jonka nimeä ei saa mainita sivuilla kommenttikenttään suuraakkosin ja kirosanoin. Koska eivät muuta osaa.
Mylvi ne täälläkin mutta ketjut poistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko someraivo ollut hillitympi, jos tämän pahoinpitelijän isä olisi suhtautunut eri tavalla kuin nyt teki.
Todella vastenmielistä viestittelyä häneltä. Oli oikeasti ylpeä tyttärensä teosta.Mitä se isä oli kirjottanu?
Yritin eilenkin kysyä muttei kukaan vastannut :)
Sellaista uhoamista, ja "kutsui " porukkaa Kampin torille ottamaan turpaansa. Ilmoittaa työpaikakseen Al qaida. Vahvasti rasistinen ja elämän koululainen kommenttien ja kuvien perusteella.
On poistanut omat kommenttinsa, mutta eilen tämä pahoinpitelijätyttö tuli itse isänsä sivulle kommentoimaan samalla alatyylillä feikkiprofiililla.
Tyttö ei kadu tapahtumaa ja isä on ylpeä.
Sorruin MV sivustolle, siellä aika kattavasti tätä.
Mun mielestä jonkun yksittäisen sivuston kommentointeja ei voi yleistää someraivoksi.
Isä olikin laittanut vihdoin FBkin privaksi. Eilen vielä tosiaan oli avoinna ja jengi oli käynyt siellä avautumassa (osa ihan asiallisestikin) isä vaan haukkuu ja huutaa. Kutsui uhria pikku huoraksi, sai mitä tilasi.
Lisäksi toisella foorumilla oli laittanut puhelinnumeronsa, että soittakaa niin jutellaan naamatusten. Sen isän FB kuvastakin oli tehty jo kaikenlaista meemiä... vuoden isä vuoden kasvattaja tyyppistä. Suomi ensin aktivisti.
Tytärkin kävi isänsä seinällä puhumassa nettikiusaamisesta. Ironiaa?
Eli onhan tätä halloota ollut pitkin poikin. Täälläkin koko sunnuntaista lähtien ja kaikki ketjut poistettu. Jengi merkkaa isän ja tyttöjen nimiä. Ei niin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somella tarkoitetaan useimmiten twitteriä ja facea ynnä muita "omalla nimellä tai naamalla" olevia juttuja. Mutta pilkunviilaajat ovat kovasti vääntämässä somea koskemaan ihan kaikkea nettikommunikointia, vaikka some -käsite syntyi vasta noiden sovellusten myötä. Tiedä häntä.
Ööh?
Some = sosiaalinen media
Eli kyllä keskustelufoorumikin on somea
Niin, kuten sanoin. Pilkunviilaajista.
Mutta nyt mun tekee mieli paistettua munaa. Tottakai ymmärrät, että tarkoitin sekä kananmunaa että miehen sukupuolielintä. Koska pilkunviilaus.
Kiusaaja tyttö teki väärin, mutta sairasta on myös se että AIKUISET ihmiset on lähettänyt tälle 13v tytölle tappouhkauksia yksityisviesteillä ja kommenteissa. Eiköhän anneta viranomaisten hoitaa asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somella tarkoitetaan useimmiten twitteriä ja facea ynnä muita "omalla nimellä tai naamalla" olevia juttuja. Mutta pilkunviilaajat ovat kovasti vääntämässä somea koskemaan ihan kaikkea nettikommunikointia, vaikka some -käsite syntyi vasta noiden sovellusten myötä. Tiedä häntä.
Ööh?
Some = sosiaalinen media
Eli kyllä keskustelufoorumikin on somea
Pitää siis sanoa "some sovellukset joista termi some useimmiten tunnetaan ja josta se on lähtöisin". Jos sanoo vaan some niin sitten saat hepulin, koska ei Savon sanomien palauteboksissa ollut kohua. Ja sekin on somea! Huoh, syö pääs.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko someraivo ollut hillitympi, jos tämän pahoinpitelijän isä olisi suhtautunut eri tavalla kuin nyt teki.
Todella vastenmielistä viestittelyä häneltä. Oli oikeasti ylpeä tyttärensä teosta.
Tämä. Jos isä olisi pahoitellut tai edes sanonut jotain muuta kuin puolustellut(!) tytärtään ja syyllistänyt uhria ja muita asianosaisia niin ihmisten reaktio olisi ollut ehkä toinen. (näitä joka reikään raiskaamiskommentteja on turha vetää tähän, ylilaudalla ja mv-lehdessä tulee jokaiseen melko neutraaliinkin uutiseen näitä, ei ole Kampin hirviötär ainoa kohde)
Vanhemmilla mennyt kasvatus pieleen ja vielä syyllistetään omista mokista muita, kyllä siinä lynkkaysmieliala nousee äkkiä. Jos ei vanhemmat kasvata niin kylä sitten. Siis oikeasti, jos tytär käyttäytyy noin ja isä vielä puolustaa niin mikä tollaisen lapsen pysäyttää? Seuraavaksi on joltain on lähtenyt henki kun tyttö on puolustanut "kunniaansa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh?
