Kaksivuotias teenjuoja
Kaksivuotias tyttäremme on innostunut teen mausta ja on vaatimassa aina myös itselleen kuppia, kun aikuiset sitä hörppivät. Ja hän myös juo vaikka koko mukillisen, jos se hänelle annetaan.
Mitä mieltä olette: sopiiko tee kaksivuotiaalle? Ei tietystikään kuin silloin tällöin, ei edes joka päivä.
Kommentit (31)
lapsi Englannissa joi tuon ikäisenä aina teetä nokkamukista. Siinä oli kuitenkin lähes puolet maitoa. Englantilainen teehän on oikeesti tosi vahvaa. Ei kai siitä haittaa oo, muistan itsekin lapsena juoneeni aamupalalla aina teetä. Ja kyläillessä kahvia tietysti.
Ei edes tee. Ellei sitten joku hedelmätee joka ei ole varsinaista teetä.
Meidän kuopus 2v innostui teestä pari kuukautta sitten ja ehkä pari viikkoa pyysi sitä päivittäin, saattoi juoda mukillisenkin. Alkuinnostuksen jälkeen on unohtunut koko asia. Kahvia haluaa silloin tällöin maistaa minun mukista yhden hörppäyksen. Eli ei tullut riippuvaiseksi eikä varmaan saanut mitään vaurioita teekokeilusta :).
ehkä haittaa ja vain silloin tällöin. jos lapsesi haluaa päivittäin juoda. valmista hänelle rooibos-teetä. meillä ainaki lapset tykkää! on taatusti turvallinen ja terveellinen, sopii myös vauvalle koliikin hoitoon ja itsellekin maistuu iltaisin. katso lisätietoja http://www.nordqvist-tee.net/e-cat/?sid=&mother=0&group=00000009&level=1
sitten kun pääsee ripille saa kahvia ekan kerran :D
meillä poika 2v haluaisi myös kahvia/teetä mutta olemme ilmoittaneet että se on aikuisten juomaa, ei pienten poikien.
kerran viikossa hän saa saunaillan päätteeksi mehua. joskus viikon loppuna olemme antaneet " lasten teetä" eli lämmintä mehua hänelle.. tosi harvoin kyllä.
ei lapsi mielestäni tarvitse teetä, kahvia, karkkia, limua... muutakin hyvää, herkkua löytyy paljon!
Myös 3v poika tykkää silloin tällöin juoda kupillisen teetä ja ihan hyvällä omallatunnolla kyllä sitä annan. Suosittelen tuota Rooibos-teetä minäkin, siitä nyt ei varmastikaan ole mitään haittaa, jos noin pieniä määriä juo.
meidän maassa (=Saksa) lapset juovat elämänsä alusta asti mm. fenkoli & hedelmäteetä, niissä tilanteissa kun suomessa lapset juovat vettä.
itsekään en epäröi antaa mm. kamomilla& fenkoliteetä & lapsille tehtyä hedelmäteetä. kahvia nyt en todellakaan ikinä antaisi, se on aikuisten juomaa ja sillä sipuli, pienissäkin määrissä!!!!
Se on meillä " mehu" , kun mehuja ei muuten saa. Ihan pikkulapsille tarkoitettua vanilja-vadelmateetä ja muita hedelmäteetä. Ja asutaan myös saksassa. Mutta aikuisten teetä ei saa.
meilläkin poika varastaa äidin kahvi kupin jos silmä välttää. itse en kahvia enkä teetä antaisi vielä hänelle (1,4kk) mutta 2v saattaisin myös pikkusen antaa sillon tällön jos toinen kerran tykkää:)
Aamulla 3v juo laihaa ja sokerista kahvia, ja 6v sokerista teetä, johon sitten kastavat kuivakakkupalaa. Todella huonoja aamiaisen syöjiä molemmat, ja lähtivät välillä hoitoon / tarhaan tyhjällä vatsalla, joten nyt ihan hyvä kun edes jotain syövät ja juovat!
kun niihin ei laita sokeria. Mutta Suomessa ko teelaatuja on vähän. Tottakai " teetä" voi lapsille antaa, mutta vain noita " teettömiä" juttuja, jollaisia eivät suomalaiset hedelmillä aromatisoidut teet ole. Mielestäni lasten kuuluisi juoda vettä tai sitten joskus ko teetä, vähemmän mehuja, niin ainakin täällä sanotaan (=Saksassa tietysti).
