Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahaa! Opettajat antavat yläkoululaisten olla kännyköillään, jotta olisi hiljaista.

Vierailija
13.03.2017 |

Nyt ymmärrän. Koulu on mennyt sellaiseksi, että ope ei viitsi pitää kuria ja on vaan tyytyväinen, kun oppilaat on hiljaisia ja kännyköillään.

(Tosta kasiluokkiinsa tyytyväisestä opeketjusta ymmärsin)

Minun lapseni ovat myös yläkoulussa. Lähettävät mullekin whatsapp-viestejä kesken tuntien aivan vapaasti. Eivät ole koskaan olleet häiriköitä, mutta roikkuvat kännyköissään.

Ärsyttää, että opet antaa pitää kännykät auki.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykät tunnin ajaksi opelle!

Vierailija
2/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omaa tyhmyyttä, jos ovat mieluummin kännykällä kuin opiskelevat. Harmittaa sitten myöhemmin, kun joutuvat amikseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ymmärrän. Koulu on mennyt sellaiseksi, että ope ei viitsi pitää kuria ja on vaan tyytyväinen, kun oppilaat on hiljaisia ja kännyköillään.

Minun lapseni ovat myös yläkoulussa. Lähettävät mullekin whatsapp-viestejä kesken tuntien aivan vapaasti. Eivät ole koskaan olleet häiriköitä, mutta roikkuvat kännyköissään.

Lapsesi lähettävät sinulle wa-viestejä kesken tunnin, etkä puutu tähän? Meillä suljettaisiin liittymä välittömästi.

Vierailija
4/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"opettaja antaa pitää kännykän auki"... En anna. Mutta mitä voin tehdä sille, että toistuvista kielloista huolimatta, kännykkää käytetään? Olen sanonut ystävällisesti, olen sanonut vähemmän ystävällisesti, olen poistanut luokasta. Silti se kännykkä on esillä. Osa ei edes laita pois, vaikka asiasta sanoo. Osa laittaa, mutta ottaa puhelimen minuutin päästä takaisin. Minulla menisi koko oppitunti siihen, että huomautan puhelimista, eikä kukaan oppisi yhtään mitään. Sen sijaan olen päätynyt siihen, että sanon asiasta muutaman kerran ja sen jälkeen annan olla. Jos ei puhetta ymmärrä, niin katsokoot sitten sitä netflixiä, niin sentään muut 20 saavat mahdollisuuden oppia jotain.

Vierailija
5/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"opettaja antaa pitää kännykän auki"... En anna. Mutta mitä voin tehdä sille, että toistuvista kielloista huolimatta, kännykkää käytetään? Olen sanonut ystävällisesti, olen sanonut vähemmän ystävällisesti, olen poistanut luokasta. Silti se kännykkä on esillä. Osa ei edes laita pois, vaikka asiasta sanoo. Osa laittaa, mutta ottaa puhelimen minuutin päästä takaisin. Minulla menisi koko oppitunti siihen, että huomautan puhelimista, eikä kukaan oppisi yhtään mitään. Sen sijaan olen päätynyt siihen, että sanon asiasta muutaman kerran ja sen jälkeen annan olla. Jos ei puhetta ymmärrä, niin katsokoot sitten sitä netflixiä, niin sentään muut 20 saavat mahdollisuuden oppia jotain.

Juuri näin. Jos ei oma tulevaisuus kiinnosta, niin sille ei opettaja voi mitään. Oman selustan voi vielä turvata ja lähettää vanhemmille viestin asiasta, mutta eipä tuollaisten kännykän hiplaajien vanhempia asia yleensä kiinnosta.

Vierailija
6/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ymmärrät, että koululla ja opettajalla ei ole juridisesti oikeutta ottaa oppilaalta kännykkää. Opettaja voi ainoastaan pyytää laittamaan kännykän pois, mutta jos oppilas ei tee niin, ope ei voi mitään. Totta kai opettaja voi rikkoa lakia ja siepata kännykän - ja riskeerata sen, että nykypäivän känkkäränkkävanhemmat soittelevat reksille tai poliisille.

