Tein Kelasta kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle - tee sinäkin (sisältää helpot ohjeet)
Tein kantelun, sillä toimeentulotukipäätökset ovat räikeästi ylittäneet laissa määritellyn seitsemän arkipäivää.
Arkaluontoisia asioita ei kannata lähettää viestillä, vaan suojatulla yhteydellä. Täällä voit lähettää kantelun suojatulla yhteydellä: http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/kantelu/tietoturva.htx
Klikkaa kohtaa: Suojattu yhteys: https://turvaposti.eduskunta.fi
Se avautuu uuteen välilähteen. Merkitse vastaanottajaksi
oikeusasiamies@eduskunta.fi ja lähettäjän viestikenttään oma sähköpostiosoitteesi. Klikkaa jatka. Pääset kirjoittamaan viestin ja sen jälkeen lähettämään viestisi.
Kommentit (16)
Voi kun tuonkin energiasi käyttäisit työnhakuun.
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelit että olisin työtön?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on korkeintaan 7kk elinaikaa. Mihin ajattelit, että minut voi palkata? Pysyn pystyssä muutaman tunnin päivästä, jos se ylittyy niin alan oksennella ja joudun sairaalahoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos en saa tukea, lähtee kämppä alta ja ruokaa ei ole. Sitten menee päivät leipäjonoissa pyörimässä (matka sellaiseen on niin pitkä, että pitää jostain saada kyyti). Ja sitten kun tuki joskus tulee, niin tilanne jää päälle kun on ollut vuokria ja maksuja rästissä, kaikki menee. Sitten pitää edelleen liftailla leipäjonoihin ja stressata, että miten saan lapset pidettyä hengissä.
Se toimeentulotuki on edellytys, että työtön pystyy keskittymään siihen työnhakuun.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan näin että ilman välttämättömiä lääkkeitä työnhausta ei tule mitään. Ja kun laitat 200 € lääkkeisiin joita Kela ei yht äkkiä korvaakaan, niin niin sitten käyttää työhakuun kuuluvan energian vaikka myymällä kirpputorilla jotta laskut saisit maksettua.
Maailman pahin pila oli joutua työttömäksi ensimmäistä kertaa juuri nyt. Kaikki energia menee sen miettimiseen miten maksaa laskut ja että lapsella olisi asiat hyvin.
Kela ei ole myöntänyt minulle tukea terapiaan lukuisista hakemuksesta huolimatta. Olen yrittänyt kaikkeni, olen tehnyt töitä enemmän kuin monet muut ikäiseni, olen hakenut maksimimäärän opintolainaa ja maksanut suurimman osan pois.
Minä tiedän mistä apua saadaan ja kuka voisi minua auttaa. Tiedän jopa millainen terapia purisi omiin kokemuksiini yhdistettynä oma neurobiologia.
Puhutaan että nyt me ihmiset olemme asiakkaita ja vapaita valitsemaan. Jos ihmistä ei tueta oireenmukaisesti vaan ylimielisesti, niin aika takapajuinen yhteiskunta olemme.
Kylläpäs ap:llä on monta sivupersoonaa kun yksi kommentti aloitukseen sai jokaisen niistä erikseen vastaamaan ja vielä eri selityksellä.
Oikeuskanslerille valittaminen on tässä tilanteessa turhaa ja vie oikeuskanslerin aikaa tärkeämmistä töistä. Kelassa tiedetään että tarvitaan lisää porukkaa tai nopeampaa työskentelyä ja asia korjaantuu valittamattakin.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs ap:llä on monta sivupersoonaa kun yksi kommentti aloitukseen sai jokaisen niistä erikseen vastaamaan ja vielä eri selityksellä.
Heh heh, oletpas hauska!
Vierailija kirjoitti:
Oikeuskanslerille valittaminen on tässä tilanteessa turhaa ja vie oikeuskanslerin aikaa tärkeämmistä töistä. Kelassa tiedetään että tarvitaan lisää porukkaa tai nopeampaa työskentelyä ja asia korjaantuu valittamattakin.
Taidat olla aika tyhmä kun et älyä että tänne voi kirjoitella muutkin kuin ap. Pystythän sinäkin tänne kirjoittamaan. Ja minä.
Kelassa tiedetään kyllä että sinne tarvitaan lisää porukkaa mutta ei se sitä tarkoita että sinne sitä ilman muuta palkattaisiin eli asia ei korjaannu itsestään.
"Esittelijäneuvos Tapio Räty eduskunnan oikeusasiamiehen toimistosta neuvoo Kelan asiakkaita tuomaan epäkohdat esiin. Kantelua Kelan toimeentulotukihaussa kokemistaan epäkohdista ei kannata jättää tekemättä, vaikka oikeusasiamiehen toimisto on saanut niitä jo ennätykselliset 150."
Ollaan vaan hiljaa ja tyydytään kohtaloon
Näin digitaalisoinnin aikana Kelassa skannataan asiakkaiden papereita vaikka sähköinen tiedonsiirto on keksitty
Vierailija kirjoitti:
Hei, aika harhaista väittää että että ap on jokaisessa viestissä. Minä kirjoitin yhden kokemuksen tähän ketjuun eikä mulla ole edes energiaa valittaa oikeuskanslerille. Yritän nyt lähinnä saada ne omat asiat hoidetuksi. Sosiaalivirasto antoi jo neuvoja lääkeasiaan ja farmaseutti apteekissa.
Lisää broileripullia ja keskikaljaa. Sillä se diapetes lähtee.
Nyt 10 arkipäivää odoteltu päätöstä.
Aikoinaan mulle erään kaupungin sossut ohjeistivat että tee valitus, ja he sanoivat sen tosissaan eikä vittuillakseen. Joku muu ehti kuitenkin ja sossut saivat lisäresursseja ja lainmukaiset aikataulut pitivät.
Hyvä! Monet vain ovat niin passiivisia että tyytyvät kohtaloonsa.