Apuja vatsan kanssa! Teen kuolemaa
Nyt kaikki viisaat auttakaa! Mä en enää pysty googlailemaan, ja seuraavaksi on mentävä lääkäriin, mutta tiedän mitä ne sanoo (puoli vuotta pitää odottaa plaaplaa).
Eli ongelma on seuraava:
Vatsa ei toimi ollenkaan, yhtään, koko ajan kauhea olo, vatsa on turpea, täynnä ilmaa, ainoastaan limaa ja verta tulee ulos.
Ongelma alkoi parisen kuukautta sitten täysin yllättäen. Sitä ennen vatsa on toiminut joka aamu (tai joka toinen), enkä ikinä ole kärsinyt vatsavaivoista, ilmavaivoista tai ummetuksesta.
Tässä elämäntapani, jotka eivät ole muuttuneet yli vuoteen mitenkään, paitsi nyt olen tiukentanut IBS ruokavaliota.
- Minulla on IBS ruokavalio, ja pidän siitä tiukasti kiinni. Varsinkin näiden parin kuukauden aikana olen ollut erittäin tarkka sen kanssa.
- En juo mitään hiilihapollisia
- Juon ainoastaan vettä, jota menee 2-3 litraa päivä
- En syö karkkia, sipsiä, roskaruokaa tms. Ainoastaan paljon vihanneksia, proteiinia (yleensä kalaa), ja riisiä.
- En juo alkoa, enkä polta
- Päivittäin kävelen ainakin 5km
- Pellava rouhetta nautin joka ilta puuron kanssa 2 lusikallista
- Kahvia juon 1-2 kuppia aamuisin, sen pois jättäminen ei tehnyt ololle mitään (kokeilin kuukauden)
- Olen yrittänyt laksatiiveja (tulee ainoastaan ripuli, ja silti suoli ei tyhjene)
- Peräruiskeet eivät saaneet mitään liikkeelle (laitoin 3 peräkkäin).
- Vatsa jos toimii - vessaan on mentävä HETI ja sieltä tulee pieni papana ja limaa - ja tämä voi toistua 20 kertaa päivän aikana.
Apua! Mikä mulla on :( Miksei tuo vatsa toimi? Olen tehnyt KAIKKENI. Tässä kahden-kolmen kuukauden aikana suoli toimi KERRAN hyvin, ja sen jälkeen meni taas todella pahasti umpeen. Ikinä en IKINÄ ole kärsinyt mistään tälläisestä.. Ja ikää siis yli 30v.
Ja jos joku kysyy stressistä - mulla stressi on aina tehnyt löysän vatsan.. Ei kovaa, ja ei, stressi ei ole lisääntynyt vuoden kahden aikana kyllä oikeastaan yhtään. Aina yhtä kiireinen olen ollut.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyt ensitöiksesi hakemassa apteekista suolihuuhtelupussin. Ja teet sen kotona. Voi olla että joudut parina päivänä tekemään jos suoli on täynnä tavaraa.
Sehän sanoi kokeilleensa kolme kertaa peräkkäin.
Peräruiske ei ole sama kuin se pussi. Pussi huuhtelee syvemmältä ja tyhjentää siten pahemmankin tukkeutuneen suolen. Pussi täytetään lämpimällä vedellä ja esim. maitohappobakteerikapselilla tai parilla ja laitetaan roikkumaan johonkin ylemmäs jotta virtaus syntyy. Lattialle tai kylpyammeeseen makaamaan, oikealle kyljelle.
Siis mulla on ollut pelkää ummetusta, ei ripulia.. koliitti Jan chronin tautiin kuuluu veriripuli ja sitä ei ole. Olo on parantunut kaikkien noiden lääkkeiden avulla. Tähystys tehdään jos olo ei helpotu tämän kuukauden jälkeen.
Verta eikä limaa tule sen jälkeen kun aloitin tehokuurina pegorion jne. Ne ovat tulleet siitä kun on niin paha tukos suolistossa ja nyt vatsa on unohtanut miten toimitaan.
