Lestadiolainen koulukaveri, ei mitään yhteistä, paheksuva ja haluaisi silti olla kaverini?
Ollaan molemmat abeja, eli tällä hetkellä lukulomalla. Koko ajan puhelin kilisee että mennäänkö kirjastoon lukemaan, kahvilaan tms.
Ongelma on, että tämä tyttö yrittää käännyttää minua koko ajan ja täysin avoimesti paheksuu tekemisiäni ja päätöksiäni - hulluin esimerkki on kun jostain kävi ilmi että syön e-pillereitä ja hän jaksoi vaahdota siitä vaikka kuinka pitkään. Käytän välillä alkoholia, meikkaan päivittäin ja minulla on korvissa useampi lävistys. Niistäkin pitää mäkättää että pilaan ihoni ja olisin kaunis ilman. Olen tuhat kertaa sanonut että jospa tehtäis molemmat omat valintamme, mutta ei mene perille.
Pitääkö nyt vaan kylmästi sanoa että kiitos, ei nähdä enää? Ihmisenä hän on kuitenkin hyvin lämmin ja mukava kun ei ala valittaa/käännyttää.
Kommentit (28)
Sinähän itse salliva olet, ei voi olla kaveria ellei ole samanlainen,joissakin piireissä tuo laskettaisiin jo rasismiksi
oo loord kumbayah
Oman kokemukseni pohjalta kannattaa pitää etäisyyttä lestoihin. Siis niin hullua juttua ja käyttäytymistä. Joka toisella on varmaan jonkin sortin persoonallisuushäiriöitä.
Toivoo varmaan että saisi sinut käännytettyä, siksi pitää niin tiuhaan yhteyttä...
Vierailija kirjoitti:
Ollaan molemmat abeja, eli tällä hetkellä lukulomalla. Koko ajan puhelin kilisee että mennäänkö kirjastoon lukemaan, kahvilaan tms.
Ongelma on, että tämä tyttö yrittää käännyttää minua koko ajan ja täysin avoimesti paheksuu tekemisiäni ja päätöksiäni - hulluin esimerkki on kun jostain kävi ilmi että syön e-pillereitä ja hän jaksoi vaahdota siitä vaikka kuinka pitkään. Käytän välillä alkoholia, meikkaan päivittäin ja minulla on korvissa useampi lävistys. Niistäkin pitää mäkättää että pilaan ihoni ja olisin kaunis ilman. Olen tuhat kertaa sanonut että jospa tehtäis molemmat omat valintamme, mutta ei mene perille.
Pitääkö nyt vaan kylmästi sanoa että kiitos, ei nähdä enää? Ihmisenä hän on kuitenkin hyvin lämmin ja mukava kun ei ala valittaa/käännyttää.
Mikä ongelma? toivottavasti et turmele luonnonkaunista ja turmeltumatonta olentoa,joka muka käännyttää sinua vaikkei sitten käännytäkkään,ja joka vielä päälle on ihmisenä lämmin
Käännyttääkö lestadiolaiset? Enpä ole aikaisemmin kuullut :D Tuntuvat viettävän aikaa keskenään samanhenkisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö nyt vaan kylmästi sanoa että kiitos, ei nähdä enää? Ihmisenä hän on kuitenkin hyvin lämmin ja mukava kun ei ala valittaa/käännyttää.Mikä ongelma? toivottavasti et turmele luonnonkaunista ja turmeltumatonta olentoa,joka muka käännyttää sinua vaikkei sitten käännytäkkään,ja joka vielä päälle on ihmisenä lämmin
En ole ap, mutta mitenköhän hän voisi tämän tytön turmella? Ja ei ole kovinkaan lämmintä valittaa toisen ulkonäöstä ja muista henkilökohtaisista valinnoista. :-)
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni pohjalta kannattaa pitää etäisyyttä lestoihin. Siis niin hullua juttua ja käyttäytymistä. Joka toisella on varmaan jonkin sortin persoonallisuushäiriöitä.
Sama kokemus. Heissä on myös todella paljon koulukiusaajia. Pysy ap kaukana tuosta tyypistä!
Minä tunsin mukavan lestadiolaistaustaisen likan. Normaali likka. en usko sinua.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän itse salliva olet, ei voi olla kaveria ellei ole samanlainen,joissakin piireissä tuo laskettaisiin jo rasismiksi
oo loord kumbayah
Missä piireissä on kokemuksesi mukaan ok, että läheinen ihminen kritisoi negatiivisesti koko ajan tekemisiäsi ja henkilökohtaista ulkonäköäsi? Ei sellainen käytös kuulu normaaliin vastavuoroiseen ystävyyteen, vaan enemmänhän tuollainen jatkuva arvostelu muistuttaa henkistä väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö nyt vaan kylmästi sanoa että kiitos, ei nähdä enää? Ihmisenä hän on kuitenkin hyvin lämmin ja mukava kun ei ala valittaa/käännyttää.Mikä ongelma? toivottavasti et turmele luonnonkaunista ja turmeltumatonta olentoa,joka muka käännyttää sinua vaikkei sitten käännytäkkään,ja joka vielä päälle on ihmisenä lämmin
Minusta pikemminkin AP:n "kaverin" käytös on turmelevaa: arvostelu, paheksuminen, AP:n valintoihin ja ulkonäköön puuttuminen, se, ettei AP:n pyynnöistä huolimatta kunnioita AP:n henkilökohtaisia rajoja... Kuulostaa aika farisealaiselta meiningiltä, noinko muka Jeesuskin kohtelisi lähimmäistään?
