Kauppojen mahdollisesti epäeettiset vaatteet AHDISTAA!!!!
MISTÄ voin ostaa jos en halua että jossain hikipajassa on toinen epäinhimillisissä olosuhteissa kärsinyt sen vaatteen takia joka minulla on päälläni? Kyllä osataan siitä luonnosta aina olla huolissaan ja kiillotetaan omaa sädekehää mutta piittako kukaan niistä ihmisistä siellä? Miksi ei vaadita vaateketjuilta huomiota ja ihan rahaa tähän asiaan että he maksavat siitä että on tehty inhimillisesti, vaikka se olisi voitosta pois. Eli ei osteta sieltä mitkä teettää epäeettisesti. Mutta tässä tullaan siihen että KIINNOSTAAKO meitä, ketään, jotka voimme jaloillamme ja rahoillamme äänestää, se toinen ihminen.
Kommentit (27)
Minua ei todellakaan kiinnosta. Jos löydän tarvitsemani laadukkaan tuotteen oikeaan hintaan niin ostan sen.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei sulla ole todellisia ongelmia.
Se on totta, joten eikö silloin ole hyvä hetki ajatella muutakin kuin itseään?
ap
Tee itse niin ei tarvitse ahdistua.
No entä ruoka? Esim. Espanjassakaan ei kai tuo vihannesten tuottaminen niin kauhean eettistä ja kestävää ole nähtävästi.
Vierailija kirjoitti:
No entä ruoka? Esim. Espanjassakaan ei kai tuo vihannesten tuottaminen niin kauhean eettistä ja kestävää ole nähtävästi.
Ruoka on tarpeellista, suomalaista yritän ostaa jos pystyn. Mutta vaatteet ahdistaa siksi, kun ilman tuota ja tuota vaatetta kyllä ELÄÄ. Kirpputorit on vaihtoehto tietenkin.
Pyrin ostamaan vain epäeettisesti tuotettua tavaraa peppukipeyden maksimoimiseksi.
Vierailija kirjoitti:
MISTÄ voin ostaa jos en halua että jossain hikipajassa on toinen epäinhimillisissä olosuhteissa kärsinyt sen vaatteen takia joka minulla on päälläni? Kyllä osataan siitä luonnosta aina olla huolissaan ja kiillotetaan omaa sädekehää mutta piittako kukaan niistä ihmisistä siellä? Miksi ei vaadita vaateketjuilta huomiota ja ihan rahaa tähän asiaan että he maksavat siitä että on tehty inhimillisesti, vaikka se olisi voitosta pois. Eli ei osteta sieltä mitkä teettää epäeettisesti. Mutta tässä tullaan siihen että KIINNOSTAAKO meitä, ketään, jotka voimme jaloillamme ja rahoillamme äänestää, se toinen ihminen.
Teetätä ompelijalla, niin ei tarvitse murehtia hikipajoista.
Itse ostan vaatteeni enimmäkseen käytettynä.
Siis olen jo puolitosissani harkinnut oman bisneksen perustamista, mutta sitten tullaan kankaisiin. Mistä ne saa eettisesti? En minä tiedä miten kangasta TEHDÄÄN?
ap
Suosittelen menemään kirpparille. Olkoonkin että vaate on epäeettisesti tehty, lisäät sen käyttöaikaa ostamalla sen käytettynä = luonnolle parempi vaihtoehto kuin uutena ostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetätä ompelijalla, niin ei tarvitse murehtia hikipajoista.
Sittenkin törmää ongelmaan, mistä kankaat ovat peräisin ja millaisissa olosuhteissa tuotettu.
Vierailija kirjoitti:
esim
http://www.stylist.co.uk/fashion/ethical-fashion-brands-you-need-in-you…
http://www.thegoodtrade.com/features/fair-trade-clothing
http://www.marieclaire.co.uk/news/fashion-news/the-best-ethical-fashion…
Kiitos <3
Siltikin mietin, että kuinka hyvin voi luottaa siihen että jotain ainakin MARKKINOIDAAN eettisenä.
ap, älä osta halpoja vaatteita. Ota selvää vaatemerkin käyttämistä tehtaista netistä: jos joku merkki teettää vaatteensa Kiinassa tai Kambodzhassa, riski lapsityövoimalle kasvaa.
TOISAALTA. Lisäänpä vähän nyt moraalista tuskaasi...Oletko ap tullut koskaan ajatelleeksi, että jos niitä kambodzhalaisia naisia ja lapsia ei kukaan työllistä, perheet kuolevat nälkään. Juu, olisi parempi, että työstä maksettaisiin sellainen palkka, ettei perheiden tarvitsisi lähettää lapsia tehtäisiin saadakseen elämiseen riittävästi rahaa. Mutta jostakin se elintason nousu lähtee.
Itse asiassa palkkatasolla on taipumus aina nousta noissa halpatuotantomaissa. Joskus minun lapsuudessani Thaimaa oli vaatetuotannon mekka, jossa halvalla tuotettiin vaatteita Eurooppaan. Oman aikansa siellä ihmiset puursivat halvalla hikipajoissa, mutta palkkataso on noussut, ja halpatehtaat siirtyneet pois Thaimaasta.
