Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vierastaa isää

Jokunen
10.03.2017 |

Meillä on 3 kk ikäinen vauva, joka on viimepäivien aikana alkanut vierastamaan isäänsä. Kerran aikaisemmin hän on vierastanut ystävääni, joka heti ovesta sisään päästyään kaappasi vauvan syliin ja hyvistä tarkoitusperistä huolimatta vauva selvästi pelästyi tilannetta ja parahti lohduttomaan itkuun. Myöhemmin muistin, että vauva itki saman ystäväni sylissä myös aiemminkin, mutta koska vauvamme on vielä niin pieni, niin silloin en yhdistänyt itkua mahdolliseen vierastamiseen. Ystäväni on erittäin lapsirakas ja myös silloin kaappasi vauvan syliin samantien kun ilmestyi paikalle.

Viikonloppuna olin käymässä äitini luona, jossa oli myös muita ihmisiä. Vauva oli tyytyväinen koko vierailun ajan ja viihtyi hyvin vieraassakin sylissä. Tai lähisukulaisia nämä "vieraatkin" ihmiset olivat, mutta eivät kuitenkaan päivittäin tai edes viikottain läsnä lapsen arjessa. Muutaman kerran viikossa käyn myös kuntosalilla ja jätän vauvan siksi aikaa lapsiparkkiin, jonne hän on aina jäänyt tyytyväisenä. Tosin siellä hän ei ole juurikaan ollut hoitajien sylissä, vaan on istunut sitterissä ja tyytyväisenä pällistellyt ympärilleen tai ottanut päiväunet. Hoitajille hän kuitenkin hymyilee ja on siellä muutenkin ollut tyytyväisen oloinen.

Mieheni on päivät töissä, joten luonnollisesti minä olen vauvan ensisijainen hoitaja, mutta mieheni on kuitenkin alusta asti tykännyt seurustella ja pitää vauvaa sylissä. Aamuisin ennen töihin lähtöä hän tulee aina hetkeksi seurustelemaan vauvan kanssa ja töiden jälkeen hän on viettänyt aikaa vauvan kanssa. Ensin muutaman kerran vauva on ollut itkuinen jäädessään isänsä hoitoon ja tällöin itku on ollut lähinnä sellaista kitinäitkua, mutta nyt muutaman kerran kun mieheni on ottanut tyytyväisen oloisen vauvan lattialta syliin, niin vauva on alkanut itkemään tai jopa kirkumaan naama punaisena sellaista hätäitkua ja rauhoittuu vasta kun minä otan hänet syliin. Muutoinkin hän on alkanut suhtautua varauksellisemmin mieheni seurusteluyrityksiin ja aivan kuin hieman pelkäisi aiemmin hauskoiksi kokemiaan kasvon ilmeitä ja hauskuutusyrityksiä. Aiemmin hän on siis hymyillyt ja jopa kikatellut kun isä on tullut höpöttelemään ja tekemään hauskoja juttuja, mutta nyt nämä samat jutut saavat vauvan pelokkaan oloiseksi tai hän alkaa jopa itkemään.

Vauvojen vierastamisessa ei ole mitään uutta, mutta ihmettelen, että miksi kaikista mahdollisista ihmisistä vauva on alkanut vierastamaan juuri isäänsä, joka on kuitenkin ollut päivittäin läsnä hänen elämässään. Ymmärtäisin paremmin jos hänellä olisi sellainen vierastamiskausi, että vierastaa vähän kaikkia ihmisiä, mutta nyt hän vierastaa vain muutamaa ihmistä ja toinen näistä sattuu olemaan hänen isänsä.

Onko muilla vastaavia kokemuksia, että vauva alkaa vierastamaan läheistä ihmistä ja miten olette tilanteessa toiminut?

Kommentit (32)

1/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvoilla on vierastaminen luonnollista. Meilläkin vauva verasti isäänsä juuri tuon ikäisenä. Alkaa jo pikkuhiljaa tajuta että äiti on paras syli ja jos äiti on samassa huoneessa ja isä menee ottamasn syliin, voi lapselke tulla itku. Menee kyllä ohi

Mutta siis jätät alle 3kk lapsen lapsiparkkiin!!!!???!!??! Mitä v***ua? Joo, vulden äiti taas

Vierailija
2/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk on aika nuori vierastamaan, joten jos oikeasti vierastaa, niin aika kehittynyt lapsi.

