Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei sitä epiduraalia aina voida edes laittaa...

Vierailija
08.03.2017 |

Tuli mieleen toisesta ketjusta missä puhutaan synnytyksen jättämistä ongelmusta.

Eli sekin olisi hyvä ymmärtää ettei epiduraalia aina syystä tai toisesta onnistuta laittamaan, jolloin synnytys on väkisinkin kivulias tapahtuma.

Syy voi olla esim kiire, eli liian nopeasti etenevä synnytys, tai skolioosi kuten minulla.

Ensisynnyttäjille lähinnä tämä tiedoksi.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutus synnytyksen kulkuun. Nykyisin käytössä olevilla laimeilla puudute-kipulääkeseoksilla epätoivotut sivuvaikutukset ovat selvästi vähentyneet ja suurella todennäköisyydellä synnytys etenee ihan normaalisti. Puudutusten ei ole osoitettu lisäävän keisarileikkauksen riskiä. Lähde:terveyskirjasto

Vierailija
22/35 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä meni epiduraalin laittaminen todella viime tippaan, kun sinnittelin niin pitkään kotona. Sairaalaan tullessa olin ihan kuoleman kielissä, mutta sitten halusinkin kaikki mahdolliset puudutteet kun ponnistus pelotti niin paljon. Epin lisäksi siis pudendaali + puuduttavaa geeliä sekä lisäksi ehtivät puuduttaa välilihan episiotomiaa varten, jota ei sitten onneksi lopulta tarvittu. 16 tuntia olin kuitenkin vain kotona säännöllisten supistusten kanssa hengityksen ja suihkun avulla.

Hirveästä synnytyspelosta huolimatta ponnistusvaihe meni melkein kivuttomasti, tunsin vain todella inhottavaa paineentunnetta. Puudutuksista huolimatta tunsin ponnistussupparit hyvin ja 20 minuutissa virhetarjontainen lasi oli ulkona.

Synnytyksestä jäi tosi hyvä fiilis. Hirvittää ajatellakin mitä se olisi ollut ilman epiduraalia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syöksysynnyttäjä, joten eipä ole tarjottu. Lapsetkin tahtovat olla huonokuntoisia tuon synnytyksen nopeuden ja rajuuden takia. Skolioosi ei ole este, vaan hidaste. 

Selkäydinpuudutuksia tehty jalkaleikkauksien takia, vaikka minulla on skolioosia ja vielä kahteen suuntaan.

Tatuointeja eivät suositelleet selän alueelle, juurikin mahdollisen selkäleikkauksen takia.

Vierailija
24/35 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epiduraalia ei voida laittaa, jos trombosyyttien määrä on matala tai veren hyytymisessä on jotain vikaa. Jos synnyttäjän selässä on skolioosi, voi piuhan laittaminen olla hyvin vaikeaa eikä puudute välttämättä leviä riittävälle alueelle. Liian aikaisessa vaiheessa synnytystä ei myöskään epiduraalia voi käyttää koska puudutus saattaa pysäyttää synnytyksen etenemisen, imukupin tarve lisääntyy ja saattaa joutua hätä/kiireelliseen sektioon tämän takia. Silloin tosin voidaan laitta katetri valmiiksi ja sinne pelkkä kipulääke aluksi, ja kun ollaan edistytty riittävästi niin sitten puudutusaine. 

Yksi syy voi olla, että anestesialääkäri on kiinni esim.leikkaussalissa, elvytyksessä tai missä tahansa muussa jonkun ihmisen henkeä pelastavassa tilanteessa. Silloin on pakko priorisoida hengen pelastaminen kivunhoidon ohi, valitettavasti.

Nykytiedon valossa epiduraali EI merkittävästi pidennä synnytyksen kestoa eikä ponnistusvaiheen kestoa. Itse kun synnytin Naistenklinikalla, olivat kaikki synnytyssalit täynnä, mutta sain epiduraalipuudutteen NELJÄ kertaa - jokaisella kerralla heti, kun pyysin. Sain myös ilokaasua ja kipulääkettä suun kautta sekä lihakseen. Ja en ollut lainkaan pelkosynnyttäjä, enkä edes kertonut mistään peloista. 

Ja raukka lapsi syntyi pöhnässä. Ihan sama kunhan sulla oli kivaa.. Eikö niin?

Mikä ihmeen kiukkupussi tuossa kitisee? Minä olin kivusta lähes tajuton, kun käynnistyksen johdosta supistukset oli niin rajuja. Epiduraalin sain siksi, kun vauvan sydämen syke laski supistusten aikana. Epiduraalin jälkeen lapsen syke palautui normaaliksi, olin kuulemma nukahtanut ja kohdunsuu avautui tunnissa viisi senttiä. Ilman epiduraalia lapsi olisi kärsinyt hapenpuutteesta, lapsivesikin oli jo mennyt vihreäksi. Ponnistusvaihekin oli alle kymmenen minuuttia ja lähes kivuton.

Vierailija
25/35 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epiduraalia ei voida laittaa, jos trombosyyttien määrä on matala tai veren hyytymisessä on jotain vikaa. Jos synnyttäjän selässä on skolioosi, voi piuhan laittaminen olla hyvin vaikeaa eikä puudute välttämättä leviä riittävälle alueelle. Liian aikaisessa vaiheessa synnytystä ei myöskään epiduraalia voi käyttää koska puudutus saattaa pysäyttää synnytyksen etenemisen, imukupin tarve lisääntyy ja saattaa joutua hätä/kiireelliseen sektioon tämän takia. Silloin tosin voidaan laitta katetri valmiiksi ja sinne pelkkä kipulääke aluksi, ja kun ollaan edistytty riittävästi niin sitten puudutusaine. 

