Miksi et tervehdi kassamyyjää, kun tulet kassalle maksamaan ostoksesi?
Tiedostatko, että se kassahenkilö on ihminen, jota tulisi kohdella ihmisenä eikä esimerkiksi robottina? Jos tiedostat, miksi et kohtele häntä sen mukaisesti?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta perustuu teennäisyyteen. Miksi olla teennäinen?
Kyllä minusta on ihan hyvä asia että yhteiskuntamme perustuu teennäisyyteen, jos se tarkoittaa sitä, että ihmiset huomioivat toisiaan eivätkä esim. töni muita koska on huono päivä tai kaiva nenää ja piereskele kovaäänisesti muiden nähden esimerkiksi työpaikalla tai bussissa. Sehän olisi sitä aitoutta, mutta kuinka miellyttävänä tämäntyyppistä aitoutta pitäisit?
Tervehdinpä, aina!
Säkään mitään tiedä.
En yhtään ihmettele että tämänkaltaisella negatiivisuuspalstalla kävijöiden mielestä on ihan ok olla moikkaamatta asiakaspalvelijaa ja väittää että sivistyneet ja hyvät tavat -muiden huomioon ottaminen- olisivat teennäisyyttä.
Olen itsekin kassalla töissä ja mietin tätä usein. On kyllä tosi harvinaista, ettei moikata. Itse aina moikkaan ja hymyilen iloisesti, niin pidän kyllä tosi epäkohteliaana jos ei moikata takaisin :(
Ja todellakin moikkaan aina kassaa ja muitakin aspoja joita kohtaan :) olen asiakkaanakin yleensä iloinen, varsinkin koska tiedän miten raskaita jotkut asiakkaat ovat. Vähän vastapainoa sille :) tykkään myös itse kassalla höpöttävistä/naureskelevista asiakkaista, niin saatan itsekin höpöttää tai small talkata jotain aspoille. Näistä tulee niin hyvä mieli, työpäivän piristys ja itse jos on asiakkaana niin toivon että saan piristää muiden päivää!
Jos on huono päivä, niin että on oikeasti ponnisteluja tarvinnut että edes kauppaan päässyt niin ei, en välttämättä jaksa tervehtiä. Äksyilyt ja vittuilut erikseen. Se ettei välillä tervehdi, sitä ei tarvitse loukkauksena ottaa, välillä ei vaan jaksa. Sorry. Ja halventavat puheet sun muut on myös eri asia kun jonkun äkkipikainen tokaisu, ihmisillä saattaa olla tosi hankalia tilanteita. Ei ihmekään jos on tunteet välillä herkässä. Haukkumiset ja turhat jutut pitää osaa suodattaa tarkoituksettomista asioista mitä ihmiset eleillään tai puheillaan sanoo.
Miksi heti alapeukutettu? Masennuskierteessä ja läheisten kuolemia koenneena ei todellakaan ole kivaa ihmisten tuomitsevat katseet tai sanat missään kassajonossa niissä tilanteissa jos ei jaksa. Välillä haluaa vaan olla, pitäisi mun mielestä olla ihan hyväksyttävää..
Mä olen tervehtijä, tervehdin naapureita, kassoja ilman muuta ja välillä juttelen kaupassa asiakkaidenkin kanssa, joskus tulee mieleen, että jonkun vanhuksen kanssa vaihdetut mielipiteet vaikka uutuustuotteesta voivat olla hänen päivänsä ainoa kontakti toiseen ihmiseen sen kassan tervehtimisen lisäksi.
Kerran kysyin yhdeltä mielestäni tylyltä sukulaiselta, että miksi hän ei sano kiitos kassalle, kun tämä antaa rahasta takaisin, niin sukulainen siihen, että minun rahojahan ne ovat. Kukin tavallaan.
Miksei kassahenkilö tervehdi minua? Usein on niin hapan ämmä kassalla, että hyvä että naama koossa pysyy. Sit kun on oikein nuori, on tärkeintä näyttää, et vitsi kun mua ei kiinnosta ja kaikki on paskaaaaa!! Ja sitä pitäisi tervehtiä?
Odotan että kassa tervehtii ensin ja 95% tapauksista hän niin tekeekin. Hinnan ilmoittaessa en sano mitään, mutta katson silmiin ja lopuksi tietenkin kiitos. Jos kassalla ei ole tunkua niin vielä heipat pakkaamisen jälkeen.
Tämän takia en ole varmaan saanut koskaan tyttöystävää, olen liian kiltti ja hyvätapainen.
Vierailija kirjoitti:
Kassamyyjä sanoo hei. Asiakas ei sano mitään. Kassamyyjä kertoo ostosten summan. Asiakas ei sano mitään. Kun maksu on suoritettu, asiakaskin avautuu puhumaan. Hän sanoo nntrr. Se tarkoittaa "en tarvi kuittia".
En ollut tajunnut, että pitäisi sanoa jotain, kun kassa ilmoittaa summan. Mitä siinä kuuluu sanoa? Kertokaas kassat!
En mä tervehdi kaikkia muitakaan ihmisiä, jotka tulee mua päivittäin vastaan. Jos kassa tervehtii, vastaan tervehdykseen, tietysti, mutta en itse tee aloitetta.
Koska kassamyyjä juttelee jonkun työkaverinsa/toisen asiakkaan kanssa eikä edes katso minuun päin. Siksi.