Toinen juttu: montako minuuttia oppitunnista ja toisten oppilaiden opetusajasta pitäisi mielestäsi käyttää "kännykät pois" -, hei laitapa se nyt pois -, hei keskityhän sinäkin -jankutukseen? 5 minuuttia 45:stä? 25? Totuus on, että jos opettaja sille tielle lähtee, on käytettävä 30 minuuttia vähintään. Onko kännyriippuvasella mukulalla siis oikeus näin välillisesti pilata toisten tunti?

Aina voi vedota siihen, että jos opettajan tunnit ovat riittävän kiinnostavia tai opettajalla on "luontaista auktoriteettia" (=käsite ajalta, jolloin opettajalla oli käytettävissään MYÖS kurinpidollisia keinoja), kännykkäongelmaa ei ole. Sanonpahan vaan että onnea sellaisen opettajan etsimiseen/luomiseen.

Yläkouluikäisen pitää jo pystyä ottamaan vähän vastuuta omasta koulunkäynnistään ilman jatkuvaa paapomista. Jos hän mieluummin haaskaa tuntinsa kännykän/muun ulokkeensa räpläykseen, se on hänen valintansa, kunhan ei häiritse muita.

Vierailija
7/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sitä opettajaakin ärsyttää, kun ne ensisijaisessa kasvatusvastuussa olevat henkilöt eivät vaivaudu opettamaan lapsilleen missä tilanteissa puhelimen käyttö on sopimatonta...

8/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkälti oppilaan valinta - jos ei halua tunnista hyötyä niin voi sen ajan tuhlatakin. Pääasia ettei estä muita oppimasta. Ei tuntia kannata tuhlata kännykästä kärhämöintiin.

Kotona kannattaa käydä läpi nuo asiat ja miettiä, olisiko lapsen hyvä jättää koko kapula kotiin.

Miksi toisten nuorten pitäisi kärsiä yhden riippuvuudesta?

Vierailija
9/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä juttu. Jos jotain PirkkoPetteriä ei kiinnosta laskea matematiikan tehtäviä niin mielummin surffailkoon sitten somessa jos sillä pitää turpansa kiinni ja antaa opiskelurauhan niille joita opiskelu kiinnostaa.

10/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vielä tarkentaa tuohon puhelimen ottamiseen. Opettajan käytettävissä oleva keinovalikoima riippuu koulutusasteesta. Perusopetuksessa häiritsevän ja/tai vaarallisen saa poistaa -> kännyn siis SAA poistaa. Lukiossa saa poistaa vain vaarallisen -> ei saa poistaa.

Vierailija
11/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olet sitä mieltä että se, että lapsesi käyttää kännykkää oppitunnin aikana on OPETTAJAN SYY eikä sinulla tai lapsellasi ole mitään osaa tai arpaa tilanteeseen?

Yläkoululaisen tulisi jo ymmärtää milloin kännykkää käytetään ja milloin ei. Toivottavasti et ole vaatimassa tukiopetusta lapsellesi kun tulee huonoja numeroita ja jos olet niin toivottavasti sitä ei järjestetä. Muista mainita asiasta siinä vaiheessa kun ei pääsekään haluamaansa jatko-opintopaikkaan tai valittaa parikymppisenä paskaduuniaan.

Vierailija
12/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja voi nykyisin jo ottaa kännykän pois oppilaalta, jos kännykkä haittaa opiskelua. Minä kun olen nainen, kykenen tekemään useita asioita yhtäaikaa. Minä pystyn pitämään opetuspuhetta yllä, vaikka kävelen Pekan luo ja ojennan käteni. Minun ei tarvitse edes sanoa Pekalle mitään, kunhan vain vilkaisen kännykkää, ja jo Pekka laittaa sen käteeni. Vien kännykän pöydälleni lopputunnin ajaksi, eikä opetus ole keskeytynyt lainkaan. Enimmillään olen hakenut neljän oppilaan kännykän, eikä se ole mitenkään haitannut opetustani. Sen jälkeen oppilaatkin ovat alkaneet opiskella sen sijaan, että olisivat salamyhkäisesti kännykällään.

Vierailija
13/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Täytyy vielä tarkentaa tuohon puhelimen ottamiseen. Opettajan käytettävissä oleva keinovalikoima riippuu koulutusasteesta. Perusopetuksessa häiritsevän ja/tai vaarallisen saa poistaa -> kännyn siis SAA poistaa. Lukiossa saa poistaa vain vaarallisen -> ei saa poistaa.