Some = sosiaalinen media
Eli kyllä keskustelufoorumikin on someaNiin, kuten sanoin. Pilkunviilaajista.
Mutta nyt mun tekee mieli paistettua munaa. Tottakai ymmärrät, että tarkoitin sekä kananmunaa että miehen sukupuolielintä. Koska pilkunviilaus.
Munat ovat kivekset, miehen sukupuolielimellä tarkoitetaan penistä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh?
Some = sosiaalinen media
Eli kyllä keskustelufoorumikin on someaNiin, kuten sanoin. Pilkunviilaajista.
Munat ovat kivekset, miehen sukupuolielimellä tarkoitetaan penistä :D
-_-'
Aikoinaan joku teki feikkiprofiilin Facebookiin Seppo Kääriäisestä. Joku valopää osuvasti kommentoi, että "ja hällä kaksi kaveria, feikki Pekkarinen ja feikki Väyrynen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä jonkun yksittäisen sivuston kommentointeja ei voi yleistää someraivoksi.
No minä olen lukenut väkivaltauhkauksia tuota kiusaajatyttöä kohtaan tällä palstalla, Suomi24:ssä, Facebookissa ja MV-lehden kommenteissa. Ylilaudalle en viitsinyt enää mennä edes katsomaan.
Jos et itse kerran ole somessa tapausta yhtään seurannut, niin miksi edes luulet, että kyse olisi vain yksittäisestä sivustosta??
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen media. Itse ymmärrän sen aika laajasti. Melkeipä kaikki missä ihmiset voivat viestiä julkisesti suurelle yleisölle.
Kyllä se viha on välillä aivan kohtuutonta, varsinkin kun monesti on oikaistu mutkat ja liitytään siihen vihakuoroon vaikka jonkun provosoivan otsikon takia.
Toki jotkut täysi-ikäiset ääliöt ovat jonkinlaisen vihan ansainneetkin, eihän se kuitenkaan kestä kuin sen 10 päivää, ja sitten tulee uusi vihattava.
Minuakin ihmetyttää aloituksen toteamus meissä kaikissa asuu joku someraivoaja. Itse en raivoa somessa enkä muualla ja luulen, että pienen joukon harrastus tuokin oikeasti on.
En ymmärrä aikuisten ala-arvoista raivoa. Aina ollaan nimittelemässä ja toivomassa milloin mitkäkin kiduttavaa ja epäinhimillistä rangaistusta. Monesti oikein kuvaillaan miten kuuluisi kiduttaa.
MUTTA en allekirjoita tuota että "nuoret tekevät virheitä" tässä asiayhteydessä. Joo kyllä nuoret ja lapset voivat lievässä määrin kiusata, mutta tämä teko JULKISELLA paikalla ja VIDEOIMALLA sen vaatii kyllä muuta kuin nuoruuden typeryyden. Itselläni on 12. vuotias sisko ja ei kyllä todellakaan olisi tämä mitenkään normaalia. En olisi itsekään näin tehnyt. Toiselle siskolleni kuitenkin tehtiin tämän tyylistä ja tämä henkilö joka sitä teki on lellitty, väkivaltainen ja ostaa kavereita rahalla. Koitti myöhemmin kaveerata minun kanssani kaiken sen jälkeen mitä teki siskolleni (hän joutui vaihtamaan koulua).
Mitkään puhuttelut ei auta. Ongelma löytyy melkein aina kotoa tai koulusta. Tässäkin nähdään että isä on yhtä hirveä. Ei kukaan lapsi synny pahana ja tyttöä olisi pitänyt auttaa jo aikoja sitten. Kuitenkin 13 vuotias tietää kyllä että lyöminen ja kiusaaminen on väärin, mutta tietää ettei tule rangaistuksia ja/tai ajattelee ettei säännöt koske häntä. Lapsi pois kotoa ja kunnon perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh?
Some = sosiaalinen media
Eli kyllä keskustelufoorumikin on someaPitää siis sanoa "some sovellukset joista termi some useimmiten tunnetaan ja josta se on lähtöisin". Jos sanoo vaan some niin sitten saat hepulin, koska ei Savon sanomien palauteboksissa ollut kohua. Ja sekin on somea! Huoh, syö pääs.
Hyvin harvat somekohut jäävät vain yhdelle alustalle, eikä niitä silloin yleensä kohuiksi sanotakaan. Twitter, facebook, av ja ylis ovat ne foorumit joissa tavallisesti on törkeimmät/laajimmat mylvinnät.
Mun mielestä tuo blogikirjoitus oli hyvä ja järkevä. Ihanan kiihkotonta.