Normaalitilanteessa tietenkin tervehdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassamyyjä sanoo hei. Asiakas ei sano mitään. Kassamyyjä kertoo ostosten summan. Asiakas ei sano mitään. Kun maksu on suoritettu, asiakaskin avautuu puhumaan. Hän sanoo nntrr. Se tarkoittaa "en tarvi kuittia".
En ollut tajunnut, että pitäisi sanoa jotain, kun kassa ilmoittaa summan. Mitä siinä kuuluu sanoa? Kertokaas kassat!
Minä sanon aina "jep" ja nyökkään :D Olisi varmaan hassua nähdä itsensä kassalla kuvattuna, kun se koko operaatio on niin automaattista ettei sitä edes ajattele. Paitsi joskus tulee mietittyä tervehdyssanaa ja meneekin kaksi sanaa sitten sekaisin kun avaa suunsa "troi" tai "merve" esim.
En halua, että kassa saa mitään vääriä ajatuksia. AV-palstan taatun logiikan mukaan keski-ikäisen miehen 20-vuotiaalle kassaneidille esittämä tervehdys on automaattisesti seksuaalista ahdistelua. Kukapa sitä pervon mainetta haluaa, olen mieluummin kärttyinen vanha ukko.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin kassalla töissä ja mietin tätä usein. On kyllä tosi harvinaista, ettei moikata. Itse aina moikkaan ja hymyilen iloisesti, niin pidän kyllä tosi epäkohteliaana jos ei moikata takaisin :(
Ja todellakin moikkaan aina kassaa ja muitakin aspoja joita kohtaan :) olen asiakkaanakin yleensä iloinen, varsinkin koska tiedän miten raskaita jotkut asiakkaat ovat. Vähän vastapainoa sille :) tykkään myös itse kassalla höpöttävistä/naureskelevista asiakkaista, niin saatan itsekin höpöttää tai small talkata jotain aspoille. Näistä tulee niin hyvä mieli, työpäivän piristys ja itse jos on asiakkaana niin toivon että saan piristää muiden päivää!
Mulla on naapuri, jonka epäilen olevan jotenkin autistinen tms. Tervehdin aina iloisesti niin saan mutinaa takaisin ja kulmien alta katselua. En usko että hän tarkoittaa pahaa tuolla, on vain jotenkin sulkeutunut ihminen, joskus nähnyt hänet vapautuneena, niin naureskelee hysteerisesti ja on kovaääninen, vähänniinkuin ääripäästä toiseen menee.
Eli ihmisiä on vain erilaisia, kaikki eivät kuitenkaan käyttäydy tietyllä tavalla silkkaa epäkohtelisuuttaan vaan eivät vaan saa suutaan auki syystä tai toisesta, ei sitä tarvite henkilökohtaisesti ottaa.
Kassat eivät kohtele minua ihmisenä. Vaikka olisin vain muutamaa sekuntia aiemmin puhunut kassalle tai tervehtinyt häntä ja saanut vähintään katseen tai hymyn vastaukseksi, hän ensimmäistä ostostani skannatessa sanoo uudestaan "Hei!" ikään kuin minua ei olisi siihen asti ollut olemassa. Vältän tervehtimästä kassoja, koska en kestä sellaista toistuvaa dissaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, maksan kortilla tai käteisellä ja sen voi mainita erikseen, jos kaivaa vielä pikkurahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, maksan kortilla tai käteisellä ja sen voi mainita erikseen, jos kaivaa vielä pikkurahaa.
Mutta jos mä jo kortti ojossa seison siinä masiinalla, niin vieläkö tosiaan pitää ilmoittaa maksavansa kortilla? Ja siitäkö mä kiitän että saan maksaa? Vai sekö on kiitoksen arvoinen suoritus, jos kassa saa kakaistua sen summan ääneen? Usein nimittäin joko jää kokonaan kertomatta tai sitten tulee muminaa, josta ei saa mitään selvää. Oletus ilmeisesti on, ettei kortilla maksavan tartte tietää pajonko ostokset yhteensä tekivät, näkeehän sen sitten siitä kuitista...
Mutta joo, ei mulle ole ongelma tervehtiä kassoja tai ketään muutakaan, en vain ollut tajunnut että joka välissä pitää hokea kiitosta...
"Koska minä olen menestyjä ja kassa ei."
Varmaan vitsi mutta pari kertaa törmäsin 10 vuoden aikana tällaiseen. Työskentelin eri alueilla pääkaupunkiseudulla ja Kruununhaassa missä asui paljon taiteenalan ihmisiä, itellektuelleja, sivistyneistöä, ja maailmaa nähneitä oli kaikista kohteliaimmat asiakkaan, tervehtivät lämpimästi sekä tullessa että lähtiessä.
Sitten oli ne muutama asiakas jotka kuvitelivat olevansa kaupan kassan yläpuolella koska heillä oli kallis auto ja korkea asema työssä. Mutta onko se menestystä, vai vain egoistista oravanpyörää, siitä voidaan olla montaa mieltä...elämässä voi olla muutakin saavuttamisen arvoista
Itse käsitän menestyksen toisella tavoin. Itse olen tyytyväinen omiin saavutuksiini, olen opiskellut erästä alaa 6-vuotiaasta lähtien ja nyt saan toteuttaa sillä alalla itseäni ja tuoda jopa iloa muille.
Terv. entinen kaupan kassa, mikä ettei nykyisinkin vois keikkaa heittää