Kirjasuosituksia (oppikirjoja ym) itsensä sivistämiseen!
Otan vastaan suosituksia erilaisista kirjoista, joita olisi kannattavaa lukea ihan jo sivistyksen nimissä ja myös kouluttautumista tukemaan. Eli ei siis mielellään mitään kaunokirjallisia teoksia, vaikka toki suuresti arvostan niitäkin. Talous- ja hallintotieteellisistä asioista ymmärrän nolostuttavan vähän, vaikka ne toisaalta ovat ihan kiinnostavia aiheita (Kansojen varallisuus on jo aloitettu).
Mitä mielestäsi jokaisen pitäisi lukea?
Kommentit (24)
Puiden salattu elämä, Fintiaanit ovat minun lukulistallani.
Kansojen varallisuus on melko pitkäveteinen ja vaikeaselkoinen sepustus. Ainakin itse koen näin ja olen koulutukseltani taloustieteilijä. Kirjan keskeisen ajatuksen eli suhteellisen edun voi tiivistää yhteen Wikipedia-sivuun, mutta Smith on kirjoittanut sivukaupalla.
Kansantajuisia, mielestäni hyviä kirjoja talouden ymmärtämiseen ovat mm. seuraavat:
Ha-Joon Chang: Taloustiede: Käyttäjän opas
Ha-Joon Chang: 23 tosiasiaa kapitalismista
Henry Hazlitt: Talous yhdeltä istumalta
Björn Wahlroos: Talouden kymmenen tuhoisinta ajatusta
Lukiessa on hyvä tiedostaa, että kaikki ovat jonkinlaisia talouden toisinajattelijoita. Chang haluaisi säännellä nykyistä enemmän, Hazlitt ja Wahlroos puolestaan vähemmän. Virkistävää on, että kaikki tuovat oman näkemyksensä rehellisesti esille, eivät edes väitä sen olevan objektiivinen totuus.
HIRN & SÖDERLUND: Höyrykattiloiden muurausopas...
Todellisuuden sosiaalinen rakentuminen.