Ja ihan pätevä yksityisen lääkäri oli kyseessä. Enää ei pyörrytä, huimaa eikä okseta. Nämä johtuivat siitä tukoksesta..
Ja ei en ole provo edelleenkään. En ymmärrä miksi te sitä edes jatkuvasti epäilette.
Joskus kyse ei ole mistään vakavasta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hei, en todellakaan vähättele ap:n oireita, koska itselläni on ärtynyt paksusuoli ollut vuosia. Mutta miksi on testattu heliko, diabetes, laktoosi-intoleranssi muutama vuosi sitten, jos olet ollut tähän asti hyvin tervemahainen? Joku perustestaus ilman oireitako? Lisäksi tämä ketju venyy ja paukkuu saman jankkauksen ympärillä eli en ihmettele, jos joku epäilee provoksi. Ap:lla on kuitenkin jo ollut hyvin aikaa vaatia hoitoon pääsyä, mutta asia ei ole edistynyt yhtään. Mäkin olen melko tossu tyyppi, mutta kyllä tuossa vaiheessa soittaisin vaikka joka arkiaamu tk:hon tai sitten sinne yksityiselle yleislääkärille, jos kerran rahaa on.
Mä olen käynyt aikoja sitten siellä lääkärissä mutta en tänne oli päivittänyt.
Mulla on vaan ollut niin paljon kaikkea etten oikeasti alussa miettinyt asiaa kuukausiin. Ajattelin että mulla on vaan paha ummetus ja kyllä se sieltä alkaa toimimaan. Sitten kun olo meni heikoksi hakeuduin terkkariin ja siitä sitten hetken päästä yksityiselle..
Ja tutkittiin pari vuotta sitten kun mulla oli vatsatauti joka kesti normaalia pidempää. Olin yksityisellä niin ottivat heti kaikki kokeet ja äidillä oli ollut helikobakteeri muutama kuukausi sitä ennen niin tarkistettiin ettei mulla vaan ole sitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko verenvuoto helpottanut? Jos ei, niin takaisin lääkäriin ja calpro-tutkimus ulosteesta. Mulla oli KAIKKI veriarvot täysin normaalit, enkä kokenut itseäni erityisen sairaaksi, ainoa oire oli verta ja limaa ulosteen mukana. Calproarvo oli yli 2000, pitäis olla alle sata. Diagnoosina koliitti.
Jos sulla on Crohnin tauti tai koliitti, niin siihen pitää saada lääkitys. Molemmat sairaudet voi hivuttaa ihmisen sairaalakuntoon ja lisäävät myös suolistosyövän riskiä, jos hoitotasapaino on huono. Ellet jaksa itse vaatia hoitoa, niin ota joku läheinen mukaan vastaanotolle; tiedän omasta kokemuksesta niinkuin moni muukin täällä, miten onneton tää niin sanottu terveydenhuollon järjestelmä alkaa meilläkin nykyään olla.
Tsemppiä!
Joo siis verenvuoto loppui kun aloin ottamaan pegorion/visiblin jne ja samoin lima! Johtui siis että suoli on ärtynyt ja täynnä ja yrittänyt saada ulostetta liikkeelle.
Crohnin tautiin ja koliittiin kuuluu se veriripuli ja ripulia mulla ei ole ollut.
Pelkkä ummetus on yleensä kuulemma toiminnallinen häiriö.
Mutta älkää huoliko! Kolonoskopia tehdään tosiaan kuukauden päästä jos olo ei ole yhtään parantunut! Se on se seuraava steppi :)
Ap
Hyvä ap. Suoliston hyvinvoinnilla on hirveän suuri vaikutus ihmisen hyvinvointiin niin kuin itsekin huomasit. Jotkuthan sanovat, että ihmisen toiset aivot ovat suolistossa. Toivottavasti kaikki menee hyvin.
Paskavatsan kanssa on kiva olla matkatyöläinen. Eilen visiteerasin 7 huoltamon vessassa. Nehän on tunnetusti hyvin hoidettuja.