Kuomat EI pidä vettä! T.LTO
Saanko avautua asiasta koskien lasten pukemista päivähoitoon? Miten aikuisilla,työnsä tunnollisesti hoitavilla vanhemmilla voi olla niin vaikeaa pukea lapsensa edes kohtuullisesti?
Viime viikolla;tuuli,oli pakkasta,aivan jäätävän kylmää ulkona. Ryhmämme ulkoilee 1,5-2h päivittäin. Osa piha-alueesta on lumen ja loskan peitossa. Liukumäen alle muodostunut syvä lammikko,myös pihan reunoilla paljon vettä ja lumen alta puskevaa mutaa.
Suurimmalla osalla lapsista ei ole kurahanskoja. Parilla HM sormikkaat. Osalla lapsista ei ole kumisaappaita ja villasukkia. Myytti siitä,että Kuomat pitävät vettä,on tosiaan pelkkä myytti. Kun lapsi juoksee loskassa tai kastaa itsensä kuralammikkoon,ei siinä Kuomat paljoa auta. Pikkutyttö itki lohduttomasti ulkoilun viimeiset 15min. Toivatko vanhemmat pyydetyt kumisaappaat seuraavana aamuna? Eivät tietenkään. Vaan lapsella oli ne samat kengät,jotka kaiken huipuksi vielä kosteat eilisestä.
Lapsilta puuttuu kaulaliinat,siis 60% porukasta. Monilla varavaatteet olemattomat. Varavaatteita ei myöskään palauteta takaisin hoitopaikkaan. Yhdellä pojalla eilen hänelle vaihtamani sukat myös seuraavana päivänä jalassa.
Olen myös itse äiti. Tiedän milloin ulkona on kylmä,milloin siellä sataa ja milloin siellä on lämmintä. Meillä on kotona ikkuna ja kännykästä näkee lämpötilan. Tiedän mitkä ovat lasteni omia vaatteita ja mitkä jonkun toisen. Vaihdamme vaatteet päivittäin. Varsinkin sukat ja alushousut.
Kuomat eivät pidä vettä! Eivätkä Sorrelit tai muut hifistely-maiharit. Kumisaappaat,ei paljoa tarvitse ajatella.
Kommentit (52)
Ja joskus on vaan parasta että lapsella on parit kengät joita voi vaihdella päiväkodissa ku kengät voi aina kastua, kumpparitkin jotenkin ihmeessä jos on lätäkössä uiskennellut.
Jos kuomien pohjakumissa on halkeama, se on yksittäinen vika.
Ymmärrän että on vanhempia jotka ei vaan tajua/viitsi/kykene varustamaan lasta oikein.
Mutta nykyään nousee ärsytys näistä. Oma lapseni on hoidossa kaksi vuotta sitten valmistuneessa päiväkodissa. Tilat on upeat ja asialla on varmasti ollut perheellisiä suunnittelijoita. Eteisessä on paitsi tilaa vaatteille ja kunnon kuraeteinen, myös iso kuivaushuone.
Lapsellani on kaikki vedenpitävää: talvikengät, käsineet, haalari. Ehkä monella muullakin on? On lämmonvuorelliset kumpparit ja kunnon sadeasu. Löytyy villavaatetta alle ja niin edelleen.
Ja sitten päiväkodissa ei pueta niitä kypärämyssyjä ollenkaan, eikä auteta laittamaan lahkeita kunnolla, eikä valvota pysyykö ne hanskat päällä. Iltapäivällä vastaan tule lapsi kaula paljaana, lahkeet ylhäällä ja pipo hädin tuskin päässä. Ja minulle valitetaan kun ei ole varusteita.
AP vastaa
Kyllä ne lapset,joilla oli kumisaappaat(omallani talvimallia eli vuorattu) ja villasukat, leikkivät iloisina sen 2h. Tyttö,jolla kuomat,hän itki. Poika,jolla vastaavat kengät,itki.
Useimmat puistot ja pihat ovat jatkuvassa käytössä. Jäätä on vain harvakseltaan. Puisto, jota käytämme on todella tuulisella paikkaa. Siellä on kylmä. Osa lätäköistä on niin syviä etteivät jäädy,osa pihasta on mudassa ja lapset juoksevat sinne innoissaan kaivelemaan sitä lisää. Osa pihasta lumen peitossa.
Mutta unohtakaa! Kuomat on parhaat, olen kai väärässä.
AP jatkaa
Vanhempia infottu määristä kengistä. Vanhempia pyydetty tuomaan kumisaappaat/lapaset/kaulaliina/varasukat jne. Päiväkodin ovessa KUVA(tulee ihan mieleen lausahdus "pitääkö mun piirtää tää sulle,että tajuat?")siitä miten lapsi tulisi pukea milläkin säällä.
Silti. Lapsi tulee aivan niissä samoissa vaatteissa päikkyyn kuin eilenkin. Tosin nyt ne kengät on vähän kosteat.