Juristiystävän mukaan häiritsevän pitäisi olla koko ryhmää häiritsevä, esim äänekäs mankla. Yhtä oppilasta häiritsevä känny ei siis mahtuisi lain piiriin

14/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja voi nykyisin jo ottaa kännykän pois oppilaalta, jos kännykkä haittaa opiskelua. Minä kun olen nainen, kykenen tekemään useita asioita yhtäaikaa. Minä pystyn pitämään opetuspuhetta yllä, vaikka kävelen Pekan luo ja ojennan käteni. Minun ei tarvitse edes sanoa Pekalle mitään, kunhan vain vilkaisen kännykkää, ja jo Pekka laittaa sen käteeni. Vien kännykän pöydälleni lopputunnin ajaksi, eikä opetus ole keskeytynyt lainkaan. Enimmillään olen hakenut neljän oppilaan kännykän, eikä se ole mitenkään haitannut opetustani. Sen jälkeen oppilaatkin ovat alkaneet opiskella sen sijaan, että olisivat salamyhkäisesti kännykällään.

Frontaaliopetusta?

Minulla tekevät enemmän itsenäistä urakkaa. En voi keskittyä toiseen oppilaaseen, jos olen toisen luona käsi ojossa. Keskityn kiinnostuneisiin - kyllä ne kännykän selaajatkin kiinnostuvat, kun hylättyjä tulee tarpeeksi.

Vierailija
15/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ajattelit tehdä keskeyttämättä opetusta siinä vaiheessa jos se Pekka ei anna sitä puhelintaan vaan jatkaa sen käyttämistä?

Vierailija
16/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ajattelit tehdä keskeyttämättä opetusta siinä vaiheessa jos se Pekka ei anna sitä puhelintaan vaan jatkaa sen käyttämistä?

Sellaista tilannetta ei ole vielä tullut vastaan, vaikka melkoisia kuspäitä ja häiriköitä sieltä luokasta välillä löytyykin. Kun Pekalle hymyilee samalla, kun on käsi ojossa, ja sanoo nätisti kiitos siihen opetuspuheen väliin, pääsee Pekan kanssa samalle aaltopituudelle eikä Pekka menetä kasvojaan.

Vierailija
17/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Frontaaliopetusta?

Minulla tekevät enemmän itsenäistä urakkaa. En voi keskittyä toiseen oppilaaseen, jos olen toisen luona käsi ojossa. Keskityn kiinnostuneisiin - kyllä ne kännykän selaajatkin kiinnostuvat, kun hylättyjä tulee tarpeeksi.

Minulla he kiinnostuvat jo ennen hylättyjä, koska otan kännykän heti kättelyssä pois. Minä keskityn kaikkiin yhtäaikaa, vaikka en olisikaan luokan edessä.

Vierailija
18/18 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, jos toimii teille ja kaikki ovat tyytyväisiä järjestelyyn. Kuten joku tässä ketjussa aiemmin jo sanoikin, puhelimen saa ottaa pois vain, jos se häiritsee tuntia. Eli jos joku soittaa musaa kesken tunnin tai puhuu puhelimeen yms. Jos yksittäinen oppilas katsoo netflixiä, se ei häiritse tuntia, eikä opettajalla tällöin ole oikeutta ottaa puhelinta pois. Toki sitä voi pyytää ja jos kukaan ei valita niin, hyvä. Meidän koulussa vaan tuntuu valitettavasti olevan vanhempia, jotka valittavat siitä, että puhelimet otetaan pois. Yhdessäkin vanhempainillassa eräs huoltaja totesi, että kyllähän se on kumma, jossei puhelimen käyttöä tunneilla kielletä ja että koulun pitäisi kyetä kieltämään laitteet kajoamatta oppilaiden omaisuuteen.

Ei paljon viitsi ruveta takavarikoimaan puhelimia niiltä, jotka eivät häiritse tuntia, kun tietää, että kotoa nostetaan hirveä mekkala "oppilaiden omaisuuteen kajoamisesta". Siksi tyydyin huomauttaumaan muutaman kerran ja jos viesti ei mene perille, keskityn opettamaan heitä, joilla menee. Onneksi suurimmalla osalla menee.