Endometrioosi
Onko paikalla ketään endoa sairastavaa? Mitä oireita sinulla on ja miten endo on todettu?
Minulla on aina ollut järkyttävät kuukautiskivut, syön menkkojen kahtena ensimmäisenä päivänä buranaa ja panadolia maximi annokset (buranaa menee 3200mg/vrk) ja silti kivut ovat kamalat. Olen kokeillut vaikka mitä lääkkeitä noihin kipuihin, mutta mikään ei oikein tunnu auttavan. Lisäksi minulta tulee silloin tällöin ruskeaa vuotoa menkkojen välissä. Niin ja kuukautiskivut alkavat yleensä jo viikkoa ennen kuukautisten varsinaista alkamista.
Kohutuni on ultrattu ja siinä ei ole näkynyt mitään, mutta endo ei tietääkseni aina näy ultrassa. Ei huvittaisi mennä vatsaontelon tähystysleikkaukseenkaan.
Kommentit (4)
Kipuja, kipuja, kipuja. Kipuja, jotka voimistuivat ovulaatiosta menkkapäiviin potenssiin sata. Tärinäkipua, yhdyntäkipua. Kipua virtsatessa ja paskoessa. Hartiapistot riivasivat myös. Oli endo levinnyt pallean korkeudelle saakka.
Hoidettiin tähystysleikkauksilla ja poistettiin niin endometrioomia kuin endopesäkkeitäkin. Mulle ei sovi hormonaalinen hoito, enkä voi syödä tulehduskipulääkkeitä, siksi tähystys.
Kohtu poistettu, samoin munasarjat toiselta puolelta poistettu. Toiselta puolelta tullaan munasarjat myös poistamaan seuraavan laparoskopian yhteydessä. Endon aiheuttamia kiinnikkeitä myös korjailtu. Mitään parantavaa hoitoa tähän ei ole vaan vasta vaihdevuosien jälkeen helpottaa munasarjojen toiminnan hiipuessa, jos ei ole minnekään suolenmutkien taakse tai muuallekaan vatsaonteloon jäänyt kytemään endokylvöä.
Joo kyllä tuo endolta kuulostaa eikä tosiaan aina ultrassa näy (=useinkaan ei näy ultrassa). Kaksi kertaa on leikattu endoa pois tähystysleikkauksella. Vaikutus jonkinlainen mutta kivut yhä kovat mutta siedettävämmät. Raskaus auttoi paljon ja sen jälkeen kivut olivat pitempään pois. Kun nuorinkin lapsista oli 2v otin hormonikierukan ja kuukautiset hävisivät sillä lähestulkoon kokonaan. Samalla hävisivät endokivut. Aikoinaan koitettiin kipuja auttaa pillereillä; näin jälkikäteen ajatellen ne vaan pahensivat syystä tai toisesta kipuja.
Lapsille (kaksi tyttöä) aion sanoa hyvissä ajoin ettei kuukautiskivuista tarvitse kärsiä ja vaadin tai laitan heidät vaatimaan (jos ja kun eivät halua äitiä mukaan gynekäynnille teineinä) hoitoa endoon. Sellaiset kivut mitkä minullakin olivat (kuulostaa hyvin samalta kuin sinulla ap) eivät ole normaaleja teinille eikä muullekaan. Itselläni kivut alkoivat kun olin 15v ja eihän teini itse osaa arvioida onko kuukautiskipu normaalia vai huomattavan pahaa. Jos ei muu auta saavat vaatia hormonikierukkaa jo teineinä vaikka niitä mielellään laitetaankin vasta synnyttäneille. Mitään varsinaista lääketieteellistä pakottavaa syytä synnytyksen odotukseen ei kuitenkaan ole paitsi että asennus on hieman helpompaa synnyttäneelle. No se on hetken kirpaisu ja sitten monta vuotta rauhaa.
Niin, ja gyne epäili endoksi jo vastaanotolla mutta lopullinen varmuus sairaudesta saatiin laparoskopian aikana ja vahvistus diagnoosille patologin tutkittua näytteet. Jo siis pelkät endometrioomat ultrassa viittasivat endometrioosin mun kertomien oireiden lisäksi.
Lisään vielä, että mitä teillä on hoitona ko. vaivaan