Mutta nyt vaan sitten enemmän isäsiedätystä lapselle, eli isä hoitaa aina kun voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tunnistaa että ei ole tuon sedän geenit minussa.

Vierailija
4/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus ei ole keskustella lapsiparkista, vaan vierastamisesta. Tiedän että toisten äitien arvostelu on monien lempipuuhaa, mutta se ei nyt ollut tämän keskustelun tarkoitus ja sitä varten voi vaikka perustaa ihan oman keskustelunaloituksen. Äitiys nyt tunnetusti on sellaista puuhaa, että teet mitä vain niin aina jonkun mielestä olet "vuoden äiti".  Sen verran tuosta lapsiparkista, että minun ja vauvan välissä on vain seinä ja olen välittömästi vauvani käytettävissä jos hän minua tarvitsee. Hoitaja voi huikata lapsiparkin ovensuusta ja olen muutamassa sekunnissa lapseni luona. 

Vierailija
5/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän kannattaa osallistua vauvan hoitoon. Luonnollisin tapa tutustua.

Vierailija
6/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk ei vierasta vaan itkee vielä perustarpeitaan.

Vierailija
7/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nyt sen isänkin hoitaa lasta.

Vierailija
8/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen kuukauden ikäinen vierastaa? Tuskinpa.

9/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpottaisi asiaa kovasti, jos isä saisi jäädä hoitamaan vauvaa heti alusta lähtien vaikka 3 vuodeksi ja äiti menisi puskemaan heti töitä 3 vuodeksi ja pitkää 12-tuntista päivää, jotta rahat riittää perheessä + puolet kotitöistä. Synnytyksestä toipumiseenhan ei mene kuin muutama päivä. Afrikassa äidit jo seuraavana päivänä synnytyksestä kantavat päänsä päällä 20 litran vesisaavia ja vauva on liinoissa mukana. 

Vierailija
10/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta vauva herää aamulla ja moneltako menee yöunille? Mihin aikaan mies on poissa kotoa? Jos hänellä on liukuvat työajat, voisiko esim. aikaistaa töihin menoa muutamalla tunnilla niin, että pääsisi vastaavasti muutamaa tuntia aiemmin kotiin? Pystyisikö tekemään osan töistä kotona, esim.osan sähköposteista tms.? Näin voisi lisätä isän ja vauvan yhteistä kotonaoloaikaa.

Meillä on lapsella (nyt 2,5v, kotihoidossa vielä) ollut luonnostaan aina aika myöhäinen rytmi ja menee nukkumaan noin 22. Vauvana saattoi mennä vasta klo 23:kin nukkumaan... Mies saattaa olla töistä kotona vasta klo 18-19 välillä. Jos lapsi menisi nukkumaan vaikka klo 19:30, ei hän juuri ehtisi isäänsä nähdä .

Vierailija
11/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kieltänyt isältä vauvan hoitoa ja kuten sanoin, niin isä on alusta asti ollut läsnä vauvan elämässä. Luonnollisesti minä kuitenkin olen pääasiallinen hoitaja, koska mieheni on päivät töissä ja minä olen vauvan kanssa kotona. 

Vierailija
12/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus ei ole keskustella lapsiparkista, vaan vierastamisesta. Tiedän että toisten äitien arvostelu on monien lempipuuhaa, mutta se ei nyt ollut tämän keskustelun tarkoitus ja sitä varten voi vaikka perustaa ihan oman keskustelunaloituksen. Äitiys nyt tunnetusti on sellaista puuhaa, että teet mitä vain niin aina jonkun mielestä olet "vuoden äiti".  Sen verran tuosta lapsiparkista, että minun ja vauvan välissä on vain seinä ja olen välittömästi vauvani käytettävissä jos hän minua tarvitsee. Hoitaja voi huikata lapsiparkin ovensuusta ja olen muutamassa sekunnissa lapseni luona. 

Kyllä mitä ihmeellisintä laiminlyöntiä puolustellaan nykyään "kohtuuttomilla vaatimuksilla". Kohtuutonta ei ole se, ettei etenkään kahden vanhemman perheessä 3 kk vauvaa jätetä ventovieraalle hoitoon. Haloo.

