Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsisti menossa terapiaan

Vierailija
11.03.2017 |

Hei!

Olen ollut alle noin runsaan puolivuotta yhdessä miehen kanssa, jolla on narsistinen persoonallisuushäiriö tai ainakin vahva narsistinen tyyli. Olen kokenut sekä fyysistä että henkistä väkivaltaa miehen taholta. Rakastan häntä kuitenkin hänen hyvinä hetkinään. Kuitenkin on ollut koko ajan tuntemus, miten mies on itsekin kärsinyt omasta tilanteestaan ja jopa myöntänyt sen. Nyt on hän on hakeutunut pitkäkestoiseen psykodynaamiseen terapiaan ja on sanonut tietävänsä, että muutos saattaa tarvita vuosien terapiakäynnit. Saako olla vähän toiveikas, sydän meinaa pakahtua?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täys narsisti ei menisi terapiaan, koska hän ei pidä narsismia edes vikana tai häiriönä joten sanoisin, että toivoa teillä on.

Vierailija
2/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa myös vain teeskennellä hoitomyönteisyyttä syystä tai toisesta, esim. jos olet uhkaillut jättää hänet...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah.

Terapiaan meno (etenkin sen kertominen sinulle) ja virheittensä myöntäminen voi olla vain manipulointia.

Narsisti voi kyllä mennä terapiaan, jos kivut (narsistiset loukkaukset häntä kohtaan) yltyvät kestämättömiksi, mutta narsisti menee terapiaan vain kokoamaan HÄIRIINTYNEEN itsensä uudelleen.

Tottakai narsisti kärsii häiriöstään ainakin jollain tasolla. Mutta narsistille maailmassa ei ole muuta kuin hän itse, hänen kärsimyksensä, tunteensa ja oikeutensa. Ei ole väliä kuinka moni tulee kohdelluksi väkivalloin, riistetyksi tai jopa surmatuksi niiden takia.

Vierailija
4/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Vaikuttaa oikeasti olevan koko ajan hämmennyksissä, kun saa minut suunniltaan käyttäytymisellään. Ei jollain tasolla tiedosta, että kusempa tuon toisen elämän. Ei vaikuta olevan syvällisesti paha. Ei vaan kestä kritiikkiä, näkee sitä siellä missä sitä ei ole, on itsekäs, huono impulssien hallintokulttuuriin,kontrolloiva (ei kontrolloi menemisiä, tai pukeutumisia, yhteydenpitoa). Näkee erimielisyyden häntä uhkaavana tekijänä. Ei ole kuitenkaan koskaan pettänyt, on hyvinä hetkinään äärimmäisen välittävä ja huolehtiva. Hän on hyvässä työssä ja hänellä on ystävyyssuihteita, jotka ovat olleet pitkäkestoisia ja vaikuttavat tasavertaisilta.

Vierailija
5/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

*impulssienhallintakontrolli

Vierailija
6/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näköjään osaa kirjoittaa

Vierailija
7/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa alle reilut puoli vuotta?

Vierailija
8/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin miettimään oliko jo ylitetty, mutta onhan se ja reippaasti. Jäi tekstiin ensimmäinen ajatus.

Vierailija
9/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hope, jos narsisti.

Vierailija
10/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei IKINÄ mene terapiaan apua hakeakseen, muuttuakseen tms. Menee sinne esiintymistarkoituksessa.

Pienessä mielessään naureskelee teille -sinulle ja terapeutille yms. asiaan myönteisesti suhtautuville- kuinka hän TAAS on niin teidän yläpuolellanne. Kuinka hän huijaa teitä, myös sitä terapeuttia.

Lisäksi hän saa terapiakäyntien ansiosta  lisää syytä puhua itsestään TAUKOAMATTA. 

