Penninvenyttäjien ruokaketju
Listataan oikeasti halpoja reseptejä, ja vinkkejä kuinka syödä mahdollisimman halvalla.
Kommentit (24)
Hyvä rasvaus. Rasvainen liha on halvempaa kuin paisti ja file, pitää nälän loitolla pitempään, tulee syötyä harvemmin, rahaa säästyy. Tähän yhdistettynä edulliset kausikasvikset; talvella varastojuurekset, keväällä varhaiskaalit, kesällä kesäkurpitsat, syksyllä koko kasvukauden sato. Turhat hiilarit jätetään kauppaan. Voiko olla halvempaa?
Ei ole sitä ketjua, ettei ehdoteta hernekeittoa, linssejä, papuja, itsetehtyä leipää tai sämpylöitä. Ja soijarouhetta lihan sijasta. Turhaa tämmöiset kyselyt, kun googlettamalla löytää jo tuhansia samoja vinkkejä. Herneet ja pavut saa mahan turpoamaan ja pierettää, soija vaikuttaa naisen hormonitasapainoon. Itse tehty leipä ja varsinkin sämpylät ovat kittanoita, jotka on pakko syödä heti uunista otettua tai vanhetessaan niistä tulee kumia, pesäpalloja. Joten ei säästä siinäkään.Kannattaa mieluummin metsästää punaisen leiman tarjouksia ja laittaa niistä saman tien iso määrä ruokaa. Pakastaa sen sitten sopivina annoksina. Leipääkin löytää punaisella leimalla tai jos sitä tekee itse, niin pieni annos joka päivä. Muuten se on kumia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sitä ketjua, ettei ehdoteta hernekeittoa, linssejä, papuja, itsetehtyä leipää tai sämpylöitä. Ja soijarouhetta lihan sijasta. Turhaa tämmöiset kyselyt, kun googlettamalla löytää jo tuhansia samoja vinkkejä. Herneet ja pavut saa mahan turpoamaan ja pierettää, soija vaikuttaa naisen hormonitasapainoon. Itse tehty leipä ja varsinkin sämpylät ovat kittanoita, jotka on pakko syödä heti uunista otettua tai vanhetessaan niistä tulee kumia, pesäpalloja. Joten ei säästä siinäkään.Kannattaa mieluummin metsästää punaisen leiman tarjouksia ja laittaa niistä saman tien iso määrä ruokaa. Pakastaa sen sitten sopivina annoksina. Leipääkin löytää punaisella leimalla tai jos sitä tekee itse, niin pieni annos joka päivä. Muuten se on kumia.
Kuulostaa omituiselta tuo, että omat sämpylät ovat kittanoita kumimaisia. En ole itse onnistunut kumisämpylöitä tai -leipiä saamaan aikaan, lässähtäneitä joskus. Itse kyllä tykkään kylmäkohotuksesta, taikina jääkaappiin kohoamaan hitaasti ja siitä leivotaan päivän satsi kerralla, loppu seuraavana päivänä.
Kuorineen keitetyistä perunoista menee vähemmän hukkaan ja kuoren alla säilyvät vitamiinit paremmin.
Erittäin halpa perinneruoka on kalapotut, siis kuorineen keitettyjä perunoita ja sitä kalaa, mitä nyt itse kukin sattuu halvimmalla saamaan. Pilkkiahvenen kelpaavat tähän aikaan vuodesta oikein hyvin, mutta myös kaupasta ostetut silakat ja muikut.
Kastikkeeksi voisulaa, jossa on sipulia.