Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua tän laskun kanssa!

Vierailija
07.03.2017 |

Lastenlippu elokuvaesitykseen maksoi 2€ ja aikuisten lippu 5€. Lipputulot sellaisesta esityksestä jossa oli ollut 160 maksanutta katsojaa, olivat olleet 668€. Kuinka monta aikuisten lippua ja lastenlippua esitykseen oli myyty?

Oonko tyhmä kun en tajuu tota :( mutta eiks siinä oo sitten kaksi muuttujaa x ja y.. en osaa

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee yhtälöpari

x+y=160

2x+5y=668

Siitä vaan ratkomaan

Vierailija
2/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muodostat noista tiedoista yhtälöparin, josta saat ratkaistua x:n ja y:n.

Merkitään

Lasten lippujen määrä=x

Aikuisten lippujen määrä=y

Ostettujen lippujen määrä yhteensä = 160

Lipuista saadut rahat=668

Eli yhtälöpari on

2 € * x + 5 € * y = 668 €

x + y = 160

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan on niin guru että laskee lasten ja aikuisten liput tuosta? Kannattaisi varmaan hakea duuniin taloustutkimukseen yms.

Vierailija
4/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kiitos, miksei mun kirjassa mainittu mitään noista yhtälöpareista 🙄

Entä sitte tää: Asunnon pituus, leveys ja korkeus ovat 12m, 9m ja 2,5m. Kuinka paljon joudut maksamaan asunnosta, kun neliöhinta on 1260€?

Vierailija
5/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ap itse läksysi, nuo on ihan peruskoulusettiä... Et opi ikinä jos saat vastaukset valmiiksi pureskeltuina.

Vierailija
6/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi asuntotehtävä on kompa, korkeudella ei ole merkitystä. Lasket vaan montako neliötä siinä on pinta-alaa ja siitä tulee hinta tuon neliöhinnan perusteella.

Mä laittaisin kyl lisähuomautuksena, et oikeassa elämässä se neliöhinta on 4260€.

Vierailija
7/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, kiitos, miksei mun kirjassa mainittu mitään noista yhtälöpareista 🙄

Entä sitte tää: Asunnon pituus, leveys ja korkeus ovat 12m, 9m ja 2,5m. Kuinka paljon joudut maksamaan asunnosta, kun neliöhinta on 1260€?

Mitä väliä? Se mikä ratkaisee on se paljonko pätäkkää löytyy lompsasta.

Vierailija
8/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee ap itse läksysi, nuo on ihan peruskoulusettiä... Et opi ikinä jos saat vastaukset valmiiksi pureskeltuina.

Mä en oo laskenu matikkaa yli vuoteen kun viimeks sillon kun kirjotin ja uskokaa tai älkää kirjotin vielä pitkän 😂 eli en muista enää mitään.

Vierailija
9/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos sun kirjassa ei ole vielä opetettu yhtälöpareja, niin sitten on ajateltu, että osaat suoraan lausua tuon y:n x:n funktiona ja sijoittaa sen siihen lauseeseen, missä lasketaan lipputulot.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että näitä yhtälöparilaskuja ei pitäisi vaatia ennen kuin yhtälöparit on opetettu.

Vierailija
10/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

116 aikuista, 44 lasta

Vierailija
11/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi asuntotehtävä on kompa, korkeudella ei ole merkitystä. Lasket vaan montako neliötä siinä on pinta-alaa ja siitä tulee hinta tuon neliöhinnan perusteella.

Mä laittaisin kyl lisähuomautuksena, et oikeassa elämässä se neliöhinta on 4260€.

No mä ihmettelinkin että miks siinä on se korkeus kun ei tossa mitään tilavuutta tarvii laskee! Mua ei saa sekottaa tollasilla kompakysymyksillä.

Vierailija
12/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

136080e

Vierailija
13/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIHAAN MATIKKAAAA!

Vierailija
14/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos sun kirjassa ei ole vielä opetettu yhtälöpareja, niin sitten on ajateltu, että osaat suoraan lausua tuon y:n x:n funktiona ja sijoittaa sen siihen lauseeseen, missä lasketaan lipputulot.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että näitä yhtälöparilaskuja ei pitäisi vaatia ennen kuin yhtälöparit on opetettu.

No jos ap on pitkän matikan kirjoittanut, niin ei pitäisi olla liikaa vaadittua yhtälöparin ratkaisu, mikä on peruskoulun matematiikkaa.

Vierailija
15/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä muuttujalla:

Aikuisten lippuja x

Lasten lippuja 160-x

5*x + 2*(160-x) = 668

Vierailija
16/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kyllä et asiat unohtuu nopeasti. Kirjoitin pitkästä matikasta ällän keväällä 2015 ja nyt tammikuussa ei meinannut aluksi perus liuoslaskuista tulla mitään (kemiaa tosin tuo enemmän mut kirjotin mä senkin). Mut nopeasti ne sit kyllä myös muistuu mieleen.

Vierailija
17/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis musta tuntuu että osa näistä yhtälölaskuista on sellasia että ymmärrän heti miten sen kuuluu mennä ja välillä ei sit taas aukee millään.. nooh kai tää tästä :)

Vierailija
18/18 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi poikaa ja kolme tyttöä jakoivat litran jäätelöpakkauksen niin, että pojat keskenään söivät yhtä suuren annoksen, samoin tytöt, mutta poikien annos oli puoli desilitraa suurempi kuin tyttöjen. Kuinka suuren annoksen kukin sai?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän