Miksi asutte omistusasunnossa kerrostalossa?
Kuulemma osa tekee ihan oikeasti näin :D Siis sen sijaan, että pistäisi kasarmiluukun vuokralle joillekin opiskelijoille ja muille luusereille joilla ei ole varaa asua ok-talossa.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista on hienoa asua pienissä kerrostalokopeissa kantakaupungilla. Taannoin hesari kyseli koulutetuilta mamuilta ja nämä kaipasivat isoja omakotitaloja joihin heidän yhteiskuntaluokkansa on tottunut kotimaissaan. Ehkä kantakaupunki ei näytäkään suuresta maailmasta tulevien silmissä niin ihmeelliseltä kuin suomalaisten. En koskaan ole pitänyt haisevista likaisista tungeksivista ihmisjoukoista ja seinän takan olevista naapureista.
Mun mielestä kantakaupungissa ei sinänsä ole mitään niin hirveän ihmeellistä. On vain hirmu kätevää asua kävelymatkan päässä työpaikastaan.
Omakotitalossa on valtava työ. Siivoamista on enemmän kuin pienessä asunnossa, isommat remontit, ruohon leikkaaminen ja lumen luonti, kattotyöt jossain vaiheessa yms.
Asun nykyään 28 neliön kämpässä ja tämä on vain hieman liian pieni minulle. Kaipaisin järkevämmän keittiöratkaisun, vaatehuoneen ja saunan. Siivouksen puolesta tämä on ylivoimaisesti paras asunto. Ensimmäinen asunto, jossa imurointia varten ei tarvitse kerätä henkisiä voimia, vaan voin tehdä sen ihan huvikseni, koska siinä ei mene kuin hetki.
Jos olisi lapsia, niin asuisin mieluummin omakotitalossa, jotta lapsilla olisi turvallinen paikka leikkiä ja olisi myös jokaisella reilusti omaa tilaa. Yksin tai kaksin asun paljon mieluummin kerrostalossa kuin omakotitalossa. Ainoastaan se on hieman negatiivinen asia, että pitää vähän miettiä milloin meluaa. Aika pieni ongelma tuo on kuitenkin mielestäni, koska aika harvoin teen mitään erityisen äänekästä.
Mä asun kerrostalo kaksiossa ja olen hyvin tyytyväinen tilanteeseeni. Yksinasuvana tila riittää hyvin. Omakotitalo kaksioita näkyy melko harvoin myynnissä. Omakotitalot ovat järjestään paljon isompia.
Eräs tuttavani asuu omakotitalossa ja kertoo sammuttavansa valot aina kun poistuu huoneesta koska sähkölaskut ovat niin järjettömät. Itse maksan saman verran sähkölaskua vuodessa mitä kaverini talvella yhdessä kuukaudessa.
Kerrostaloasunto hyvältä paikalta on arvonsa paremmin säilyttävä eikä rapistu, kuten okt huonolla alueella. Jos okt:n ei halua rapistuvan siihen menee koko ajan isot summat rahaa. Kt:ssa maksat vain kuukausittaista vastiketta, lainan voi maksaa pois jos haluaa. Korko on mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma osa tekee ihan oikeasti näin :D Siis sen sijaan, että pistäisi kasarmiluukun vuokralle joillekin opiskelijoille ja muille luusereille joilla ei ole varaa asua ok-talossa.
Jotkut on oikeesti kuulema myös aika yksinkertaisia ja ajattelee hyvin kapea-alaisesti.
AP, onko sulla kahdeksankymppisiä sukulaisia, jotka asuvat omakotitaloissa? He ovat tietenkin vielä niin vetreässä kunnossa, että lumityöt hoituvat pihalla kädenkäänteessä ja katolle he kipaisevat pudottamaan lumet ihan tuosta noin vain. Ja remontit sujuvat totta kai kätevästi. Katsos, kun kaikilla ei ole voimia moiseen eikä rahoja palkata talkkaria tekemään noita juttuja. En ole vielä kahdeksankymppinen, mutta en siltikään kykenisi enää asumaan omakotitalossa ja hoitamaan noita mainittuja hommia ja lisäksi vielä kesällä pihaa. Joskus nuorena haaveilin omasta pikkutalosta, mutta milläpä sellaisen hommaat, jos ei ole rahaa. Ja jos minulla sellaiseen olisi ollutkin varaa, niin nyt olisin sen kyllä jo myynyt ja muuttanut kerrostaloon pakoon lumi- ja pihatöitä sekä jatkuvaa remontointia.
Olet sinä ap aikamoinen epeli, kun kehtaat kirjoittaa, että jotkut kuulemma asuvat kerrostaloissa. Ihan kuin olisit kuullut siitä kylillä puhuttavan. Hei haloo, älä viitsi olla noin tyhmä.
Ne joilla on rahaa asuu siellä missä haluaa, köyhät asuu missä voi, tämä on Suomessa köyhillä yleensä kerrostalo tai rivitaloasunto, mutta siis ihan turha kommentoida kenenkään asumisesta, itse saa valita. Joskus kerrostalo on hyvä vaihtoehto rahakkaallekin. Itse olen asunut kerrostalossa 95% elämästä mutta nyt juuri OK talo on paras vaihtoehto, suorastaan taivaallinen. Muutaman vuoden päästä voi olla toisin. Ihmisen elämäntilanne tuppaa muuttumaan. Ei tämä ole juupaseipäs tilanne.