Vierailija kirjoitti:
Minä tunsin mukavan lestadiolaistaustaisen likan. Normaali likka. en usko sinua.
No kiva, että tuttusi on kiva ihminen, mutta sinun tuntemasi on henkilö on täysin erillinen persoonansa, eikä hänellä ole _mitään_tekemistä AP:n kaverin kanssa. Yhden ihmisen perusteella ei voi tehdä yleistyksiä koskien sitä, millaisia muut ihmiset ovat, eikä AP ole tässä väittänyt, että kaikki lestadiolaiset olisivat sitä tai tätä.
Tunsin hänen lisäkseen myös hänen kaverinsa, normaali likka. En usko sinua.
Vierailija kirjoitti:
Tunsin hänen lisäkseen myös hänen kaverinsa, normaali likka. En usko sinua.
Minä taas en usko sinua.
Jos ei paheksuntaa oteta huomioon, niin pidätkö hänen seurastaan? Lähettäisin viestin, jossa kertoisin, että olisin mielelläni kaveri, mutta en halua enää kommentteja meikkaamisestani, alkoholin käytöstäni, e-pillereistä, korvakoruista. Jos tuo haluaa olla sinun kaverisi, niin lopettaa niiden kommentoimisen. Toki joskus voi tulla lipsahdus, kuten kaikilla voi tulla, jos on joihinkin tapoihinsa tottunut.
Käännyttäminen, miten yrittää käännyttää?
Yrittää murentaa itsetuntoasi hienovaraisesti. Yläasteella sama tyyppi kiusasi todennäköisesti haukkumalla ulkonäköä ja persoonaa ja nauramalla lestakavereidensa kanssa. Kokemusta on noista tyypeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä "vaikkei sitten käännytäkään" nyt oikein tulee? :D AP:han mainitsee aloitusviestissä on kahteen otteeseen sen että kaverin käytös vaikuttaa käännyttämiseltä. Ei se sitä välttämättä tarkoituksella tee, mutta jonkun sortin indoktrinaatiotahan kaveri joka tapauksessa ap:ta kohtaan harjoittaa. Mun veikkaus tosin on että se on tietoista, mutta että ap:n kaveri ei välttämättä osaa toimia toisin. Kun elää koko ikänsä yhteisössä, jossa on hyvin voimakas vastakkainasettelu meidän ja ulkomaailman välillä, sellaisen asenteen sisäistää todella helposti ja se tulee sitten mahdollisesti esille myös ihmissuhteissa joissa alkaa tehdä "lähetystyötä", siksi kommentoin aikaisemmin että minusta motivaationa näyttäisi olevan jonkun sortin käännytystö. Tunnistan nimittäin tämän käyttäytymismallin itse omasta lapsuudestani, vuorovaikutustilanteista muiden lasten kanssa.
Silti, oli motivaatio mikä oli, niin ei tuollaista tuomitsemista tarvitse sietää. Jos sinusta AP tuntuu siltä, että ihmissuhde ottaa enemmän kuin antaa, niin sanoi ihan suoraan että maailmankuvanne eivät kohtaa ja sinusta olisi parempi ettette enää kulkisi hirveästi yhdessä. T. nro 4, ex-lesta
Vierailija kirjoitti:
Käännyttääkö lestadiolaiset? Enpä ole aikaisemmin kuullut :D Tuntuvat viettävän aikaa keskenään samanhenkisten kanssa.
Jos lesta alkaa ystäväksi ei-lestan kanssa, on se yleensä ensimmäinen askel kohti yhteisöstä erkaantumista. Tässä eräskin tapaus läheltä: Naapuriini muutti yksi lestaperhe, jonka vanhimmasta lapsesta tuli paras kaverini. Tuli aina meille salaa katsomaan Jyrkiä ja kuuntelemaan Spaissareita. Erosi lahkosta jo ennen täysi-ikää. Tätä samaa ilmiötä olen nähnyt paljon.
T. Oulun seudulta
4/17 haluaa siis vielä tarkentaa, että minusta mikä tahansa päällekäyvä oman uskonnon tai ideologian esilletuonti keskusteluissa, ja toisen ihmisen tekemisten arvottaminen tämän tekemisten kautta, on eräänlaista käännyttämistä tai sen yrittämistä. Erityisesti jos siihen sisältyy "et tekisi tavalla x, tekisit mieluummin tavalla y" (aloitusviestistä lainattua: "Niistäkin [meikeistä ja lävistyksistä] pitää mäkättää että pilaan ihoni ja olisin kaunis ilman).
Kuulostaa todella oudolta. Olen itse ollut tekemisissä lestojen kanssa opiskeluaikoina ja nykyään myös työelämässä. Ikinä koskaan ei kukaan heistä ole yrittänyt käännyttää minua mitenkään. Koskaan ei kukaan heistä ole edes kertonut minulle uskostaan. Olen tämän asian jotain muuta kautta saanut selville. Enemminkin yrittävät sitä kaikin keinoin peitellä. Mulle on tullut sellainen käsitys, etteivät todellakaan halua ulkopuolista väkeä porukkaansa.
sano sille että sinun valintasi eivät kuulu hänelle pätkääkään ja jos paheksuu noin kovasti niin etsiköön sitten kavereita omiensa joukosta.