Äläkä sitten usko sanaakaan, mitä narsisti sinulle kertoo. Jos on oikein taitava valehtelija, et heti huomaa paskapuheita. Mutta ennen pitkää tulee ristiriitaisuuksia. Terapiassa läpikäydyt asiat kääntyvät jossain vaiheessa täysin päinvastaiseksi. Jos tuot asian esiin, olet hullu joka muistaa väärin. Jos pystyt kiistattomasti todistamaan hänen kääntäneen asian täysin toiseksi, kuin ensimmäisellä kerralla, asia unohdetaan. Siitä ei enää koskaan puhuta.

Melko pian tulee esiin myös se, että hän ei ole terapiaa halunnut, vaan meni sinne SINUN vaatimuksesta. Koska SINULLA on ongelma. Ei hänellä.

Tulepa muutaman kuukauden kuluttua kertomaan, kuinka kävi ;-)

Vierailija
11/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Ymmärrän että aihe aiheuttaa tunteita ja varsinkin kelle tahansa, joka ikinä on kohdannut narsistin. Mies on kokenut lapsuudessa pahoja traumoja, jotka eivät tietenkään oikeuta hänen käytöstään, mutta hän on myös jollain tasolla ollut kaltoinkohtelun uhri. Pitääkö automaattisesti naulata henkilö mahdollisen diagnoosin vuoksi. Hän tarvii apua, on päättänyt hakea. Pyrin tukemaan häntä. On kuitenkin onnistuneita hoitoja myös tällaisten ihmisten kesken. Se vaatii pitkäjänteistä sitoutumista hoitoon, mutta jossain tilanteissa se onnistuu. Varsinkin jos henkilö on itse motivoitunut.

Vierailija
12/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Eikä se varmaan ole mikään automaatio, että narsisti valehtelee. Itse epäilin häntä pettämisestä johtuen mielealojen vaihtelusta ja oudosta käyttäytymisestä. Kunnes moraalittomasti päätin ottaa asiasta selvää tutkimalla puhelin ja facebookin. Juuri niin kuin hän olikin vakuuttanut: hän oli torjunut kaikkien muiden lähestymisyritykset ja flirttailut. Arvatkaa tunsinko itseni typeräksi, kun olin ensin täyttänyt pääni "narsisti pettää aina"-soopalla. Vaikka narsistien käyttäytymisessä on paljon samaa, niin häiriön vallitsevuus ja yksilölliset tekijätkin varmaan ratkaisevat?

Vierailija
13/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi hänen pitäisi minulle terapiastaan tilittää tai siitä valehdella? Hän käy siellä yksin. Narsismiin erikoistuneella Psykiatrilla 2x viikossa. Ja ihan todistetusti.

Vierailija
14/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista taakkaa olet ottamassa itsellesi.

Vierailija
15/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän voi kärsiä ja menee sinne parhaassa tapauksessa, jotta ei sattuisi. Mutta mitä se sinua hyödyttää tai teidän suhdetta? Ei paskan vertaa. On täysin älytön ajatus ylipäätään perustaa elämää kenenkään toisen ihmisen psykoterapian tuloksellisuuteen. Se on hänen prosessinsa. Mene ap omaan hoitoosi, elä omaa elämääsi. Hyväksy se, että joo, voi mennä monta vuotta, että yhtään mitään tapahtuu tuolle ihmiselle. Jos solmit sen toivon langan kaulaasi, viet tuolta narsistilta mahdollisuuden kohdentaa tavoitetta aidosti itseensä, kun syötti on edelleen kiikissä. Miksi hän ei vaan pelaisi, kun sinä hölmöilet edelleen koukussa?

Älä ole tyhmä. Pilaat hänen kenties ainoan todellisen mahdollisuuden eheyttää fragmenttista minuuttaan, jos annat hänen mennä omilleen. Jos välität hänestä, niin asetatko hänen etunsa oman tarpeesi olla paskassa narsistisuhteessa sen edelle? Entä sinä? Oisko sinullakin oikeus siihen, että tekisit jotain hyvää itsellesi. Käyttäisit nämä seuraavat vuodet omaan elämääsi ja kasvuusi. Jos sitä toivoa jossain pidät, niin tutkit sitä sydämessäsi, mutta et elä elämääsi sen mukaan. Minä neuvoisin sinua katkaisemaan suhteen nyt. Sinua on satutettu jo tarpeeksi. Tämä ihminen ei koskaan parane, eikä rikottu suhde eheydy.