Yksi syy voi olla, että anestesialääkäri on kiinni esim.leikkaussalissa, elvytyksessä tai missä tahansa muussa jonkun ihmisen henkeä pelastavassa tilanteessa. Silloin on pakko priorisoida hengen pelastaminen kivunhoidon ohi, valitettavasti.

Nykytiedon valossa epiduraali EI merkittävästi pidennä synnytyksen kestoa eikä ponnistusvaiheen kestoa. Itse kun synnytin Naistenklinikalla, olivat kaikki synnytyssalit täynnä, mutta sain epiduraalipuudutteen NELJÄ kertaa - jokaisella kerralla heti, kun pyysin. Sain myös ilokaasua ja kipulääkettä suun kautta sekä lihakseen. Ja en ollut lainkaan pelkosynnyttäjä, enkä edes kertonut mistään peloista. 

Ja raukka lapsi syntyi pöhnässä. Ihan sama kunhan sulla oli kivaa.. Eikö niin?

Eipä nuo lapseen mitenkään vaikuta, ihan samoinhan epiduraali laitetaan jokaiselle sektiolla synnyttävälle. Lapseni sai syntyä alakautta ja sen kautta paljon terveyshyötyjä jo itsessään, mm. paremmat keuhkot ja stressinsietokykyä, normaaliflooraa ym. 

Epiduraalia ei laiteta yleensä kenellekään sektiolla synnyttävälle, vaan spinaalipuudutus. Älä viitsi jakaa väärää tietoa.

Vierailija
26/35 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli raskausmyrkytys ja sen johdosta trombosyytit alhaiset (HELlP syndrooma).

Enpä saanut  sen vuoksi epiduraalia vaikka sitä anoin. Synnytys jouduttiin käynnistämään joutuisasti myrkytyksen vuoksi ja kivut olivat aivan helvetilliset!

Lopulta lapsi vedettiin imukupilla ulos.

Vierailija
27/35 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli raskausmyrkytys ja sen johdosta trombosyytit alhaiset (HELlP syndrooma).

Enpä saanut  sen vuoksi epiduraalia vaikka sitä anoin. Synnytys jouduttiin käynnistämään joutuisasti myrkytyksen vuoksi ja kivut olivat aivan helvetilliset!

Lopulta lapsi vedettiin imukupilla ulos.

Kyllä HELLP-syndroomassakin (matalat tromb ja vuotoriski) voidaan antaa kaikkia muita kivunlievityskeinoja kuin epiduraali! Tietenkään ei voida pistää epiduraalitilaan neulalla ja katetrilla koska siellä on isoja verisuonia, joista tuleva verenvuoto ei hyydy jos trombosyytit matalat, ja tulee epiduraalinen hematooma joka aiheuttaa pysyvän alavartalon halvaantumisen. Ei kukaan anestesialääkäri halua tuollaista kontolleen.

Vierailija
28/35 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimainostettua

Vierailija
29/35 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei neljä annosta mitään pöhnää tee, ei tehnyt munkaan YKSITOISTA annosta epiduraalia. Vauva syntyi viimein terveenä sektiolla. Itse en avautunut oikein missään vaiheessa mutta huusin kivusta pari vuorokautta (sitä ennen supisteli jo vuorokausia). En kyllä tiennyt, että epiduraalia saa hyvissä ajoin ja oikeasti sen 11 annosta. Neljään senttiin juuttui kohdunsuu, sitten viimeinen lääke/puuduteannos ja sektioon. Vauva oli myös väärässä tarjonnassa. Ja tosiaan en avautunut vuorokausiin ennen sitä ensimmäistä epiduraaliakaan, vaikka supistukset oli helvetillisiä (ei auttanut oksitosiinikaan mutta vesien meno sai avautumaan sen 4 cm)...

Vierailija
30/35 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. En mäkään saanut epiduraalia, kun eteni nopeesti koko homma. :( mut onneks kaikki meni hyvin, vaikka luulin kuolevani.

Vierailija
31/35 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se epiduraalikaan aina kivutonta synnytystä tee. Minulla kesti 30 h, joista 2 h oli epiduraalin vaikutuksessa. Niiden aikana oli kivutonta, sen jälkeen vielä kivuliaat pari h että lapsi maailmassa. Synnytystä edelsi 3 vrk supistuksia. Ärsyttää kun jotkut ajattelee että jos on saanut epidraalin, synnytys on helppo ja kivuton.

Vierailija
32/35 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tuntenut ponnistustarvetta jostain syystä ensimmäisessä synnytyksessä, oli silti kaikista nopein ja helpoin synnytys. Tämä siis ilman epiduraalia. Jotenkin se vaihe oli sitten rauhallisempi ja osasin ohjata oikeaan suuntaan kärsivällisemmin.

Vierailija
33/35 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla eteni synnytys niin nopeasti että sairaalaan saapuessani olin  8cm auki ja tunnin päästä tyttö syntyi. Painoi 4,7kg. Ei ollut sokerivauva. Itse normaalipainoinen. Kiloja tuli raskaudessa n.10kg. Mitään kivunlievityksiä en ehtinyt saada kun olin jo "liikaa" auki. Normaali alatiesynnytys. Onneksi meni nopeasti vaikka tiukkaa teki ja tilanteita tuli kun vauva jäi jumiin.

Vierailija
34/35 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on syvä notkoselkä ja epiduraalin laittaminen oli työn ja tuskan takana!

Vierailija
35/35 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koin toisen synnytyksen helpompana, vaikka apuna olikin pelkkä ilokaasu kun ei ehtinyt epiduraalia enää laittamaan siinä vaiheessa kun halusin.

En myöskään kokenut, että se olisi ollut merkittävästi kivuliaampi kuin eka synnytys. Tosin, siinäkin mulla oli ilokaasun lisäksi minispinaali, ei epiduraalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi