Onko niillä naisilla jotka eivät saa synnytyksessä yhtään tikkiä tosi väljä emätin jo ennen synnytystä?
Kommentit (21)
Välilihaa kannattaa öljytä ja venytellä jo raskausaikana niin saattaa selvitä paremmin.
Kolme muutakin tapaa selvitä ilman tikkejä:
- joustavat paikat, ei niinkään väljät
- osaava kätilö
- pieni vauva
Kudos venyvyys on ihan eri asia kuin väljyys. Väljäkin voi saada tikkejä koska kudokset eivät veny.
Tai niiden vauvat eivät ole niin sadistisia ja tee tuulimyllyliikkeitä ulos tullessaan 😞
voiko kyse olla jonkin verran kudostyypistä? Toise joustaa ja toiset ei.
Itsellä tikattiin väliliha, mutta aika hyvin selvisin. Minulla ei ole myöskään yhtään raskausarpea, ja vatsa vetäytyi synnytyksen jälkeen täysin pois.
Kaverini repesi tosi pahasti, hänellä on kaikki raskaus- ja laihdutusarpi ja se pussuka vatsan kohdalla.
Ekassa synnytyksessä sain emättimeen yhden tikin, eikä sekään ollut välttämätön. Minulla repesi juuri emätin, eikä väliliha silloin, mutta todella vähän.
Toisessa synnytyksessä sitten tikkejä tuli niin paljon, ettei edes laskettu.
Synnytysten erot oli, että eka kesti 9h sisältäen 20minuutin ponnistuksen kyljellään ja toinen 2,5h sisältäen 10min ponnistuksen puoli-istuvassa.
Taitaa olla kudostyypistä kiinni. Mulla neljä alatie synnytystä ja yksi sektio. Yhdessäkään synnytyksessä en ole revennyt eli tikkejä en ole ollenkaan tarvinnut. Synnytyksistä kertoo ainoastaan alavatsassa oleva melko huomaamaton sektio arpi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole väliliha jotain yleisimmin tikataan eikä emätin?
En tiedä kuinka yleistä on, mutta mulla tikattiin virtsaputkensuu kahdella tikillä ensimmäisessä synnytyksessä, toisessa samaan kohtaan tuli nirhauma, joka ei vaatinut tikkejä.
Eniten pelkäsin episiotomiaa, mutta ilmeisesti kuulun niihin löysävärkkisiin, kun noin pienellä selvisin, vaikka lapsillakin oli syntyessään ihan jättimäiset päät 😞
Tosiaan aika harvoin itse emätin repeää, useimmiten se on väliliha, tosin joskus se repeämä sitten siitä repeämäkohdasta laajenee muuallekin, esim. emättimeen.
Ei ole väljyyden kanssa tekemistä vaan riippuu lähinnä kudostyypistä ja siitä kuinka hyvin kudoksia löystyttävät hormonit erittyvät ja toimivat raskauden loppuvaiheessa.
-kudostyyppi, kudosten joustavuus
-ponnistusvaiheen kesto
-lapsen tarjonta
Vierailija kirjoitti:
- osaava kätilö
- pieni vauva
Niin varmaan tuo vauvan koko vaikuttaa enemmän asiaan.
Minulla repesi nimenomaan sisältä ja ehjäksi jäi väliliha.
Eli ilmeisesti tiukka emätin ja väljä väliliha? :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- osaava kätilö
- pieni vauva
Niin varmaan tuo vauvan koko vaikuttaa enemmän asiaan.
Mulla oli pieni vauva (2500g) ja välilihaan laitettiin silti tikki.
Ja eiköhän repeäminen ole muista asioista kuin emättimen väljyydestä kiinni. Mm. kudostyyppi ja ponnistusvaiheen rajuus vaikuttavat.
Kenelläkään ei ole niin väljät paikat etteikö vauva ulostullessaan niitä venyttäisi. :D Toisilla on sitten joustavammat paikat, vauva tulee hyvässä asennossa, ei ole suurikokoinen jne. Myös äidin ikä voi vaikuttaa jonkun verran, nuoremmat synnyttäjät selviävät keskimäärin vanhempia synnyttäjiä useammin ilman repeämiä tai vähäisin repeämin.
t. kätilö
Mulle kätilö sanoi, että vauva tekee hienoa yhteistyötä äidin kanssa. Välillä odoteltiin, että vauva kääntää varovasti itseään oikeaan asentoon ja sitten jatkettiin ponnistamista. Varmaan jos olisin siinä vaiheessa alkanut ponnistamaan niin olisin revennyt.
Synnytyksen kesto on vissiin aika oleellinen. Itselläni kesti ponnistusvaihe melkein kaksi tuntia, mikä oli tuskaa, mutta ainakaan en revennyt.
Minulle kätilö sanoi, että kudostyyppini on sellanen, että täytyy leikata etten repeä totaalisesti. Repesin silti pahasti. Sain istumakiellon moneksi viikoksi.
tai tehty ahkerasti neuvolasta saatujen ohjeiden kanssa venytysharjoituksia öljyn kanssa, moni ei tätä tee. Venytysharjoituksilla saa joustavuutta emättimen suulle.
Eikö se ole väliliha jotain yleisimmin tikataan eikä emätin?