Verenpaineet nousi...vauva hiljeni
Eli tuo verenpaineitten nousu on ollut ongelma kokoraskauden ajan. Niitä on seurattu ja seurataan jatkossakin. Samoin olen käynyt lääkäreillä ja ultrissa ja käyn jatkossakin. Vauva on aina voinut hyvin.
Näin kävi aiemminkin ja silloin kävin äippäpolilla. Kaikki kunnossa...(paineet olivat kyllä silloin korkeammat)
Mutta paineet ovat nyt rielun viikon olleet 130/88 välillä paremmatkin. Tänään ne sitten ovat olleet 140/93 Eli eivät nyt vielä liian korkeat.
Mutta vauvakin on ollut tänään paljon paljon hiljaisempi ja liikkeet vaisumpia. Pientä liikehdintää on kuitenkin tuntunut.
En nyt varsinaisesti ole huolissaan. Mietityttää vain. Tai kaippa tässä jonkun verran on huolissaan kerran tänne kirjoittelen.
Neuvolalääkäri on reilun viikon päästä ja äippäpoli käynti kolmen viikon päästä. ja ny siis rv 22++
Kommentit (9)
Jollei olo tästä dramaattisesti muutu yht' äkkiä. Kuten jo aiemmin kirjoitin on noitten verenpaineitten kanssa ollut muutenkin ongelmia. Ja jos joka kerta ryntäisin äippäpolille kun ne pikkaisen nousevat niin saisin asua siellä.
Raskausmyrkytyksen olen jo kerran kokenut joten uskoisin tietäväni milloin sinne on mentävä.
En nyt hysteeriseksi kuitenkaan ala. Ja nuo verenpaineet ovat kuitenkin vielä sen verran matalat että tuskin edes minua sinne huolisivat.
Mietityttää vain miksi vauva on hiljaisempi tänään. Liikkeitä on kuitenkin tuntunut joten eiköhän pikkuinen voi hyvin.
t: ap jolla on rv 24++ eikä 22 niinkuin alussa kirjoitti.
Suosittelisin olemaan ennemminkin hysteerisen varovainen verenpaineiden kanssa.
Kokemusta on...
Itsekkin olen kärsinyt raskauksissani verenpaineista, jotka ovat sitten muodostuneet raskausmyrkytykseksi.
Noilla arvoilla ainakin itse jo jouduin sairaalan vuodelepoon ja lääkitykselle
Vauvat sitten syntyivät erittäin pienikokoisina. Kävin viikottain ultrassa ja napavirtauksien mittauksissa.
Joten ota rauhallisesti, juo paljon ja lepää! Ja tarkkaile liikkeitä
Ja hakeudu herkästi äippäpolille... noiden kanssa kun ei ole leikkimistä.... kokemuksesta :-(
Vauvan liikkeiden aistimisesta kuitenkin sen verran, että kaiketi tiedätkin, että niiden aistimiseen vaikuttaa todella moni asia.
Ensinnäkin se, missä asennossa vauva on vaikuttaa siihen, miten hyvin liikkeet havaitset.
Toisekseenkin se, miten kiireinen olet itse. Jos olet liikkeellä enemmän kuin tavallisesti, et HUOMAA välttämättä liikkeitä. Ja liike rauhoittaa vauvaakin.
Kolmanneksi se, miten isoja liikkeitä vauva tekee, riippuu jälleen vauvan asennosta. Eli miten paljon hän mahtuu pyörimään, vaihtelee.
Joten nyt vain lepoon ja liikkeitä laskemaan!
Ja jos et saa tarvittavaa määrää liikkeitä, soita sinne polille, jo oman mielenrauhasi vuoksi.
Minä en olisi ihan heti huolissani. Itselläni olivat paineet 160/100 luokkaa koko raskauden ajan. Yllättäen juuri ennen synnytystä laskivat melkein normaaleiksi. Hommahan on näin et silloin kun kysymys on raskausmyrkytyksestä(sen jo tiedät kokemuksesta) sen huomaa. Minullekin sanottiin et hälyttävämpää on jos paineet ovat olleet normaalit ja sitten yhtäkkiä nousevat todella korkeiksi.
Hauskaa illan jatkoa ap:lle ja muillekkin:)
Kyseessä on lapsesi ja itsesi terveys. Et voi olla turhan huolehtivainen. Kehoitan sua ottamaan yhteyttä äitiyspoliin.
Kärsin aikoinani samoista verenpaineongelmista. Pissan proteiineja mittailtin neuvolassa ja polilla tiheään. Loppuraskaudessa sain neuvolasta mittauksessa käytettyjä proteiinitikkuja kotiin (muutaman kappaleen). Terveydenhoitaja kehoitti tekemään proteiinimäärityksen, jos saan raskausmyrkytysoireita (päänsärkyä yms. yms.). Kovasti helpotti eloa ja mieltä, kun sai tarpeen vaatiessa pissiä tikkuun. Ei tarvinnut joka ikinen kerta niiden mahdollisten oireiden alkaessa hätääntyneenä rynnätä polille tai neuvolaan.
Kannattaa siis kysyä, josko neuvolan tädiltä liikenisi purkin pohjalle jääneitä ylimääräisiä tikkuja kotikäyttöön. Toinen mahdollisuus on ostaa ne apteekista.
eli päänsärkyä, kiristävää tunnetta vatsaan/rintakehään ja " tähtien näkemistä" , vaan raskausmyrkytyskouristukset voivat tulla ilmankin näitä varoitusmerkkejä. Joten kannattaa kyllä olla aika varovainen asian kanssa. 90 alapaineella otetaan sisään osastolle tarkkailuun, 100 aloitetaan lääkitys, ainakin Naistenklinikalla.
Raskausmyrkytystä ei voi päätellä pelkästään omasta olotilasta, olo voi olla ihan hyvä vaikka raskausmyrkytys olisikin.
Mutta siis tämä vain sulle lohdutukseksi, toki kannattaa kysellä lääkäriltä ja neuvolan tädeiltä, onko jotain millä paineita saisi alas.
Onnea odotukseen :)