Vierailija
13/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kieltänyt isältä vauvan hoitoa ja kuten sanoin, niin isä on alusta asti ollut läsnä vauvan elämässä. Luonnollisesti minä kuitenkin olen pääasiallinen hoitaja, koska mieheni on päivät töissä ja minä olen vauvan kanssa kotona. 

Eli isä vaihtaa vaippoja kotona ollessa, nukuttaa ja pitää sylissä?

Vierailija
14/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mitä ihmeellisintä laiminlyöntiä puolustellaan nykyään "kohtuuttomilla vaatimuksilla". Kohtuutonta ei ole se, ettei etenkään kahden vanhemman perheessä 3 kk vauvaa jätetä ventovieraalle hoitoon. Haloo.[/quote]

Perusta tälle oma keskustelunaloitus. Tämä keskustelu ei koske lapsen hoitoon jättämistä vaan vierastamista. 

Vierailija
15/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se kyllä tuossa iässä voi vielä vierastamista olla. Kyllä kyse on jostakin muusta, esim. voiko vauva "säikähtää" uudenlaista tilannetta? Jos tottunut äidin tietynlaiseen käsittelyyn ja isän käsittely niin erilaista että vauva tuntee olonsa epämukavaksi että itkee siksi? Jotain tuollaista minä veikkaisin.

Vierailija
16/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen 3 kk, jos ymmärtää noin kovasti vierastaa. En usko.

Ja ei, ei ole ok että 3kk ikäinen on lapsiparkissa, vaikka siitä ei nyt saanutkaan puhua.

Vierailija
17/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mitä ihmeellisintä laiminlyöntiä puolustellaan nykyään "kohtuuttomilla vaatimuksilla". Kohtuutonta ei ole se, ettei etenkään kahden vanhemman perheessä 3 kk vauvaa jätetä ventovieraalle hoitoon. Haloo.

Mikä siinäkin on niin kiire päästä sinne kuntosaliin? Eikö pienimuotoista jumppaa voi harjoittaa ihan kotonakin? Sä olet vasta ikään synnyttänyt. Ei tuossa vaiheessa pidä vetää mitään hirveitä treenejä. Jumppailet ja käyt vaunuilemassa. Kyllä siellä salilla ehtii käydä vähän myöhemminkin. Ihan ihme trendi tämä, että pitää heti olla "tikissä" raskauden jälkeen. Tuosta lapsiparkkijutusta en edes viitsi kommentoida mitään.

Vierailija
18/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis olet jättänyt lapsesi vieraan hoidettavaksi iässä, jossa niin ei missään nimessä pidä tehdä, ja ihmettelet kun perusturvallisuus on horjunut ja lapsi oireilee sen mukaan?

Vierailija
19/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusta tälle oma keskustelunaloitus. Tämä keskustelu ei koske lapsen hoitoon jättämistä vaan vierastamista. 

Sinä et ole mikään keskustelupoliisi. Tämä keskustelu koskee aloitusta, jossa mainitaan myös se, että lapsi on useita kertoja viikossa jätetty vieraan hoitoon. Tästä saa keskustella. Etenkin, kun tuo oireilu voi hyvinkin liittyä tuohon laiminlyöntiin.

Vierailija
20/32 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailijax kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpottaisi asiaa kovasti, jos isä saisi jäädä hoitamaan vauvaa heti alusta lähtien vaikka 3 vuodeksi ja äiti menisi puskemaan heti töitä 3 vuodeksi ja pitkää 12-tuntista päivää, jotta rahat riittää perheessä + puolet kotitöistä. Synnytyksestä toipumiseenhan ei mene kuin muutama päivä. Afrikassa äidit jo seuraavana päivänä synnytyksestä kantavat päänsä päällä 20 litran vesisaavia ja vauva on liinoissa mukana. 

Niinpä, Afrikassa näin, Suomessa jo synnytystä seuraavana päivänä viedään pienokainen lapsiparkkiin ja äitee lähtee salille treenaa! Niin, jos ei näin toimita mies ottaa jonkun timmimmän, hauskemman naisen jota ei vauva rajoita toteuttamasta itseään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi