Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini-ikäinen tytär aikoo hakea "kutsumusammattiin" vaikka lahjoja ja kykyjä olisi vaikka mihin

Vierailija
11.03.2017 |

Vielä lukiossa, mutta on ilmaissut, että aikoo opiskella sairaanhoitajaksi. Miten saisin vähän järkeä taottua hänen päähänsä? Väittää että kyseessä on hänelle "kutsumusammatti".. Ei sillä että sairaanhoitajissa olisi mitään pahaa, hyvä alemman keskiluokan - keskiluokan ammattihan se on ja arvostan heitä paljon, mutta kun tytöllä on keskiarvo lähempänä 10 kuin 9 ja kaikinpuolin todella fiksu, niin mietin vähän onko järkeä tehdä tuollaista päätöstä noin nuorena. Parempi mielestäni olisi lähteä yliopistolle opiskelemaan jotain tieteitä tms. ja sitten jos vielä kiinnostaa sairaanhoitajan ura. niin antaa mennä vain.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeaa, että puhut tyttäresi kanssa. Nuorena ollaan usein niin ehdottomia, että kuuntelu voi nuorelta unohtua. Hyvä, että sanot mielipiteesi. Nuorelta puuttuu sinun kokemuksesi. Jos on älykäs, alkaa kyllä pohtia, että samalla työmäärällä pääsee paremmille paikoille muualla.

Tietysti tytär tekee niin kuin tykkää, mutta eri puolia on syytä valaista.

Vierailija
22/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ammatti se on, yksi niitä harvoja joista enää voi sanoa, että lähes varma työllisyys. Ja ei se palkka niin huono oo kun pelotellaan, varsinkin kun lisät nostaa sitä. Henkisesti toki voi välillä olla rankkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SH on toisten pissojen pyyhkijä ja verikokeiden ottaja. En ymmärrä miksi tytär ei hakisi suoraan lääkikseen jos kemian, biologian ja matematiikan numerot ovat erinomaiset. Rimakauhu tai se ettei teidän perheessä jo ole lääkäriä voi ajaa tytön uskomaan ettei hän voi tähdätä korkeammalle.3

Ja lääkäri joutuu esim. tuseeraamaan, suorittamaan kolposkopian ja hirttämään hemorroidit anuksesta.

Vierailija
24/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palomiehenä tyhmä pärjää. Siinä pitää pystyä tekemään nopeita päätöksiä. 

Vierailija
25/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös olin hyvä koulussa ja silti olisin halunnut lähteä opiskelemaan omaa kutsumusammattiani. Äitini ei antanut, joten opiskelin hänen toiveidensa mukaisen ammatin. Olen niitä hommia tehnyt 10 vuotta enkä ole ollut onnellinen. Kuukausi sitten irtisanouduin vakituisesta työsuhteesta ja aloin opiskelemaan unelma-ammattiini, siihen jota halusin jo 16-vuotiaana. Jo nyt olen onnellisempi kuin aikoihin.

Mutta riippuu tietenkin minkä kukakin kokee tärkeäksi...

Vierailija
26/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on varmaan provo...

mutta - miten ketjusta nousee ajatus sh ammatin kapea-alaisuudesta. Sh-opintojen jälkeen voi halutessaan hakeutua yliopistoon lukemaan esim. hoitotiedettä, kansanterveystiedettä, terveyshallintotiedettä tms. Itse ammatti on kansainvälinen, tärkeä ja lähes varma työllistäjä. Ja sh tekee muutakin kuin ottaa verikokeita ja hoitaa pissahommia :O Avopuolella vastaanottotoimintaa, kotihoidossa, poliklinikoilla, leikkaussalissa, teholla, vuodeosastoilla (kirurgia, sisätaudit, keuhkotaudit, lapset, neurologia, psykiatria jne). Aika erilaisia paikkoja kaikki.