Sehän on sellainen piriste, josta aikuisetkin saavat ties mitä oireita (yksilöllistä tietty). Miksi haluat tehdä lapsistasi jo nyt mahdollisia kahviaddikteja? Järtsiä! Vaikka annatkin pieniä määriä, siihen jää helposti koukkuun. EI mielestäni vastuukkista ollenkaan.
Teenjuontiakaa en ymmärrä, mutta lienee olemassa kofeiinitonta teetä lapsille?
EI pienille lapsille tarvitse tyrkyttää/vaadittaessa antaa piristeitä. Ties mihin se vielä myöhemmin johtaa...
Maanmainio:
EI pienille lapsille tarvitse tyrkyttää/vaadittaessa antaa piristeitä. Ties mihin se vielä myöhemmin johtaa...
Siis oikeasti, meinasitko ihan tosissasi että kahvinjuonti johtaa aina vain vahvempien aineiden käyttöön vai...=) Hupaisaa.
Kyllä kai vanhemmat itse huomaa onko muksu koukussa johonkin piristeisiin vai ei. Kyllä minä ainakin katson pystyväni kontrolloimaan tiettyjä asioita, ilman että noudatan täysin absolutisti linjaa minkään (karkkien, limun, mehun, teen y. herkkujen) suhteen.
Silloin kun olin itse pieni niin meillä lapset sai hopeateetä. Eli kuumaa vettä jossa oli maitoa sen verran ettei polttanut suuta. Joskus saatiin myös tilkka hunajaa tai sokeria pikkasen. Siskon tyttö joi myös hopeateetä 2-3 vuotiaana kun halusi teetä kun aikuisetkin joivat. Tai vanhanajan kaakao?
Täällä meillä päin päiväkodin ruokalistassa on silloin tällöin teetä välipalalla, itse sitä kyllä ihmettelin aika lailla..
Meillä ei edes 7v vanha saa teetä taikka kahvia, ei mulla suurempaa periaatteellista vastustusta ole, mut mielestäni ne ei ole lasten juomia.
Mut kukin tyylillään, perhekerhossa yks äiti antaa 1v lapselleen kahvia nokkamukiin..
Meidän 3-v. poika pyytää joskus aamulla kahvia. Kaadamme hänelle ihan tavallisesti maitopurkista maitoa mukiin ja sanomme, että kas tuossa, siinä sinulle maitokahvia. Ja sen poika juo tyytyväisenä ja sanoo: " Onpa hyvää kavvia!"
Kyllä minullakin aika pahasti tökkii ajatus kahvin antamisesta pienelle lapselle. Hopeateetä olen joskus antanut, mutta se ei herättänyt mitään kiinnostusta. Kaakaossakin on kofeiinia, mutta sitä meillä kyllä juodaan.
[color=red] Meillä poika täyttää toukokuussa 3-vuotta ja saa aina joskus ihan pienen tilkan kahvia mukiin ja tietysti paljon maitoa ja sokeripalan..Samoin teen kanssa. Eikä hän kyllä missään koukussa ole :))
Meillä juovat aivan pienetkin lapset jonkinverran VIHREÄÄ minttuteetä, ei siis normaaleja pussiteetä...ja kun se on vielä keitettynä, vahvempaa mutta pikkuannoksina sanovat jopa terveellistä esim. ruuansulatukselle?!
että puhutaan eri käsitteistä. Suomessa ei siis tosiaankaan taideta tunneta sellaista teetä (ilman oikeaa teetä), joita lapsille voi ja jopa olisi hyvä antaa.
ja lapsetkin juo sitä n.1dl verran aamuisin.Siis maitokahvia. Esikoinen saanu kahvia pian pari vuotta ja nuorempi aloitettut vasta. Tytöt ovat 2 ja 3-vuotiaat.