Näin se menee muuallakin. Kun tuotantoa siirtyy halpatuotantomaahan, jollakin aikavälillä tehtaita tulee liikaa ja osaavasta työvoimasta alkaa tulla kilpailua ja palkkataso nousee. Tätä kehitystä tietysti sopii jouduttaa, mutta my point: sille rättifirman työläiselle ei ehkä olekaan yksiselitteisesti HYVÄ asia, jos sinä ja muut länsimaiset ostajat alatte boikotoida sitä!
t. ulkomaantoimittaja
Mä olen yrittänyt ostaa NOSH merkiltä, sertifioitua luomupuuvillaa kangas ja vaatteet tehty Euroopassa. Hintaa noilla toki on, mutta ei musta ihan tolkuttomasti. Sit kirpparilta ostan farkut ja Lindexiltä saa nykyään GOTS-merkittyjä vaatteita, ei siis kaikki, mutta jotkut, ja tuo GOTS on tällä hetkellä paras tae siitä että vaate on pellolta kauppaan kaikki vaiheet eettinen. Ja nuo Lindexin on aika edullisiakin, saa sekä lasten että naisten vaatteita. Myös R-collectionia suosin joskus kun lompakko antaa myöten, tuotanto lähellä ja vaatteet laadukkaita, kankaiden eettisyydestä en niissä tiedä.
Mun ongelma on kengät, talvella Kuomaa ja sieviä löytyy mutta kesäksi jotuu ostaa jotain halpakauppa tennareita, kun omaan jalkaan sopivia ei muuten löydy, ei ainakaan alle monen sadan hinnan. Eettiset olisivat Vejat, ainakin netin kautta saa, mutta kun ne ei oo mun jalan lestiin sopivia, harmittaa tosissaan kun olisivat hyvännäkösiäkin.
Esim. Helsingin keskustassa on kauppa nimeltä Nudge, joka myy eettisiä ja ekologisia vaatteita yms. Sieltä voi katsoa myös listan heidän myymistään tuotemerkeistä, minkä perusteella voi shoppailla myös suoraan näiden nettikaupoista.
Vierailija kirjoitti:
ap, älä osta halpoja vaatteita. Ota selvää vaatemerkin käyttämistä tehtaista netistä: jos joku merkki teettää vaatteensa Kiinassa tai Kambodzhassa, riski lapsityövoimalle kasvaa.
TOISAALTA. Lisäänpä vähän nyt moraalista tuskaasi...Oletko ap tullut koskaan ajatelleeksi, että jos niitä kambodzhalaisia naisia ja lapsia ei kukaan työllistä, perheet kuolevat nälkään. Juu, olisi parempi, että työstä maksettaisiin sellainen palkka, ettei perheiden tarvitsisi lähettää lapsia tehtäisiin saadakseen elämiseen riittävästi rahaa. Mutta jostakin se elintason nousu lähtee.
Itse asiassa palkkatasolla on taipumus aina nousta noissa halpatuotantomaissa. Joskus minun lapsuudessani Thaimaa oli vaatetuotannon mekka, jossa halvalla tuotettiin vaatteita Eurooppaan. Oman aikansa siellä ihmiset puursivat halvalla hikipajoissa, mutta palkkataso on noussut, ja halpatehtaat siirtyneet pois Thaimaasta.
Näin se menee muuallakin. Kun tuotantoa siirtyy halpatuotantomaahan, jollakin aikavälillä tehtaita tulee liikaa ja osaavasta työvoimasta alkaa tulla kilpailua ja palkkataso nousee. Tätä kehitystä tietysti sopii jouduttaa, mutta my point: sille rättifirman työläiselle ei ehkä olekaan yksiselitteisesti HYVÄ asia, jos sinä ja muut länsimaiset ostajat alatte boikotoida sitä!
t. ulkomaantoimittaja
Kiitos kommentista! :) Minä ajattelin sitä, että jollain tavalla pitäisi vielä selkeämmin ilmaista se vaateketjuille, että hei me emme halua ostaa jos teidän vaatteet on epäeettisesti tuotettu. Eivätkö he voisi panostaa näihin tehtaisiin olojen parantamiseksi, ei luulisi resursseista olevan kiinni?
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/04/10/suomalaisvaatteita-valmistetaan…
^ tuon linkin takana olevasta jutusta sain sen käsityksen, että juurikin kuluttajalal on pallo siinä, että heidän olonsa paranee, kun vaateketjut tarjoaa sitä mitä ostetaan, tietenkin. Niin nyt olen ostajana herännyt tähän vastuuseen ja olen vähän hämmentynyt mitä tehdä ja mistä aloittaa. Hyviä vinkkejä täältä on kyllä saanut, kiitos kaikille niistä.
ap
Huomaa ettei sulla ole todellisia ongelmia.