Kuljen joka iltapäivä Pasilan asemalta. Siellä työmaalla ne kaikki 7 isoa nostokurkea seisoo käyttämättömänä jo heti klo 16:00 jälkeen...
Ei kai siis ihme jos sen työmaan valmistumiseen menee vielä vuosikausia aikaa.
Ilmeisesti raksaliitto on tehnyt niin hyvät sopparit, että niitä työmaita kannattaa seisottaa tyhjänpanttina 2/3 vuorokaudesta + viikonloput päälle..? Ei näytä kovin tehokkaalta.
Olisko se keneltä pois, jos hommia tehtäis vaikka kahdessa vuorossa ja viikonloppuisin?
Kommentit (27)
Vuorotyöt rakennuksilla ovat kalliita. Sen sijaan vuoden pidempi urakka-aika ei ole kovin kallis rakentajalle. (Tilaajalle ehkä on). On siis halvempi tehdä miljoona tuntia kolmessa vuodessa, kuin miljoona tuntia yhdessä vuodessa.
Julkisissa hankkeissa työaika on yleensä rajattu arkisin klo 7.00 - 16. 00. Ei tietoa miksi.
Rakennusvalvonta vetoaa kaupungin järjestyssääntöihin.. Siellä ei kuitenkaan taida oikeasti olla mitään mikä estäisi rakentamisen vaikka yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä vitun raksaliitosta sä puhut? Urakoitsija siellä määrää mitä tehdään.
Vittu että vituttaa tollaset pellet jotka ei ole ollut edes kesää apupoikana raksalla ja kuvittelee tietävänsä asiasta jotain.
Pitää paikkansa että urakoitsija määrää millä tahdilla siellä tehdään, mutta liitto on hinnoitellut työvoiman niin kalliiksi, ettei ole taloudellisesti mahdollista teettää kahta vuoroa.
https://rakennusliitto.fi/2017/02/21/rakennusalalla-tyoaika-pitene/
RKM, ennen vuorötöissä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taas ihminen joka ei tiedä mistään mitään. ei raksamiehet ole mitään koneita jotka tekee töitä yötä päivää seitsemän päivää viikossa. hutiloituna siellä tulee virheitä, joten huolellisuus varsinkin rakennusmestareilta on tärkeää.
Minä olen rakennusmestari ja voisin ihan hyvin tehdä keskeytymätöntä kolmivuorotyötä, jos siitä maksettaisiin normaalit lisät. Sehän nostaisi palkkaani 35-40%
Niin just. Kiitos liittojen, kahden vuoron teettäminen tulisi 1½ kertaa kalliimmaksi.
Mieluummin siis makuutetaan niitä työmaita toimettomina.
No ei kai tässä tarvitse olla mikään rakennusalan ammattilainen nähdäkseen, että monet työmaat seisoo aina klo 16-08 välillä ja viikonloppuisin. Olisi tehokkaampaa tehdä työ vuoroissa, ihan jos vaan ajattelee niiden kalliiden koneiden hintaa/tuottavuutta. Ulkomailla esim moottoritietyöt tehdään öisinkin, niin tulee nopeasti valmista.
Vierailija kirjoitti:
Lähialueiden asukkailta. Jaksaisitko itse kuunneella työmaan meteliä yötä päivää?
Meitä asuu täällä tuhansia. Ei me viitsitä kuunnella ympärivuorokautista meteliä.
Vierailija kirjoitti:
RKM, ennen vuorötöissä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taas ihminen joka ei tiedä mistään mitään. ei raksamiehet ole mitään koneita jotka tekee töitä yötä päivää seitsemän päivää viikossa. hutiloituna siellä tulee virheitä, joten huolellisuus varsinkin rakennusmestareilta on tärkeää.
Minä olen rakennusmestari ja voisin ihan hyvin tehdä keskeytymätöntä kolmivuorotyötä, jos siitä maksettaisiin normaalit lisät. Sehän nostaisi palkkaani 35-40%
Niin just. Kiitos liittojen, kahden vuoron teettäminen tulisi 1½ kertaa kalliimmaksi.
Mieluummin siis makuutetaan niitä työmaita toimettomina.
Eli käytännössä työntekijän pitäisi tinkiä palkastaan, että saataisiin hommat tehtyä nopeammin. Miksi työntekijän pitäisi kantaa henkilökohtaisella palkallaan vastuu siitä, miten nopeasti hommat tulevat tehtyä?
Ei siellä työmaalla ole ketään neljän jälkeen. Ei nostokurkimiehiä eikä ketään muutakaan. Tehottomalta se kyllä näyttää, verrattuna vaikka ihan keski-euroopan rakennustyömaihin (poislukien ranska, siellä ihan sama meininki...).