Jos te todella ajattelette,että näistä ei huomauteta vanhemmille niin olette väärässä. Teille ei ehkä kukaan ole koskaan sanonut,kun ei ole ollut tarvetta. En minäkään kehu niitä vanhempia,että "Voi,miten lämpimästi teidän lapset on puettu". Sen,kun pitäisi mielestäni olla itsestään selvyys.
Omasta lapsesta hoitaja(käyvät siis toisessa pkssa)huomautti,että kumpparit ovat liian pienet. Kotimatkalla kävin ostamassa uudet ja ne vietiin seuraavana aamuna päiväkotiin. Ei ollut sen vaikeampi juttu. Ne maksoivat about 20€. Sen verran jokaisella vastuullisella vanhemmalla tulisi olla kuukaudessa lastensa varusteisiin.
On se niin vaikeata. Lapselle pitäisi olla parasta, vedenpitävää, goretexiä, lämmintä ja kuitenkin kumpparit on se mikä loppujen lopuksi on se tärkein tai paras vaihtoehto aina? On olemassa kumppari-ilmoja ja muita ilmoja mutta sana kumppari ja pakkanen ei sovi hyvin yhteen. Tuntuu joskus että säällä kun säällä aina on valittu väärin. Ja ap:n kirjoituksessa häiritsi se että puhuttiin pakkasesta ja samaan aikaan loskasta? Meteorologit voinee selittää tuon?
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ainakin Vikingin gore-tex saappaat pitävät vettä. Pitivät silloin, kun esikoinen oli 1v ja pitävät nyt (poika on nyt 15v). Kumisaappaat on ihan helkkarin liukkaat,kuten itsekkin sanoit, että piha on jäätä ja loskaa täynnä. Mielummin pystyssä kun persuksillaan koko ajan, eikös?
En missään kohtaa sanonut,että piha oli jäässä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mahdollista niin kannattaa pyytää päiväkotiin omat kumpparit kaikille. Sellaiset joita säilytetään aina päiväkodissa eikä viedä kotiin. Meillä ollut näin, toimii.
Lisää varustettakin tulee yleensä ihan pyytämällä. Toki joskus harvemmin tulee vastaan niitä hankalampia tapauksia...
T. Lastenhoitaja
Jep ja homma toimii jos lapsella on tarkassa kunnollinen kaappi/lokero. Isänä olen lisännyt tarhaan lapsille varavaatteita. Tämmöisinä talvina mitä tämäkin niin tammikuussakin on hyvä olla vesisaappaat varalta. Sukka ja lisäksi kunnon villasukka niin saappailla tarkenee.
Jos tarhan pihalla on lammikko niin lapset pitää yllyttää kantamaan siihen niin paljon lunta ettei siinä ole lammikkoa. Tai voitte kuvitella muuten saavanne lapset pysymään siitä pois. Rapakot on lapsimagneetteja.
Ei, vaan vaatetus sen mukaan, että lapsi voi leikkiä kuraleikkejäkin ilman että kaikki vaatteet on litimärkiä. En itse ainakaan ole peittänyt lätäköitä heti kun sellaisen näkee, mitä ihmettä nyt? Pitäiskö samantien päällystää koko piha tasaisella betonilla, ettei vain olis kuraakaan koskaan missään, voi muuten mennä lapsella vaatteet likaiseksi leikkiessä.
"HM sormikkaat." Tuohan onkin hyvin oleellinen tieto.
Crocsin sadesaappaat, kevyet, ei liukkaat, eristää. Niihin hyvä paksu hiihtosukka niin avot👌🏻 Jos menee vettä niin kuivat sukat vaan ja kenkä kuivuu pyyhkimällä !
Käyttekö te ulkona Suomen talvessa ollenkaan,kun monelle tämä on jotenkin aivan uskomattoman kuuloinen tarina. "Miten voi olla pakkasta ja loskaa?"
No,ihan sillä,että esim. viime viikolla pakkasta oli ehkä -1. Koska puisto,jossa ulkoilemme on todella tuulinen,tuntui tuo tietenkin paljon kylmemmältä. Lapsille,joilla ei ollut kaulaliinaa,kunnollisia villapukuja,pipoa tai hanskoja,oli vielä kylmempi.
Tätä -1c edelsi leudommat säät. Osa puistosta oli vetinen,mutaa oli tullut esille ja hiekkaan syntynyt syviä lammikoita. Näissä osa lapsista halusi uittaa lapioita/veneitä/itseään. Tyttö,jolla oli nämä kuuluisat kuomat,leikki juurikin vetisellä hiekalla. En voinut häntä siinä kieltää olemastakaan,koska vettä ei ollut erityisen paljoa ja tuo alue kattoi suuren osan puistosta. Ohjasin lasta keinumaan kanssani ja kiipeilytelineille,mutta vesi meni kuitenkin läpi.
