Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa lauseen alussa "ka"?

Vierailija
11.03.2017 |

Jotkut käyttävät sitä, ilmeisesti murrejuttu? Näin tänään jo kahdessa Iltalehden kommentissa ja siksi haluaisin selvittää merkityksen, ettei enää vaivaisi :D

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki: "Ka nytte ku meet pariisiin niin se näyttää afrikkalaiselta kaupungilta"

Onko lyhenne sanasta "kas"?

Vierailija
2/26 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhahtava lyhenne sanasta "Katso!" tai "Katsos". Näin on myös yllä mainittu "kas". Tämä oli ilmaus, jota käytettiin paljon vanhassa suomen kielessä. Nykyään kai lähinnä Raamatussa ja siitä tyylikeinoja ottaneessa ilmaisussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ka tarkoittaa samaa kuin yleispuhekielen "kato" (eli katso).

Vierailija
4/26 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ka tarkoittaa samaa kuin yleispuhekielen "kato" (eli katso).

"Kas" on puolestaan lyhentymä ilmaisusta "katsos".

Vierailija
5/26 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ka, ekkö muka tiiä?

Vierailija
6/26 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ka tarkoittaa myös keskiarvoa.

Vierailija
7/26 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhahtava lyhenne sanasta "Katso!" tai "Katsos". Näin on myös yllä mainittu "kas". Tämä oli ilmaus, jota käytettiin paljon vanhassa suomen kielessä. Nykyään kai lähinnä Raamatussa ja siitä tyylikeinoja ottaneessa ilmaisussa.

Kiitos paljon, vihdoin selvisi! Ja kiitos muillekin vastauksista. Tuntuu vain niin merkilliseltä nähdä noin "tynkä" lyhennys. Voisikohan samaan tapaan lyhentää myös "kuules"-sanan? "Ku, siellä on torilla sirkus!"

Ja huomautan vielä, että tuo 2. viestin (rasistissävytteinen) esimerkkilause ei ollut omani, vaan Iltalehden kommenteista suoraan poimittu Ka-alkuinen lause. T. Ap

Vierailija
8/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ka tarkoittaa kysymystä. Ka sie olet Imatralt? Oletko Imatralta? Viron kielessä kaan tilalla on kas kysymyslauseessa. Vastaa englannin do verbiä. Ka sana korvaa siis nykysuomen päätteet -kö ja -ko, ka on karjalaismurretta ja jäänne viron kielestä.

Vierailija
10/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kas ku nythän sinä vasta osuit asian ytimeen"

Vierailija
11/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuni on Pohjois-karjalasta, tarkemmin sanottuna Ilomantsista, ja siellä ka-sanaa käytetään (ainakin sukuni vanhempien ihmisten piirissä) no-sanan tapaan tai myöntymystä ilmaisemaan. Eli:

"Mennäänkö jo kahville?" "Ka männään." ( = no mennään)

"Eilen oli hyvä keli!" "Ka nii!" (joo, niin oli)

Vierailija
13/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun tuli mummo mieleen. Ka, usot sie jot mummo olkii Viipuri tyttölöi?

Vierailija
14/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakka aukko

Vierailija
15/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa ja karjalassa "no". Täytepartikkeli. Virossa kysymysliite

Vierailija
16/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ka on kakka

Vierailija
17/26 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuussa ka tarkoittaa, että no, tai noh. Esimerkki: "Lähdettäiskö käymään leffassa?" "Noh, vois kai sitä!" Ja Kainuun murteella (suunnilleen näin) "Mennäänkö elokuvviin?" "Ka, vois kaet sitä lähtee!" :D

Vierailija
18/26 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nii oon samaa mieltä kainuun "no tai noh" ite käytän esim "ka entiiä" ku kysytää jotai, itekki kyl mietin että mistähä mä semmose oon oppinu mut kainuusta oon ni järkee tuos ois

Vierailija
19/26 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuulainen komppaa että se vastaa lähinnä sanaa "no/noh", sellanen täytesana. Usein positiivissävytteinen (en ainakaan äkkiseltään keksi yhtään negatiivista ilmausta missä sitä voisi käyttää), on ikäänkuin antamassa pikkasen pontta lauseelle. EIikä liity mitenkään mihinkään kas/katso-sanoihin.

Vierailija
20/26 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nii oon samaa mieltä kainuun "no tai noh" ite käytän esim "ka entiiä" ku kysytää jotai, itekki kyl mietin että mistähä mä semmose oon oppinu mut kainuusta oon ni järkee tuos ois

Ka niinhän tuossa kuulostaa olevan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän