Kuinka paha virhe on yhdyssanavirhe työhakemuksessa?
Katselin tässä kirjoituksiani ja huomasin, että olin kirjoittanut pari sanaa yhteen, vaikka ne pitäisivät olla erikseen. Miten työnantajat suhtautuvat pieniin virheisiin työhakemuksessa?
Kommentit (8)
Riippuu varmasti myös hakemastasi paikasta. Tarvitaanko työtehtävissä millaista kirjoitustaitoa.
Joissakin paikoissa ei varmaan esimerkiksi pomo itsekään osaa kirjoittaa virheettömästi.
Itse en ottaisi ketään yhdys sana virheitä tekevää äidin kiälen opettajaksi. Kun olen IT-alalla, ne eivät haittaa, jos muut asiat ovat tolkussaan.
Rippuu firmasta, mä en tehnyt kirjoitusvirhettä, kerroin vaan, että nykyisiin työtehtäviin kuuluu...
En tullut valituksi alkuun. KOSKA olin töissä ja hain tuota paikkaa, pääsin sinne lopulta, onneksi!
Lueskelin aina innostuneesti nuorten laittamia hakemuksia taannoisessa työpaikassani ja paheksuin jokaista kirjoitusvirhettä. Se kertoo paljon ihmisestä jos sieltä löytyy jopa täysin typeriä sanavirheitä tai selkeitä lyöntivirheitä. Teksti pitää lukea aina uudestaan ja korjata ne räikeimmät ja jos et osaa, niin sitten otat selvää ennen kuin kirjoitat. Vielä pahempi jos arvaat, kumpi on oikein. Pahimmillaan näin erään sanan kirjoitettuna neljällä eri tavalla - erikseen, väliviivan kanssa, yhteen ja kirjoitusvirheen kanssa.
Sen nyt jotenkin ymmärsi ettei teksti ole aivan virheetöntä jos nimi oli ulkomaalaistaustainen, mutta jos on Suomessa syntynyt ja koko ikänsä asunut, niin oikein pitää kirjoittaa. Vauva-palstasta on sanottava, että viihdyn täällä varsin usein, koska aika moni teistä kirjoittaa hyvää suomen kieltä. Pieni vinkki kuitenkin - jos ette ole varma, miten jokin sana pitäisi kirjoittaa, niin asian voi aina ilmaista monella eri tavalla. Se on hieno asia suomen kielessä, kun niin moni sana voi tarkoittaa useaa eri asiaa.
Tämänkin tekstin luin pari kertaa uudestaan ennen lähettämistä, koska en voi sietää kirjoitusvirheitä. Jos sattumalta tunnet minut ja huomautan sinulle kirjoitusvirheestä, niin usko pois - mitä enemmän valitat valittamisestani, niin sitä innokkaammin rupean selostamaan sinulle kielioppisääntöjä. Etenkin yhdyssanoissa.
Riippuu tehtävästä ja tehdyistä virheistä. Hakemuksen lukija kuitenkin keskittyy pääasiassa muuhun kuin kielioppiin.
Eiköhän riipu siitä mitä työtä haet ja kuinka pahoja virheet ovat. Jos haet esim. siivojaks ja oot vahingos kirjottanu "ennenkuin" niin se tuskin on yhtä paha virhe kuin "tarkkatyöntekijä" sihteerin hakemuksessa.