Palkka ei ole kyllä hyvä ja se oli yksi syy miksi itse vaihdoin toiseen ammattiin, toinen oli vuorotyöpakko, jotta palkalla tuli toimeen. Päivätyö olisi kelvannut, mutta siinä palkka jäi niin pieneksi :(

Vierailija
27/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sairaanhoito on hänelle kutsumusammatti niin ihmettelen miksei sitten halua opiskella lääketiedettä..? Sairaanhoitaja on niin junttiammatti kuin olla ja voi.

Vierailija
28/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei opiskele lääkäriksi? 

Ne eivät ole sama asia. Miten se on niin vaikea tajuta? Sairaanhoitaja ei ole mikään huonompi "lääkäri" ne on kaksi eri ammattia samoilla työkentillä!

Vierailija
29/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä miettiä sitä itse työtä eikä siihen opiskelua,kun ammattiaan valitsee. Moni kykenee erilaisiin opintoihin, mutta se soveltuuko itse työhön on asia erikseen. Jos ei esim.halua ihan niin suurta ja painavaa vastuuta,teoreettista opiskelua tai haluaa tehdä ihmisläheisempää työtä, on sairaanhoitaja fiksumpi valinta kuin lääkäri. Eikai ammattia sen perusteella valita mihin KYKENEE, vaan mihin on lahjoja ja kiinnostusta. Lahjoilla tarkoitan muutakin kuin kykyä suoriutua vaativista teoreettisista opinnoista,esim.sairaanhoitajan ammatissa sosiaalinen äly,empatia ja hienotunteisuus(mitkä monelta lääkäriltä puuttuvat) ovat välttämättömiä.

Vierailija
30/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sairaanhoito on hänelle kutsumusammatti niin ihmettelen miksei sitten halua opiskella lääketiedettä..? Sairaanhoitaja on niin junttiammatti kuin olla ja voi.

Veikö kaunis sairaanhoitaja ex-miehesi? Taisi viedä ;)

Vierailija
31/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yksi sukulainen on sekä hoitaja että suvun mieliksi opiskeli myös yliopistotutkinnon, mutta tekee edelleen hoitajan töitä. Siinä on töitä ja yliopistoalalla ei, josku käynyt vain sijaisuuksia tekemässä lisätöinä. 

Vierailija
32/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sairaanhoitajan täytyy olla fiksu. Mä en ainakaan halua että kukaan tyhmä antaisi mulle lääkehoitoa jolla pahimmillaan jopa kohtalokkaat seuraukset :D

Miten tätä ammattia edes kehdataan mollata? Todella tärkeä ammatti!

Vierailija
33/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajalla ja lääkärillä on eri tehtävät, siis erilainen työnkuva ja ne ovat eri ammatteja. Niitä on aivan turhaa lähteä vertailemaan keskenään. Naiset ne aina sairaanhoitajia mollaavat, ylläri. Miehet tykkää sairaanhoitajista.

Vierailija
34/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin sairaanhoitajaksi vuoden verran, lopetin koulun kesken kun tajusin sen, miten järkyttävä vastuu alalla tosiaan on. Siis se vastuu valkeni minulle vasta siellä koulussa. Sillä alalla tosiaan voi aiheuttaa kuoleman tekemällä vain pieniä virheitä lääkehoidossa. Seuraukset voivat olla järkyttäviä ja useita esimerkkitapauksia, siis ihan aitoja tapauksia saatiin kuulla opiskeluaikana. Mä arvostan sairaanhoitajia ihan hirveästi, entistä enemmän. Minusta ei siihen ollutkaan, mutta luojan tähden teette hienoa ja todella vastuullista työtä. Multa iso tsemppi sairaanhoitajille ja muille hoitajille! Itse opiskelen nykyään muuta alaa.

Vierailija
35/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieli ehtii muuttua monesti vielä abikeväänäkin. Anna rauhassa miettiä ja ole tukena, anna etsiä itsensä. Liika ohjaaminen johonkin suuntaan todennäköisesti saa teinin suuntaamaan päinvastaiseen... :)

Sh-tutkinnon jälkeen on myös ihan hyvä aika siirtyä yliopistoon. Tutkinnon suoritettuaan on vielä nuori, opiskelujen ohella voi tehdä parempipalkkaista työtä.