Narsisti menossa terapiaan
Hei!
Olen ollut alle noin runsaan puolivuotta yhdessä miehen kanssa, jolla on narsistinen persoonallisuushäiriö tai ainakin vahva narsistinen tyyli. Olen kokenut sekä fyysistä että henkistä väkivaltaa miehen taholta. Rakastan häntä kuitenkin hänen hyvinä hetkinään. Kuitenkin on ollut koko ajan tuntemus, miten mies on itsekin kärsinyt omasta tilanteestaan ja jopa myöntänyt sen. Nyt on hän on hakeutunut pitkäkestoiseen psykodynaamiseen terapiaan ja on sanonut tietävänsä, että muutos saattaa tarvita vuosien terapiakäynnit. Saako olla vähän toiveikas, sydän meinaa pakahtua?
Kommentit (32)
Niin oletko varma että on narsisti? Sitä ajatellen oudolta kuulostaa tuo terapiaan meno.
Ap. Hänellä on piirteet 4/9 DSM-IV kriteeristöllä. Tarvii olla 5/9, jotta henkilö luokitellaan persoonallisuushäiriöiseksi. Kaikista paatuneimmat narsistit ovat 9/9. Yritin sanoa tätä jo aiemmin, että häiriön taso ei ole kaikilla yhtä suuri. Hän ei ole ihminen vailla omaatuntoa, hän pyytää anteeksi ja kahden tapahtuneen tönimisen jälkeen itki läpi yön, kun itsekin säikähti. Hän vaikuttaa enemmän herkkänahkaiselta versiolta
http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm
Hän tunnistaa piirteet, mutta ei vaan osaa tehdä niille mitään. Minä uskon miehen aitouteen, koska olen myös ollut 9/9 kanssa tekemisissä ja sanoisin ihan samaa kuin te, jos asia olisi hänen kohdallaan.
En ole mikään asiantuntija, mutta taivun siihen mitä muutkin sanovat. Narsistisen persoonallisuusiriön koko olemus on se, että asioita tehdään itsensä, ei muiden vuoksi. Jos hän terapiassa käy ja haluat häneen uskoa niin mikäpä siinä. Eivät kaikki tapaukset ole samanlaisia. On vaikeita ja vähemmän vaikeita tapauksia.
Kuulostat kuitenkin nuorelta ihmiseltä (?), joten suosittelen harkitsemaan kunnolla sitä, onko kaikki se stressi, paha olo ja vaivannäkö sen arvoista? Haluatko potentiaalisesti olla loppuelämäsi ihmisen kanssa, jonka käytös ei ikinä tule olemaan tasapainoista. Miehen käytös voi parantua, mutta jos toivot pysyvää muutosta hänessä ihmisenä, olet väärillä jäljillä.
Ap. Täytyy vielä lisätä, että parin terapiakerran jälkeen olen huomannut jo suuren muutoksen kyseisessä ihmisessä. Mies on ollut suuresti pahoillaan kaikesta aiemmasta. Sanoo, että ymmärtää olevansa yksin syyllinen ongelmiimme.
Käyttäjä4765 kirjoitti:
Ap. Täytyy vielä lisätä, että parin terapiakerran jälkeen olen huomannut jo suuren muutoksen kyseisessä ihmisessä. Mies on ollut suuresti pahoillaan kaikesta aiemmasta. Sanoo, että ymmärtää olevansa yksin syyllinen ongelmiimme.
Niin ne narsistit tekee. Ja sinä uskot. Sääli.
Parin kerran jälkeen terapeutti on ehtinyt vasta aloittaa miehen taustan kartoittamisen. Ei siinä ole voinut vielä mitään parantavaa tapahtua. Mies esittää.
Kyllähän se näin on, että parin kerran aikana ei mitään ihmeitä ehdi tapahtua. Suhtautuisin erittäin varauksella tähän juttuun.
Yhdessä oleminen ja asuminen on raskasta persoonallisuushäiriöisen kanssa. Aina olet syypää kaikkiin epäkohtiin tavalla tai toisella. Narsisti voi pyytää anteeksi ja olla pahoillaan, mutta tuskin vilpittömästi.
Kannattaa lähteä suhteesta kun se on vielä tuore. Vuosien jälkeen niin paljon vaikeampaa ja jos lapsia siunaantuu, narsisti voi pitää sinua otteessaan järkyttävän kauan lasten kautta. Tasapainoisen ihmisen kanssa suhteesta saa enemmän irti.
Se mitä narsisti tarvitsee on Jumalan rakkautta, Jeesuksen Kristuksen. Paholainen on päässyt narsistiseen ihmiseen ja yrittää tuhota tätä ihmistä ja hänen lähipiiriään.
Vierailija kirjoitti:
Se mitä narsisti tarvitsee on Jumalan rakkautta, Jeesuksen Kristuksen. Paholainen on päässyt narsistiseen ihmiseen ja yrittää tuhota tätä ihmistä ja hänen lähipiiriään.
Narsistia pahempi on vain uskovainen narsisti.
Kokemusta on narsisteista ja niiden touhuista. Paraikaa lähipiirissäni on yksi sellainen. Valitettavasti asia on niin, että eivät parane terapiassa. Kyseessä on vakava persoonallisuushäiriö. Neuvoisin nostamaan kytkintä.