Kerrostalossa on helppo asua. Taloyhtiö hoitaa jos jotain hajoaa (siis sellaista joka kuuluu taloyhtiön vastuulle). Ei tartte murehtia lumitöistä ei ruohonleikkuusta ymm...
Asutaan keskustan tutumassa ei tartte kuskata alakouluaisia harrastuksiin ym.. pääsevät itse pyörällä tai kävellen.
Lisäksi meillä on siitä harvinainen kerrostalo asunto että oma sisäänkäynti ja oma suht iso takapiha. Joten kämppä vastaa oikeastaan enemmän rivitaloa kuin kerrostaloa.
Ei tulis mieleenkään lähteä omakotitaloon.
No mulle omakotitalo olis ykkösvaihtoehto, mut rivitaloon en enää ikinä muuta, se kamalin vaihto. Tyytyväinen olen ihan tähän kerrostaloonkin, kun kivat rauhalliset naapurit ja mukava sijainti.
Jos asuttaisiin omakotitalossa alueella, missä halutaan asua, pitäisi tyytyä johonkin 1956 rakennettuun tai sitten voittaa lotossa. Kun kyseisellä alueella maksaa nuo vanhat rintamamiestalotkin 200000, jos yhtään kunnossa ovat. Lisäksi kun tehdään paljon työmatkoja, on lumityöt ongelma. Tyydymme vuokraamaan mökin kesällä ja talvella eletään helppoa elämää, ovi lukkoon vain ja ei tarvitse vaivata ketään työmatkojen aikana tekemään lumitöitä, että näyttäisi asutulta. Kesällä kaipaisi taloa, talven tuiskuissa ei.
Niin no, ostimme juuri 460 000 eurolla uuden kerrostaloasunnon, ei enää kiinnostanut asua missään omakotitaloalueella. Meille sijainti on tärkeää, sekä helppous - eipä tarvitse paljoa huolehtia pihasta/lumenluonnista jne.
Rahat on vähissä, ja täällä kynitään kuppaisista omakotitaloista maltaita. Osakehuoneisto on maksettu muutaman vuoden päästä.
Vaihtoehdot olivat kerrostalo hyvällä sijainnilla, rivari kaukana ja onakoti tätsin korvessa.
Rivarissa asumista kokeiltiin eikä tykätty (naapuririitoja). Omakotitalo olisi ollut liian kaunana kaikesta ja mahdollinen homepommi. Ostimme kerrostaloasunnon tutulta alueelta emmekä ole katuneet. Siitä on 10 vuotta.
Viihdytään. Siksi.
kerrostaloissa joutuu sietämään ääniä muista kämpistä.
1)Haluan asua keskeisellä paikalla kaikkien palveluiden lähellä, enkä missään hevonkuusessa.
2)Olen erittäin mukavuudenhaluinen ja hiukan laiskakin. Pihatyöt ynnä muut ei siis ole mun juttu.
3)En halua turhia neliöitä ja kaksion kokoiset n. 45-55 neliöiset ok-talot on aika harvassa.
4)En halua omistaa autoa enkä käyttää kohtuuttomasti aikaa julkisilla kulkuneuvoilla matkaamiseen. Katso kohta yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina ollut suuri viehätys asua mahdollisimman korkealla. Ei ollut varaa rakentaa mitään muumitaloa. Kerrostalossa pitää asus vähintään 6. Kerroksessa. Asuntomme on 8. Kerroksessa ja rakastan tätä valoisaa ja tilavaa kerrostaloasuntoamme.
Meidän kämppä on 7. ja 8. kerroksessa ja olen ihan fiiliksissä tästä. En ikinä suostuisi asumaan jossain maan tasalla ja on ihan mahtavaa kun asunto on kahdessa kerroksessa. Molemmissa kerroksissa kylppärit (koska esteellisyysmääräykset), sauna vaan yläkerrassa. Molemmissa kerroksissa parvekkeet - alakerrassa grillataan ja yläkerrassa chillataan. Auto on talon alla hallissa, ei lumitöitä ikinä! Helsingin keskusta kuitenkin kävelymatkan päässä. Kyllä tykkään!
Miten sinulla on kerrostalossa asunto kahdessa kerroksessa?
Koska pidän kerrostaloasumisesta. Jätän mielelläni huolto- ja pihatyöt jonkun muun hoidettavaksi ja haluan asua Helsingissä palvelujen ja hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Lapsillakin lyhyt matka kouluun, kavereille ja harrastuksiin.
Minäkin rakastan yläilmoissa asumista. Asun kerrostalon ylimmässä kerroksessa ja ai että nautin. On näkymät kolmeen ilmansuuntaan. Keittiöstä ja makkarista näen puistoon, olkkarista, parvekkeelta ja saunan ikkunoista näen merelle. Lisäksi näen kattoja (linnunpesiä) ja katuvilinää, auringonlaskujen ja -nousujen värikirjot sekä ilotulitukset. Tykkään seurailla tähtitaivaan ilmiöitä ja katsella lintuja. Kulttuurinnälkäisenä pidän myös siitä, että asun lähellä menoja ja tapahtumia (ravintolat, konsertit, näyttelyt, teatterit, jne), katujen ihmisvilinä antaa minulle energiaa.
Asuin koko lapsuuteni ja lukioikäni maalla pikkukylässä omakotitalossa, joten tunnen, että sitä on jo koettu 20 vuotta. Maalla saan edelleen käydä monta kertaa vuodessa silloin kun kaipaan rauhoittumista ja luontoa, mutta kyllä mun arkeni ja kotini on kaupungissa, korkealla kerrostalossa.