Vierailija
16/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan nyt niin rakastunut, että aika epätodennäköistä on, että eroat vaikka se kannattaisikin. Järjellä ajatellen parempi lähteä nyt kun suhde on alussa kuin odottaa, että rakastut syvemmin ja sitoudut paremmin. Mitä kauemmin odotat, sen pahempaa tuhoa hän ehtii tehdä.

Jos olisin itse tajunnut lähteä ajoissa suhteestani, olisin säästynyt väkivallalta, sukupuolitautipeloilta (mies hankki itselleen genitaaliherpeksen eikä välittänyt tarttuuko se minuunkin) ja katsomiselta kun mies painaa menemään nussien kaikkia, joihin huomionsa kiinnittyy. Olisin säästynyt tältä vihalta, jota edelleen tunnen. Olen aika surullinen näin jälkikäteen kun tajuan miten paljon aikaa (3,5 vuotta) tuhlasin siihen mieheen kun olisin voinut olla tervejärkisenkin ihanan miehen kanssa.

Minäkin rakastin ja kovasti rakastinkin niinä hyvinä hetkinä kun hän oli hellä, välittävä, rakastava... Ajattelin, etten koskaan enää tule rakastumaan enkä löytämään hänenlaistaan miestään. No toivottavasti en tulekaan löytämään tuollaista kusipäätä. Siinä tilanteessa on vaikea uskoa, että voi tuntea enää yhtä vahvasti ketään kohtaan, mutta se on virheellinen luulo. Viimeistään kun pääset kokonaan yli miehestä, aivan varmasti voit rakastua syvemminkin ja sellaiseen mieheen, joka on sen rakkauden arvoinen.

Olen kirjoittanut blogia suhteen aikana ja nyt erottua. Niistä teksteistä voi olla hyötyä sinulle http://rakasstacy.blogspot.fi Aikuinen narsisti ei oikein enää hyödy terapiasta, valitettavasti. Terapia vain opettaa kehittyneempiä manipulointitekniikoita ja saatat myöhemmin huomata, että mies elää täyttä kaksoiselämää, jos tuohon suhteeseen jäät. Ja kyllä hän pettää. Tulee pettämäänkin. Narsistia ei liikuta muiden ihmisten tunteet eikä hänen toimintaansa estä samankaltaiset tunteet kuin muita. Älä luota narsistiin.

Vierailija
17/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies siis pahoinpitelee henkisesti ja fyysisesti ja sinä vaan mietit että kaipa se siitä? Just joo. Kuinka pahasti sulle pitää käydä että tajuat lähteä? Kun saat pysyvän aivovamman väkivallasta?

Vierailija
18/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha virheeni oli nuorena tyttönä kuvitella, että voisin rakastavalla ja tukevalla otteella auttaa poikaystävääni "paranemaan". Hänkin meni omaehtoisesti terapiaan. Henkinen väkivalta minua kohtaan alkoi puolen vuoden kuluttua tapaamisesta. Olimme yhdessä kaksi vuotta, ja satutin itseäni pahasti tuona aikana. Poikaystävä ei parantunut, kaikki oli pelkkää esitystä, ja suhde loppu kun kohtasin fyysistä väkivaltaa hänen taholtaan. H*lvetti, kuinka hyväuskoinen idiootti olin! Älä sinä tee samaa virhettä, Ap.

Vierailija
19/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on oikeesti narsisti, niin kusessa olet. Jos joku muu persoonallisuushäiriö, niin toivoa on.

Vierailija
20/32 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät että on narsisti? Nähnyt ammattilaisen diagnoosin? "Kaikki kaverit sanoo että.."? Riisimurot kertoivat?