Kauppojen mahdollisesti epäeettiset vaatteet AHDISTAA!!!!
MISTÄ voin ostaa jos en halua että jossain hikipajassa on toinen epäinhimillisissä olosuhteissa kärsinyt sen vaatteen takia joka minulla on päälläni? Kyllä osataan siitä luonnosta aina olla huolissaan ja kiillotetaan omaa sädekehää mutta piittako kukaan niistä ihmisistä siellä? Miksi ei vaadita vaateketjuilta huomiota ja ihan rahaa tähän asiaan että he maksavat siitä että on tehty inhimillisesti, vaikka se olisi voitosta pois. Eli ei osteta sieltä mitkä teettää epäeettisesti. Mutta tässä tullaan siihen että KIINNOSTAAKO meitä, ketään, jotka voimme jaloillamme ja rahoillamme äänestää, se toinen ihminen.
Kommentit (27)
En osta halpiskertakäyttörääsyjä ja käytän vaatteeni loppuun. Enkä ostele huvikseni. Siinä se.
Kudo kankaasi itse + värjää kangas itse + ompele vaatteesi itse= eettinen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Kudo kankaasi itse + värjää kangas itse + ompele vaatteesi itse= eettinen valinta.
Unohdin tästä vaiheen yksi: kasvata kasviperäiset kuidut itse. Keinokuitujen suhteen= lue kemistiksi + hanki kunnon kemiantehdas.
Eli tee kaikki itse, niin voit olla täysin varma eettisyydestä (tai ympäristöystävällisyydestä).
Up. Ahdistaa kun tarvitsisi jo uusia vaatteita, nettikirppari täynnä ylihinnoiteltuja rättejä! :(
Juuri tuosta syystä ostan nykyään lähes kaikki vaatteeni kirpputoreilta. Onhan sielläkin niitä epäeettisesti tuotettuja, mutta ainakin "hyödynnän" jo tapahtuneen vahingon loppuun asti: lapsityövoimalla tuotettu toppi on surullinen asia, mutta vielä surullisempaa olisi, jos sen topin tehneen lapsen kärsimys menisi hukkaan heti muodin vähän vaihtuessa ja vaatteen lentäessä roskiin. Tällä tavoin ei tarvitse myöskään tukea uusien epäeettisten vaatteiden tuotantoa niin paljon.
Tutustukaa GOTS-sertifikaattiin ja ostakaa vaatteita tai kankaita, joilla on tuo sertifikaatti.
Älkää kuitenkaan menkö vipuun ja ostako vaatetta tai kangasta, jossa lukee vain, että "valmistettu GOTS-sertifioidusta luomupuuvillasta" -> silloin vain se puuvilla on viljelty GOTS-standardin mukaisesti, mutta muu käsittely ja muut valmistusvaiheet voi olla ihan mitä vain, mitä tavallisissakin vaatteissa. Esim. monissa nettikaupoissa annetaan väärä kuva eikä sitä välttämättä myyjäkään ole ihan kartalla, kun mainostavat vaatetta "haitta-aineettomaksi" sillä perusteella, että vain puuvilla on GOTS-viljeltyä. Sillä se ei riitä vielä takaamaan mitään.
Vaate tai kangas täytyy olla siis kokonaan GOTS-sertifioitu, pellolta valmiiksi tuotteeksi ja sillä täytyy olla tuo vihreä GOTS-merkki. GOTS on tiukempi standarki kuin esim. Öko-tex100, joka takaa vain, että ei ole käytetty sataa haitallisinta ainetta. Sekään ei siis ole yhtä kuin myrkytön, kuten usein väitetään.
Jos haluaa tukea eettisiä vaatteita, niin jättäkää ostamatta "perusvaatteita", jotka on Made in China ym. valmistettuja. Kun ostatte uutta, ostakaa noita sertifioituja vaatteita. Laittakaa palautetta valmistajille ja kaupoille. Kirpparit on ok, jos ei ole varaa aina noihin uusiin sertifioituihin, mutta toisaalta jos kaikki ostaa kaiken kirpparilta, niin kukaan ei pysty valmistamaan noita eettisiä vaatteita, jos ei ne käy kaupaksi.