Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen on diabeetikon (2) ruokavalio?

Vierailija
13.03.2017 |

Voisko joku kertoa esimerkkejä? Ja onko yleisiä suosituksia vai itse havaintojen kautta mietitty ruokavalio.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2diabetes ja hoidan sitä vhh-ruokavaliolla.

Vierailija
2/17 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan siitä ketä haluaa uskoa. Mulle diabeteshoitajan luona käynti jäi yhteen käyntiin, koska ne ohjeet olis pahentanut tilannetta. Mulle totuus valkeni ruotsalaisista lähteistä ja lopullisen mallin löysin puolalaisen lääkärin opeista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetesliiton ohjeilla

Vierailija
4/17 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabetesliiton ohjeilla

...varmistetaan, että diabeetikot ei maailmasta lopu.

Vierailija
5/17 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tää just on! Ketä oikein uskoa? Laihduta tässä sitten.

Vierailija
6/17 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kehon reagointia kannattaa uskoa.

Vierailija
7/17 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikotietä onneen eikä pikakaistaakaan. Pitää ensin ottaa järki käteen. Tunnenko ketään, joka olis saanut diabeteksensa hanskaan virallisten ohjeiden avulla? Vai onko tilanne mahdollisesti mennyt huonommaksi? Vähän rasvaa, paljon hiilaria, paljon proteiinia, toimiiko? Miten toimii hiilihydraatti ja proteiini elimistössä? Nostaako ne verensokeria? Entä rasva? Nostaako se verensokeria? Onneksi nykyään tietoa on, jos vaan osaa sitä etsiä ja ymmärtää lukemaansa. On sitten loppupeleissä itsestä kiinni mitä uskaltaa omalla kohdallaan kokeilla.

Vierailija
8/17 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillähän se lähtee. Tosin jos insuliinia ei ole tarpeeksi, niin lähtee myös henki. kts. ketoasidoosi.

Vierailija
9/17 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lihoin vhh:lla. Kermaa, juustoa, pihviä, voita, salaattia.

Vierailija
10/17 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabetesliiton ohjeilla

Aivan liikaa tärkkelystä. Viljoja, sokeria, teollisesti prosessoituja rasvoja ja margariineja.

Syö runsaasti kasviksia, paljon tuoreena.

Peruna, pasta ja riisi minimiin.

Hyviä rasvoja ja proteiinia saat avokadosta, manteleista, siemenistä, pähkinöistä, voista, kylmäpuristetuista öljyistä ja -kookosöljystä.

Jos syöt kalaa , kanaa ja lihaa, niin myös niitä.

Ruokaremontti voi olla haastava toteuttaa, mutta ehdottomasti kannattaa. Aika ajatella ravinto uudella tavalla.

Tsemppiä :)

Vierailija
11/17 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisilla suosituksilla tauti pahenee, ruokavalio-ohjeet ajastaan jäljessä. Paras ruokavalio mielestäni on hiilihydraatteja karttava, proteiinipitoinen, paljon kasviksia, kohtuullisesti marjoja. Käytäntö vasta osoittaa, mikä nostaa verensokeriasi, mikä ei.

Vierailija
12/17 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillähän se lähtee. Tosin jos insuliinia ei ole tarpeeksi, niin lähtee myös henki. kts. ketoasidoosi.

Tarkennatko hieman ajatuksiasi.

Vierailija
13/17 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 5 ateriaa päivässä, ihan perus lautasmallin mukaan. Lisäksi laihdutin 15 kiloa. Nyt ei enää tarvitse niin paljon tarkkailla syömistä. Kun laihduttaa ja lopettaa mahdollisen tupakoinnin, ei välttämättä tarvitse enää lääkkeitä :)

Siis kakkostyypin diabeteksessa

Vierailija
14/17 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallisilla suosituksilla tauti pahenee, ruokavalio-ohjeet ajastaan jäljessä. Paras ruokavalio mielestäni on hiilihydraatteja karttava, proteiinipitoinen, paljon kasviksia, kohtuullisesti marjoja. Käytäntö vasta osoittaa, mikä nostaa verensokeriasi, mikä ei.

Tiesitkö, että proteiini nostaa verensokeria? Eli sitäkään ei kannata mielinmäärin syödä. Se ei myöskään sellaisenaan ole energianlähde. Energia otetaan joko hiilihydraatista tai rasvasta. Jos vähennät hiilihydraatteja, on syötävä rasvaa. Proteiini ei pidä myöskään nälkää kovin hyvin, rasva toimii siinäkin paremmin.

Vierailija
15/17 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lihoin vhh:lla. Kermaa, juustoa, pihviä, voita, salaattia.

Ei varmaan olis kannattanut opiskella asiaa laajemmin? Minä karppaan ja noista syön vain kermaa ja voita. Pihviä tosi harvoin, tuskin ollenkaan. Juustoja myös harvoin, joskus jossain gratiinissa. Salaattia en syö kuin kesällä suoraan kasvimaalta.

Joko et ymmärtänyt mitä teit väärin, tai sitten olit valmiiksi laiha ja lihoit karppaamalla sen takia. Karppaus kun tekee lihavista hoikkia ja laihoista myös hoikkia eli normaalipainoisia. Karppaamalla on hyvin vaikea laihduttaa normaalin bmi:n sisällä.

Vierailija
16/17 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sairauden hoidossa pitää toimia lääkärin ja hoitajan ohjeen mukaan.

Vierailija
17/17 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa virallisterveelliset ruokavalio-ohjeet kehoittavat syömää hiilihydraattia yli puolet päivän energiatarpeesta. Eli pitäisi syödä sitä, mikä juuri nostaa verensokeriarvoja. Ei käy järkeen. Suomalainen leivän syönnin tuputus on jo kummallista. Sairaaloiden osastoillakin diabeetikot saa hiilihydraatteja paljon. Syötetään puuron kanssa leipää, perunan kans leipää, kahvipulla tottakai, illalla leipää ja sokerijogurttia. Kiva hoitajana katsoa tätä, mutta minkäs teet, kun kyse virallisista suosituksista. Pistetään sitten vain lisää insuliinia.