En keksi tätä tarinaa omasta päästäni,en liioittele. Olen itse aina ylilämpimästi pukeutunut ja aikuisena osaan välttää loskaa enkä tunne vetoa loikkia lammikoihin. Lapset,teidän omat lapsenne,he niissä haluavat kahlata. Minä en tunne kylmää,kastunut lapsesi kylläkin.
Ap
Me ei päiväkotiin raahata mitään ylimääräistä niin kauan kun päiväkoti ei saa järjestettyä kaikille omaa lokeroa. Meidän lapsen (puolipäiväinen) kanssa samassa lokerossa tavaroitaan pitää toinen puolipäiväinen, joka on tuonut koko garderobinsa päiväkotiin, eikä siihen meidän pojan reppu meinaa mahtua edes välttämättömin varustein täytettynä. Kuomat on käytännössä joka päivä, paitsi syksyllä ja keväällä on kumpparit. Kyllä kumpparitkin märäksi saa jos päiväkodin henkilökunta antaa lasten kahlata haarojaan myöten lammikossa, kumppareissa kun on aika lyhyet varret. Kumpparit ovat myös ihan tappoliukkaat, oli uraa tai ei pohjassa. Ei se ura auta mitään peilijäällä. Kuomien pohjassa on parempi kitka kuin kumpparissa.
Ei kyllä kannata lähteä oman lapsen tarpeista tinkimään vain siksi, että lapsella ei ole omaa lokeroa. Valitusta ylimmälle mahdolliselle tasolle, niin kyllä niitä lokeroitakin alkaa taivaasta ihmeellisesti tipahdella. Työntekijöitä ei näissä asioissa kuunnella, vanhempia kuunnellaan, jopa se yksikin vanhempi voi saada aikaan muutoksen, kun on vain tiukkana.
Meillä ei kyllä tule vesi kuomista. Ehkä lapset sitten tajuaa olla menemättä niillä lammikkoon kun pysyvät kuivina.
Kumppareita ei omisteta ollenkaan. Inhoan niitä myös hoidokeilla, jollain lapsilla ne eivät mene jalkaan kun on niin kapea varsi, ne eivät pysy jalassa vaan aina kun lapsi kiipeää jossain niin kumpparit saa asetella uudestaan jalkoihin. Ne on kömpelöt ja niillä kaatuilee.
Superfitin välikausi / talvikengät ei päästä vettä yhtään vaikka seisoisi ja telmisi 10cm syvässä vedessä.
Olen myös pph.
Kumisaappaita, villasukkia kuin rukkasiakin luulisi löytyvän päiväkodistakin.
Ei se kyllä ole päiväkodin tai muun hoitopaikan vastuulla tarjota varavaatteita. Se on lapsen vanhempien vastuulla. Miten voikin olla osalla näin ylimielinen asenne,kun kyseessä oman lapsen hyvinvointi? Ei voi olla niin vaikeaa VIEDÄ päiväkotiin varavaatteita?! Eihän vanhempien tarvitse kuin kerran ne sinne kuskata,päiväkoti sitten pukee ne jos tarvetta on. Meidän päiväkodissa vielä laittavat muovipussiin likapyykit. Jessus!
No eikö siellä päiväkodissa voisi olla varalta kenkiä ja muuta härpäkettä jos sattuu ettei joillain lapsilla ole kaikkia tarvittavia varusteita mukana? Ei tässä nimittäin työssäkäyvänä ihmisenä jouda saatana soikoon aina miettimään että onko mun muksulla jokanen vitun kenkä ja hanska ja pipo mukana ja erilaisia eri vuodenaikoihin.
Tuon lapseni hoitoon sentään edes vaatteissa, enkä alasti. Sen jälkeen lähden töihin ja töiden jälkeen haen muksun, enkä jaksa alkaa vittumaisen työpäivän jälkeen kuuntelemaan tyhjänpäiväsen lastenhoitajan mussutusta siitä, ettei sillä mun mukulalla ollut nyt niitä helvetin kumisaappaita tai kurahaalareita mukana. Tai oli vääränlaiset varusteet just siihen säähän.
Kohta varmaan urputetaan jo vaatteiden väristäkin..
meillä on koululaisella ja päiväkotilaisella Viking thermot - aivan loistavat!! Kevyet uritetut kumpparit joissa -25asteeseen pakkasenkesto! Eivät huoli enää muita kouluunkaan! Ja koululainen on TYTTÖ!
Kuomia on kahta mallia; vedenpitävät ja ei-vedenpitävät.
Itse kun tein sijaisuuksia päiväkodeissa niin aika herkästi laitoin oveen/ ilmoitustaululle kohteliaita lappuja vastaavista asioista. Ja vähintäänkin lasta haettaessa sanoin niille joita asia koski esim. että laitoin tänään taululle muistutuksen kenkiin liittyen, lukaskaapa jos ehditte.
Huomasin että vakkarit herkästi vain mutisevat näistä asioista eikä vanhemmille jotenkin kehdata sanoa. Eihän sekään aina tepsi, mutta ei se mutina auta senkään vertaa.